Vuoden 4H-kerhossa kasvaa tulevaisuuden hevososaajia – Heppakerho tuomariston ja yleisön suosikki

Vuoden 4H-kerho -kilpailuun 2021 osallistuttiin monipuolisella ja laadukkaalla kerhotoiminnalla ympäri Suomen. Kymmenen finalistin joukosta tuomariston valitsemaksi voittajaksi nousi Heppakerho, joka toimii Pihtiputaan 4H-yhdistyksessä. Heppakerho nousi ykköseksi myös yleisöäänestyksessä, jossa ääniä kerättiin kaikkiaan yli 500 kappaletta.

Vuoden 2021 4H-kerho tulee Pihtiputaalta. Heppakerhossa kasvaa tulevaisuuden hevososaajia.

4H-säätiön hallituksesta koostuva tuomaristo valitsi Vuoden 2021 4H-kerhoksi Pihtiputaan 4H-yhdistyksen Heppakerhon. Kerhon tavoite on kasvattaa tulevaisuuden hevososaajia ja tuoda monipuolisesti esiin hevosharrastuksen eri muotoja. Valintaperusteiksi tuomaristo nosti vuorovaikutustaitojen opettelun eläinten avulla, paikallisen vahvan yhteistyön sekä ravikulttuurin huomioimisen.

Heppakerhon ohjaaja Miia Tavaststjerna uskoo, että hevosten kanssa tehty yhteistyö opettaa lapsille taitoja, jotka kantavat läpi elämän.

”Opetamme lapsille vuorovaikutus- ja tunnetaitoja eläinten kuin ihmistenkin välillä. Hevonen toimii hyvänä peilinä lapsen omille tunteille: kun meitä jännittää, voi hevonen käydä ylikierroksilla. Lasten kanssa keksimme keinoja, miten omaa jännitystä voidaan purkaa.”

Turvallisuus ja eläimen ehdoilla toimiminen ovat Heppakerhon pääperiaatteita. Kerhossa on myös kiusaamisen osalta nollatoleranssi.

”Kerhossamme on lämmin ja välitön tunnelma. Osa lapsista on ollut mukana alusta asti ja kerhossa on solmittu uusia ystävyyssuhteita,” Tavaststjerna kertoo.

Tuomariston valinnan lisäksi Heppakerho voitti myös yleisöäänestyksen. Kilpailun voittaminen tuntuu tärkeältä.

“Juhlimme voittoa lasten ja heppojen kanssa läpi kevään”, Tavaststjerna hehkuttaa.

Perheet mukana kerhotoiminnassa

Vuoden 4H-kerho -kilpailun jaetulle toiselle sijalle valittiin Huolin pienoismallikerho Meri-Vakan 4H-yhdistyksestä sekä Erä- ja riistakerho Pieksämäen 4H-yhdistyksestä.

Huolin pienoismallikerhossa eri-ikäiset lapset oppivat toisiltaan ja itse tekemällä. Osalla pienemmistä kerholaisista on aikuinen apunaan ja kerhotoiminta onkin koko perheen yhteinen harrastus. Erä- ja riistakerhossa korostuu myös perheen yhteiset mielenkiinnon kohteet. Tuomariston arvioinneissa nousi esiin yhteistyössä ryhmänä tekeminen, metsässä liikkumisen ja toimimisen taito. Perinteiden siirtämistä sukupolvelta toiselle pidettiin tärkeänä.

Kilpailun kolmannelle sijalle ylsi Safkasankarit Kaavin 4H-yhdistyksestä. Safkasankarit kattaa maailman -kerhon monipuolinen kansainvälisyyskasvatukseen liittyvä toiminta teki tuomaristoon vaikutuksen.

4H:n Vaikuttajanuoret valitsivat omaksi suosikikseen Huolin pienoismallikerhon. Perusteluissa vaikuttajanuoret nostivat esiin yhteistyön eri tahojen kanssa sekä sen, että kerhoon voi osallistua koko perheen voimin. Vaikuttajanuoret ovat nuorten 4H-harrastajien verkosto, jonka tehtävänä on tuoda nuorten ääni kuuluviin mm. erilaisissa nuoriso- ja sidosryhmätapaamisissa sekä Suomen 4H-liiton päätöksenteossa. Verkosto koostuu kahdeksasta vaikuttamisesta innostuneesta nuoresta ympäri Suomen.

Kerhoissa opitut taidot kantavat läpi elämän

Vuoden 4H-kerhon valitsi 4H-säätiön hallintoneuvoston ja hallituksen jäsenistä koostuva raati, jossa ovat mukana kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio, hallituksen puheenjohtaja Ilkka Mäkelä, yrittäjä ja 4H-liiton hallituksen puheenjohtaja Eero Suutari, johtaja Ritva-Liisa Nisula ja 4H-säätiön asiamies Tomi Alakoski.

4H-kerhokilpailun tavoitteena on antaa virikkeitä ja muistuttaa kerhonohjaajia ja kerholaisia toiminnallisella tavalla asioista, jotka ovat kerhotoiminnassa tärkeitä.

”Vuoden 4H-kerho -kilpailun taso oli tänä vuonna erityisen korkea ja ilahduttavan monipuolinen. Parhaimmillaan kerhossa opitaan pitkäjänteisesti taitoja, jotka kestävät läpi elämän. Ehkä juuri siksi voittajaksi nousi Pihtiputaan Heppakerho, jossa nousi ansiokkaasti esiin tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen myös ihmisten ja eläinten välillä”, Alakoski kiteyttää tuomariston valintaa.

Kerhokilpailun arviointikriteereitä ovat muun muassa kerhon kokoontumiset, osallistujamäärät, TOP-tehtäväpankin hyödyntäminen, uusien taitojen oppiminen sekä kerhon viestintä ja yhteistyö eri tahojen kanssa. Hakemuksia Vuoden 4H-kerhoksi saapui 231 kpl. Kilpailuaika oli 1.9.–31.12.2021.

Valtakunnallisen tason voittajakerho palkitaan 500 euron rahapalkinnolla, toiseksi sijoittunut kerho 350 euron ja kolmanneksi sijoittunut 150 euron suuruisella summalla. Palkinnot rahoittaa 4H-säätiö Jenny ja Antti Wihurin rahaston tuella.

Marika Taskinen, kasvatuspäällikkö
marika.taskinen@4h.fi
p. +358 44 783 0302

Annamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden löytää omat vahvuutensa tekemällä oppien. Luomme harrastuksen kautta turvallisen ja vastuullisen polun aktiiviseen ja kestävään elämäntapaan, työelämään ja yrittäjyyteen. Toimimme sen puolesta, ettei yksikään lapsi tai nuori jäisi syrjään yhteiskunnasta.

4H-järjestö muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. Toiminnassamme on mukana 45 000 jäsentä.

Reilu Teko -säkkikeräys alkaa taas: yli 40 miljoonaa kiloa maatalousmuovia on saanut uuden elämän4.5.2022 08:39:24 EEST | Tiedote

Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H ja paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät perinteisen Reilu Teko -säkkikeräyksen yhdessä pääyhteistyökumppaninsa Yara Suomen kanssa. Kiertotaloutta ja nuorten työllistämistä edistävä Reilu Teko on Suomen mittakaavassa merkittävä ympäristöteko. Reilu Teossa on saatu vuosikymmenten aikana talteen yli 40 miljoonaa kiloa muovia.

Suomen 4H-liiton valtuuskunnan puheenjohtajana jatkaa Lasse Hautala21.4.2022 13:58:30 EEST | Tiedote

Kolmen vuoden välein kokoontuva Suomen 4H-liiton edustajakokous valitsi torstaina 21. huhtikuuta valtuuskunnan puheenjohtajaksi agrologi Lasse Hautalan, joka toimi tehtävässä myös kahdella edellisellä strategiakaudella. Varapuheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Niina Malm. Lisäksi edustajakokous valitsi valtuuskuntaan 21 muuta jäsentä. Edustajakokouksessa hyväksyttiin myös Suomen 4H-liiton strategia Kestävää kasvua tekemällä oppien vuosille 2023–2025. Päivän avasi eduskunnan puhemies Matti Vanhanen.

Harrastustoiminnassa ansioituneita nuoria palkitaan 4H-stipendeillä31.3.2022 08:37:24 EEST | Tiedote

4H-säätiö myöntää vuosittain stipendejä ansioituneille nuorille sekä aktiivisesti 4H:n toiminnassa mukana oleville henkilöille. Nuorten 4H-stipendeissä palkitsemisperusteena on pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-harrastus. 4H-säätiön myöntämät 12 valtakunnallista stipendiä jaetaan Säätytalolla Helsingissä maanantaina 4. huhtikuuta kello 14. Stipendit jakavat maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä, kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio, 4H-säätiön hallituksen puheenjohtaja Ilkka Mäkelä ja Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja ja 4H-säätiön asiamies Tomi Alakoski.