Vinkit vuokranantajalle: Miten löydät sopivan vuokralaisen?

Kesällä asuntomarkkinat ja vuokraussesonki ovat kuumimmillaan. Moni vuokralainen etsii uutta kotia ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista omistamaansa asuntoon. Panostamalla vuokralaisen valintaan vuokranantaja pystyy ehkäisemään monia vuokraukseen liittyviä riskejä. Palkintona huolellisesta valinnasta on usein pitkäaikainen ja luotettava vuokrasuhde. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Magda El Agoz kokosi vinkit onnistuneeseen vuokralaisen valintaan.

1. Panosta vuokrausilmoitukseen

”Vuokralaisen etsiminen lähtee liikkeelle jo vuokrausilmoituksesta. Hyvään ilmoitukseen kannattaa panostaa”, Magda El Agoz sanoo.

Hyvässä vuokrausilmoituksessa on vuokrakohteesta pohjapiirros ja laadukkaat kuvat, joiden perusteella kotia etsivät saavat hyvän käsityksen tarjolla olevasta asunnosta. Vuokran ja muiden maksujen lisäksi ilmoituksesta tulisi käydä ilmi vuokrasuhteen erityisehdot, kuten vuokrasuhteen mahdollinen määräaikaisuus, vaadittavan vakuuden määrä tai tupakointikielto.

1. Selvitä, minkälaista kotia vuokralaisehdokas on etsimässä

Vuokralaisehdokkaan ottaessa yhteyttä voit selvittää hänen elämäntilannettaan haastattelemalla. Tärkeää on tietää esimerkiksi se, onko vuokralaisen toiveena pitkäaikainen vuokrasuhde vai lyhytaikaisempi asuminen. On myös hyvä tiedustella, onko vuokralaisella lemmikkejä, tai aikomusta sellaista hankkia.

”Anna myös vuokralaisehdokkaan kysyä sinulta häntä askarruttavia kysymyksiä. Vuokraaminen on aina kahden kauppa: vuokralainen etsii itselleen sopivaa, kotoisaa asuntoa ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista”, El Agoz tiivistää.

1. Tapaa vuokralaisehdokas

Vuokra-asunnon esittely on luonteva tilaisuus vuokralaisehdokkaan tapaamiseen. ”Kannattaakin miettiä, olisiko avoimen esittelyn sijaan järkevämpää järjestää yksityisnäyttö muutamalle potentiaalisimmalle vuokralaiselle. Yksityisnäytöllä vuokranantajalla on helppo keskustella vuokralaisehdokkaan kanssa rauhassa kahden kesken”, El Agoz vinkkaa.

1. Varmistu vuokralaisen maksukyvystä

Tyypillisin pulma vuokrasuhteen aikana ovat häiriöt vuokranmaksussa. Vuokranmaksun sujumisesta kannattaakin keskustella jo ennen vuokrasuhteen alkua. ”On erittäin tärkeää on tarkastaa vuokralaisen luottotiedot ennen vuokrasopimuksen solmimista. Vuokranantajan kannattaa tarkistaa luottotiedot itse, ja samalla varmistaa vuokralaisen henkilöllisyys”, El Agoz muistuttaa.

Maksuhäiriömerkintä ei automaattisesti ole esteenä hyvälle vuokrasuhteelle. Vuokranantajan hälytyskellojen tulisi kuitenkin soida, jos velkojina on yksityishenkilöitä, perintätoimistoja tai vuokrataloyhtiöitä ja maksuhäiriömerkinnät ovat tuoreita. Luottotietojen tarkistamisen lisäksi vuokranantaja voi arvioida vuokralaisehdokkaan maksukykyä kysymällä tämän opiskelu- tai työtilannetta ja tuloja, joilla hän on ajatellut maksaa vuokran.

1. Kysy suosituksia

Osalla vuokralaisehdokkaista saattaa olla suosituksia aiemmilta vuokranantajilta. Kotia etsivältä voi myös kysyä, olisiko edelliseen vuokranantajaan mahdollista olla yhteydessä ja tiedustella tältä vuokrasuhteen sujumisesta. Vuokranantaja puolestaan voi viestiä omasta luotettavuudestaan mainitsemalla kuuluvansa Suomen Vuokranantajiin.

”Parhaimmillaan vuokralainen löytää itselleen ihanan, pitkäaikaisen kodin ja vuokranantaja juuri hänelle sopivan asukkaan”, Magda El Agoz summaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Valitse kimppakämppään sopiva sopimusmalli asukkaiden mukaan30.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Muuttaminen kimppakämppään yhdessä kaverin kanssa voi olla varsinkin monelle opiskelijalle houkutteleva vaihtoehto. Kimppakämpässä asuminen on yhteisöllistä ja usein myös asumiskustannukset jäävät pienemmiksi kuin yksin asuessa. Vuokranantaja puolestaan voi saada ison asunnon vuokrattua helpommin useammalle henkilölle. Kimppakämpän vuokrasopimuksen tekemiseen on olemassa useita eri vaihtoehtoja. Sopimusmalli kannattaakin valita sen mukaan, millainen kokoonpano vuokralle on muuttamassa.

Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen 23.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.