Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

Villiyrteistä uutta liiketoimintaa nuorille

Villiruoka on kasvavan kiinnostuksen kohteena kotitalouksissa ja ravintoloiden tarjonnassa. Uudellemaalle on syntynyt lukuisia villiyrttejä jatkojalostavia yrityksiä, mutta raaka-aineiden saatavuus rajoittaa kasvua ja uusien tuotteiden syntymistä.

Villiruoalla tarkoitetaan luonnonmarjoja, -sieniä, -yrttejä sekä erikoisluonnontuotteita, kuten mahla, pettu ja jäkälä. Kuvan tyttö osallistui 4H:n ruokakouluun, jossa kerättiin nokkosia. Kuva: Tiina Rinne.

Suomen 4H-liitto on toteuttanut Uudenmaan ELY-keskuksen rahoittaman toimialaselvityksen, jossa perehdyttiin villiyrttien kysyntään ja tarjontaan Uudellamaalla. Selvitys antoi käsityksen villiyrtteihin liittyvästä koulutustarjonnasta ja maatilojen kiinnostuksesta laajentaa toimintaansa luonnontuotealalle.

Nuorten kiinnostusta lähteä mukaan villiyrttialalle selvitettiin yhteistyössä paikallisten 4H-yhdistysten kanssa. Selvityksessä tavoitettiin noin 200 villiyrteistä kiinnostunutta toimijaa.

Villiyrttien kysyntä ja tarjonta eivät vielä kohtaa

”Ravintolat, kahvilat ja villiyrttejä jalostavat yritykset ostavat tällä hetkellä monia villiyrttejä, kuten koivun lehtiä, maitohorsmaa, nokkosta, voikukkaa, vuohenputkea ja siankärsämöä. Villiyrttejä ostetaan tuoreena, kuivattuna ja pakasteena yhdestä sataan kiloon vuodessa”, kertoo Ruokaa luonnosta -hankkeen projektivastaava Siiri Mäkelä.

Ostajat toivovat, että villiyrttien toimitus kehittyy niin, että ne toimitetaan suoraan ostajan ovelle tai luodaan markkinapaikka, josta ostaja voi tilata tarpeisiinsa sopivat yrtit.

Uudellamaalla on myös runsaasti villiyrttien poimijoita ja poimimisesta kiinnostuneita. Villiyrttejä poimitaan ravintoloille tai omaan käyttöön. Haasteita villiyrttien poimintaan aiheuttaa poimijoiden mukaan sesongin lyhyys, poimijoiden vähyys, villiyrttien hinnoittelu ja se, ettei villiyrttien tarjonta kohtaa kysyntää.

Villiyrttien keruuverkostolle on tarvetta

Uudellamaalla on tarjolla villiyrtteihin liittyvää koulutusta, jota järjestävät opistot ja yksityishenkilöt. Koulutuksissa käsitellään muun muassa yrttien tunnistusta, kestävää keruuta ja villiyrttien käyttöä ravintolaruoan valmistuksessa.

Uudellamaalla on useita maatiloja, jotka ovat kiinnostuneita laajentamaan toimintaansa villiyrttien poimintaan, jalostukseen tai välitykseen. Maatiloilla on villiyrttien keruuseen sopivaa aluetta yhdestä sataan hehtaariin. Noin puolet selvitykseen osallistuneista maatiloista kertoi metsiensä olevan luomusertifioitu.

”Tavoitteenamme on luoda ammattimainen keruuverkosto, joka pystyy toimittamaan kysynnän mukaan laadukasta materiaalia ostajien tarpeisiin. Suunnitelmissa on kysytyimpien villiyrttien tuotteistaminen niin keruun, käsittelyn kuin käytön osalta. Luonnontuoteala on biotalouden kasvuala, jolla on hyvät kasvunäkymät, ja villiyrtit tarjoavat uusia mielenkiintoisia liiketoimintamahdollisuuksia nuorille”, sanoo aluejohtaja Helena Herttuainen.

www.4h.fi

#ruokaaluonnosta #4HSuomi

Siiri Mäkelä
projektivastaava
Ruokaa luonnosta -hanke
siiri.makela@4h.fi
www.4h.fi/ruokaaluonnosta

Helena Herttuainen
aluejohtaja
helena.herttuainen@4h.fi

4H on valtakunnallisesti toimiva, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö, jossa on lähes 60 000 jäsentä. Järjestö tukee toiminnallaan lasten ja nuorten kasvua työelämään, yrittäjyyteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. 4H muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolilla Suomea sijaitsevista 226 paikallisesta 4H-yhdistyksestä, jotka tekevät käytännön nuorisotyötä. 4H-liitto tukee paikallisten 4H-yhdistysten toimintaa.

4H-kerhojen hyvistä teoista on iloa myös vanhuksille16.2.2018 07:45Tiedote

Hyvä teko lämmittää kaikkia. Vuoden 4H-kerho -kilpailussa etsittiin vaikuttavia ja hyviä tekoja tehneitä kerhoja. Arvioinnissa huomioitiin myös toiminnasta kertova valokuva. Keskeistä kilpailussa on, että lapset oppivat ymmärtämään hyvien tekojensa arvon myös muille. Miltä toisesta ihmisestä tuntuu, on olennainen kysymys. Valtakunnallisen kilpailun voitti Simon 4H-yhdistyksen kerho. Kerholaiset ohjaajineen leipoivat iloa ikäihmisille ja jakoivat herkkupaketteja yli 70-vuotiaille yksin asuville kuntalaisille.