Vinkit vuokranantajalle: Miten löydät sopivan vuokralaisen?

Kesällä asuntomarkkinat ja vuokraussesonki ovat kuumimmillaan. Moni vuokralainen etsii uutta kotia ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista omistamaansa asuntoon. Panostamalla vuokralaisen valintaan vuokranantaja pystyy ehkäisemään monia vuokraukseen liittyviä riskejä. Palkintona huolellisesta valinnasta on usein pitkäaikainen ja luotettava vuokrasuhde. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Magda El Agoz kokosi vinkit onnistuneeseen vuokralaisen valintaan.

1. Panosta vuokrausilmoitukseen

”Vuokralaisen etsiminen lähtee liikkeelle jo vuokrausilmoituksesta. Hyvään ilmoitukseen kannattaa panostaa”, Magda El Agoz sanoo.

Hyvässä vuokrausilmoituksessa on vuokrakohteesta pohjapiirros ja laadukkaat kuvat, joiden perusteella kotia etsivät saavat hyvän käsityksen tarjolla olevasta asunnosta. Vuokran ja muiden maksujen lisäksi ilmoituksesta tulisi käydä ilmi vuokrasuhteen erityisehdot, kuten vuokrasuhteen mahdollinen määräaikaisuus, vaadittavan vakuuden määrä tai tupakointikielto.

1. Selvitä, minkälaista kotia vuokralaisehdokas on etsimässä

Vuokralaisehdokkaan ottaessa yhteyttä voit selvittää hänen elämäntilannettaan haastattelemalla. Tärkeää on tietää esimerkiksi se, onko vuokralaisen toiveena pitkäaikainen vuokrasuhde vai lyhytaikaisempi asuminen. On myös hyvä tiedustella, onko vuokralaisella lemmikkejä, tai aikomusta sellaista hankkia.

”Anna myös vuokralaisehdokkaan kysyä sinulta häntä askarruttavia kysymyksiä. Vuokraaminen on aina kahden kauppa: vuokralainen etsii itselleen sopivaa, kotoisaa asuntoa ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista”, El Agoz tiivistää.

1. Tapaa vuokralaisehdokas

Vuokra-asunnon esittely on luonteva tilaisuus vuokralaisehdokkaan tapaamiseen. ”Kannattaakin miettiä, olisiko avoimen esittelyn sijaan järkevämpää järjestää yksityisnäyttö muutamalle potentiaalisimmalle vuokralaiselle. Yksityisnäytöllä vuokranantajalla on helppo keskustella vuokralaisehdokkaan kanssa rauhassa kahden kesken”, El Agoz vinkkaa.

1. Varmistu vuokralaisen maksukyvystä

Tyypillisin pulma vuokrasuhteen aikana ovat häiriöt vuokranmaksussa. Vuokranmaksun sujumisesta kannattaakin keskustella jo ennen vuokrasuhteen alkua. ”On erittäin tärkeää on tarkastaa vuokralaisen luottotiedot ennen vuokrasopimuksen solmimista. Vuokranantajan kannattaa tarkistaa luottotiedot itse, ja samalla varmistaa vuokralaisen henkilöllisyys”, El Agoz muistuttaa.

Maksuhäiriömerkintä ei automaattisesti ole esteenä hyvälle vuokrasuhteelle. Vuokranantajan hälytyskellojen tulisi kuitenkin soida, jos velkojina on yksityishenkilöitä, perintätoimistoja tai vuokrataloyhtiöitä ja maksuhäiriömerkinnät ovat tuoreita. Luottotietojen tarkistamisen lisäksi vuokranantaja voi arvioida vuokralaisehdokkaan maksukykyä kysymällä tämän opiskelu- tai työtilannetta ja tuloja, joilla hän on ajatellut maksaa vuokran.

1. Kysy suosituksia

Osalla vuokralaisehdokkaista saattaa olla suosituksia aiemmilta vuokranantajilta. Kotia etsivältä voi myös kysyä, olisiko edelliseen vuokranantajaan mahdollista olla yhteydessä ja tiedustella tältä vuokrasuhteen sujumisesta. Vuokranantaja puolestaan voi viestiä omasta luotettavuudestaan mainitsemalla kuuluvansa Suomen Vuokranantajiin.

”Parhaimmillaan vuokralainen löytää itselleen ihanan, pitkäaikaisen kodin ja vuokranantaja juuri hänelle sopivan asukkaan”, Magda El Agoz summaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 18 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.

Yhä useammat vakuutusyhtiöt tarjoavat vakuutuksia asuntosijoittamiseen12.11.2019 08:30:00 EETTiedote

Asuntosijoittamisen yleistyessä yhä useammat vakuutusyhtiöt ovat alkaneet tarjota vuokranantajille suunnattuja vakuutuksia. Nämä vakuutukset täydentävät vuokranantajien turvaa tapauksissa, joissa vuokralaisella ei olekaan sovittua vakuutusta tai taloyhtiön kiinteistövakuutus ja vuokralaisen oma kotivakuutus eivät kata vahinkoriskejä. Suomen Vuokranantajat ry on tilannut vertailun suomalaisten vakuutusyhtiöiden tarjonnasta.