Vuokra-asuntoa ei voi käyttää AirBnb:nä ilman vuokranantajan lupaa

Airbnb:n ja erilaisten jakamistalouden alustojen suosio jatkaa kasvuaan. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että vuokralaisen tulee sopia yhdessä vuokranantajan kanssa, mikäli haluaa käyttää vuokra-asuntoaan väliaikaisestikin Airbnb:n kaltaisissa palveluissa. Asunnon jälleenvuokraaminen luvatta saattaa johtaa vuokrasopimuksen purkamiseen.

Airbnb:n kaltaisten palveluiden osalta ei ole olemassa omaa lainsäädäntöä. Näin ollen siihen sovelletaan ali- ja jälleenvuokrauksen sääntöjä. Jos vuokralainen haluaa vuokrata koko asunnon eteenpäin, hänen tulee kysyä aina lupa vuokranantajalta. Tätä kutsutaan jälleenvuokraamiseksi. Jos puolestaan vuokralainen vuokraa enintään puolet asunnosta ja asuu samalla itse asunnossa, hänellä on tähän lain mukaan oikeus. Tätä kutsutaan alivuokraamiseksi. Vuokralaisen on suositeltavaa aina sopia kotimajoituksen pelisäännöistä yhdessä vuokranantajan kanssa.

”Koko asunnon jälleenvuokraamiseen lyhyeksi ajaksikin tarvitaan aina vuokranantajan lupa. Vuokralainen ei voi siten päättää itse vuokrata koko asuntoa eteenpäin edes viikonlopun ajaksi. Sen sijaan vuokralainen voi lain mukaan alivuokrata enintään puolet asunnosta ilman lupaa, ellei siitä aiheudu huomattavaa haittaa tai häiriötä. Tätä oikeutta ei voida vuokralaiselta kieltää pätevästi edes sopimuksella”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

”Mikäli vuokralainen jälleenvuokraa asuntonsa luvattomasti Airbnb:n kautta, saattaa vuokranantajalle syntyä oikeus purkaa vuokrasopimus. Vuokranantajan kannattaa kuitenkin harkita, onko vuokrasopimusta aidosti tarvetta purkaa vielä yksittäisen Airbnb-vuokrauksen perusteella”, Ahsanullah kertoo.

Sekä vuokranantajan että vuokralaisen tulee huomioida taloyhtiön mahdollisuus kieltää lyhytaikainen vuokraustoiminta yhtiöjärjestyksessä.

”Olemassa olevissa yhtiöissä tällaisen kiellon lisääminen yhtiöjärjestykseen vaatii kaikkien osakkeenomistajien suostumuksen. Sen sijaan nykyisin on jo tiedossa muutamia tapauksia, joissa perustettavan asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestykseen on otettu määräys lyhytaikaisen vuokrauksen kieltämisestä”, Ahsanullah muistuttaa.

Voinko vuokrata vuokra-asuntoni Airbnb:n kautta? Muistilista:

• Jos haluat vuokrata koko asunnon Airbnb:n kautta, kyse on jälleenvuokrauksesta. Siihen tarvitset luvan vuokranantajaltasi.
  • Jos haluat vuokrata enintään puolet asunnostasi (esimerkiksi makuuhuoneen tai vuodepaikan sohvalta) Airbnb:n kautta, kyse on alivuokrauksesta. Tähän sinulla on suoraan lain nojalla oikeus.
  • Tarkista, ettei taloyhtiö ole kieltänyt yhtiöjärjestyksessään lyhytaikaista vuokrausta.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Uudenmaan eristys ja tautitilanne vaikuttivat asuntojen vuokraamiseen ja vuokranantajien näkymiin22.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien kyselyissä näkyy koronavirustilanteen alueellisen vaihtelun vaikutus vuokra-asuntomarkkinoihin. Huhtikuun alun kyselyssä uusmaalaisten vuokranantajien näkymät olivat muualla Suomessa asuvia synkemmät. Toukokuun alun kyselyn vastauksiin heijastuu tautitilanteen tasoittuminen. Näkymät tulevasta vuokra-asuntomarkkinoilla ovat koko Suomessa yhtenevät ja optimistisemmat.

Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet koronaepidemian tasaantuessa19.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien toukokuun alussa tekemän kyselyn perusteella koronavirus on vaikuttanut ennakoitua vähemmän vuokra-asuntomarkkinoihin. Verrattuna huhtikuun kyselyn tuloksiin vuokrien maksussa tai vuokralaisen löytämisessä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Vaikka vuokranantajien odotukset tulevasta ovat parantuneet, ilmoittaa kuitenkin 40% huhtikuun aikana asuntonsa vuokranneista vuokranantajista vuokralaisen löytymisen vaikeutuneen.