Venäjän hyökkäys pahentanut tilannetta: ”Journalismi maailmalla on pahasti uhattuna” – Ennätysmäärä pidätettyjä, naiset yhä ahtaammalla

Ennätykselliset 533 toimittajaa on pidätettyinä ympäri maailman, kertoo Toimittajat ilman rajoja -järjestön vuosiraportti. ”Missä sananvapautta on vähiten, siellä tapetaan ja vangitaan eniten”, tiivistää järjestön Suomen osaston puheenjohtaja Yrsa Grüne-Luoma. Naistoimittajien tilanne on myös pahempi kuin koskaan ennen – naisten osuus pidätetyistä on jo yli kaksinkertaistunut viidessä vuodessa. Surmansa on saanut maailmalla lähes 60 toimittajaa. Tilannetta on merkittävästi pahentanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan.
Kuva Toimittajat ilman rajoja 2022 vuosiraportista.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 14.12.2022 klo 07.00

Kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön (RSF) uunituore vuosiraportti kertoo karua kieltä journalismin tilasta ja vaaroista maailmalla. RSF:n johtaja Christophe Deloire vaatii aktiivisia ja kiireisiä toimia häikäilemättömiä yksinvaltiaita vastaan.

“Diktatoriset ja autoritaariset hallitukset täyttävät vankilansa nopeammin kuin koskaan vangitsemalla toimittajia. Ennätysmäärä pidätettyjä toimittajia vahvistaa uhkaavan ja kiireellisen tarpeen vastustaa näitä häikäilemättömiä hallituksia. Meidän on laajennettava aktiivista solidaarisuuttamme kaikille niille, jotka kantavat journalistista ihannetta vapaudesta, riippumattomuudesta ja moniarvoisuudesta”, vetoaa Deloire.

Ennätykselliset 533 toimittajaa on pidätettyinä ympäri maailmaa. Määrä on yli 13 prosenttia korkeampi kuin viime vuonna, jolloin tehtiin aiempi kielteinen ennätys. Aktiivisimpia vangitsijoita ovat Kiina (110 pidätettyä), Myanmar (62), Iran (47), Vietnam (39) sekä Valko-Venäjä (31). Naisia on pidätettyinä 78, mikä on peräti 30 % kasvu viime vuoteen ja aiempaan ennätykseen.

”Missä sananvapautta on vähiten, siellä tapetaan ja vangitaan eniten. Journalismi maailmalla on pahasti uhattuna, ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on monin tavoin merkittävästi pahentanut tilannetta. Ukrainassa on kuollut ainakin kahdeksan toimittajaa ja Venäjällä oikeastaan koko vapaa media on tukahdutettu. Poikkeuksellisen törkeä on arvostetun tutkivan toimittajan Ivan Safronovin 22 vuoden tuomio, joka langetettiin täysin julkisten tietojen kertomisesta”, listaa Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja Yrsa Grüne-Luoma.

Työssään sai surmansa lähes 60 – valtaosa tarkoituksella surmattuina

Toimittajia on kuollut tänä vuonna väkivaltaisesti kaikkiaan 57. Hälyttäviä tekijöitä on monia.

”Menetimme toimittajia miltei 20 prosenttia enemmän kuin viime vuonna ja yhä enemmän heistä oli naisia. Naisten osuus työssään kuolleista toimittajista oli vain 4 % kaksi vuotta sitten, nyt jo 12 %. Todella pelottavaa on, että tänä vuonna surmansa saaneista lähes 80 % tapettiin tarkoituksella heidän työhönsä liittyen”, kuvailee Grüne-Luoma.

Vaikka Venäjän hyökkäys Ukrainaan on kasvattanut sotatilanteessa surmansa saaneiden osuutta, vaarallisin maa toimittajille on Meksiko 11 surmatulla toimittajalla. Yhdistettynä Haitin kuuteen ja Brasilian kolmeen kuolonuhriin, Meksikon karmea tilasto nostaa Etelä-Amerikan kaikkiaan maailman vaarallisimmaksi alueeksi toimittajille.

Kateissa toimittajia on maailmalla kaikkiaan peräti 49, joista kaksi on kadonnut tänä vuonna. Panttivankeina on 65 toimittajaa, kaikki heistä Lähi-idässä. Ylivoimaisesti suurin riski joutua panttivangiksi on Syyriassa, jossa toimittajia on kaapattuina 42.

Englanninkielinen raportti löytyy liitteenä.

Yrsa Grüne-Luoma, puheenjohtaja, Toimittajat ilman rajoja ry, 040 556 1269, yrsa.grune@rsf.fi

Kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö on koonnut vuodesta 1995 alkaen vuosittaisen raportin toimittajien vihamielisestä kohtelusta ja kuolettavasta väkivallasta, perustuen eksakteihin tietoihin 1.1. ja 1.12. välisenä aikana. Kerätty yksityiskohtainen tieto mahdollistaa sen, että toimittajan kuoleman, vangitsemisen, sieppauksen tai katoamisen voidaan suurella varmuudella todeta suoraan johtuneen heidän journalistisesta työstään.

Kuva Toimittajat ilman rajoja 2022 vuosiraportista.

info@rsf.fi

+358 40 844 2609http://www.rsf.fi/

Toimittajat ilman rajoja – Suomen osasto on suomalainen kansalaisjärjestö, joka ottaa kantaa Suomen ja lähimaiden mediakentän rikkomuksiin, välittää kotimaassa tietoa kansainvälisistä sanan- ja lehdistönvapauskysymyksistä, vaikuttaa sananvapauden edistämiseksi Suomessa ja järjestää tilaisuuksia aiheeseen liittyen. Järjestö on perustettu vuonna 2013. Järjestön jäseniksi ovat tervetulleita kaikki sananvapautta kannattavat kansalaiset.

”Kuolemanvaara demokratioille” – Toimittajat ilman rajoja: Lehdistö polarisoituu uhkaavasti, Suomi putosi viidenneksi lehdistönvapaudessa3.5.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö varoittaa lehdistön polarisoitumisen aiheuttamista uhista demokratioille. Uunituore World Press Freedom Index nostaa esiin sekä jyrkkiä mielipiteitä korostavan ”Fox News -mallin” vaarat demokratioiden sisällä että polarisaation maiden välillä. ”Globaali tilanne on huolestuttava ja vaikka Suomi pärjää vertailussa hyvin, emme mekään voi paukutella henkseleitä”, arvioi Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja Yrsa Grüne-Luoma. Suomi putosi indeksin kakkossijalta viidenneksi.

”Diktaattorien häikäilemättömyyttä” – Toimittajat ilman rajoja: Sekä nais- että miespuolisia toimittajia pidätetty maailmalla ennätysmäärä16.12.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Ennätysmäärä toimittajia, lähes 500, on pidätettyinä ympäri maailmaa. Uusiin pidätyksiin ovat syyllistyneet erityisesti Myanmar, Valko-Venäjä ja Hongkong, kertoo Toimittajat ilman rajoja -järjestön vuosiraportti. Samalla myös naispuolisia toimittajia on pidätetty enemmän kuin koskaan. ”Valko-Venäjällä on pelästytty naisten johtavaa roolia kansanliikkeessä”, selittää järjestön Suomen osaston puheenjohtaja Jarmo Mäkelä naisten pidätysaaltoa Valko-Venäjällä. Hyvä uutinen on, että toimittajia on saanut surmansa vähiten 20 vuoteen.

Väkivalta toimittajia kohtaan kaksinkertaistui Euroopassa – Pohjoismaat journalismin harvoja mallimaita, Saksakin putosi parhaiden joukosta20.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Toimittajien kohtaama väkivalta on lisääntynyt koronapandemian myötä, raportoi kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö, jonka vuotuinen maailmanlaajuinen lehdistönvapausindeksi World Press Freedom Index julkaistiin tänään. Suhteellisesti eniten tilanne on heikentynyt Euroopassa. Esimerkiksi Saksassa kymmenet toimittajat ovat joutuneet hyökkäysten kohteeksi. Indeksin kärjessä ovat Pohjoismaat. “Edes Suomessa toimittajat eivät ole turvassa, vaikka olemmekin listan kakkosena”, toteaa Toimittajat ilman rajoja järjestön Suomen puheenjohtaja Jarmo Mäkelä.

”Uhrien nimillä on väliä” – Sofi Oksanen muistaa Putinin kaudella tapettuja 36 toimittajaa ja herättelee: ”Novitsok on uhka koko yhteiskunnalle”11.10.2020 20:00:00 EEST | Tiedote