Vuokra-asuntoa ei voi käyttää AirBnb:nä ilman vuokranantajan lupaa

Airbnb:n ja erilaisten jakamistalouden alustojen suosio jatkaa kasvuaan. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että vuokralaisen tulee sopia yhdessä vuokranantajan kanssa, mikäli haluaa käyttää vuokra-asuntoaan väliaikaisestikin Airbnb:n kaltaisissa palveluissa. Asunnon jälleenvuokraaminen luvatta saattaa johtaa vuokrasopimuksen purkamiseen.

Airbnb:n kaltaisten palveluiden osalta ei ole olemassa omaa lainsäädäntöä. Näin ollen siihen sovelletaan ali- ja jälleenvuokrauksen sääntöjä. Jos vuokralainen haluaa vuokrata koko asunnon eteenpäin, hänen tulee kysyä aina lupa vuokranantajalta. Tätä kutsutaan jälleenvuokraamiseksi. Jos puolestaan vuokralainen vuokraa enintään puolet asunnosta ja asuu samalla itse asunnossa, hänellä on tähän lain mukaan oikeus. Tätä kutsutaan alivuokraamiseksi. Vuokralaisen on suositeltavaa aina sopia kotimajoituksen pelisäännöistä yhdessä vuokranantajan kanssa.

”Koko asunnon jälleenvuokraamiseen lyhyeksi ajaksikin tarvitaan aina vuokranantajan lupa. Vuokralainen ei voi siten päättää itse vuokrata koko asuntoa eteenpäin edes viikonlopun ajaksi. Sen sijaan vuokralainen voi lain mukaan alivuokrata enintään puolet asunnosta ilman lupaa, ellei siitä aiheudu huomattavaa haittaa tai häiriötä. Tätä oikeutta ei voida vuokralaiselta kieltää pätevästi edes sopimuksella”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

”Mikäli vuokralainen jälleenvuokraa asuntonsa luvattomasti Airbnb:n kautta, saattaa vuokranantajalle syntyä oikeus purkaa vuokrasopimus. Vuokranantajan kannattaa kuitenkin harkita, onko vuokrasopimusta aidosti tarvetta purkaa vielä yksittäisen Airbnb-vuokrauksen perusteella”, Ahsanullah kertoo.

Sekä vuokranantajan että vuokralaisen tulee huomioida taloyhtiön mahdollisuus kieltää lyhytaikainen vuokraustoiminta yhtiöjärjestyksessä.

”Olemassa olevissa yhtiöissä tällaisen kiellon lisääminen yhtiöjärjestykseen vaatii kaikkien osakkeenomistajien suostumuksen. Sen sijaan nykyisin on jo tiedossa muutamia tapauksia, joissa perustettavan asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestykseen on otettu määräys lyhytaikaisen vuokrauksen kieltämisestä”, Ahsanullah muistuttaa.

Voinko vuokrata vuokra-asuntoni Airbnb:n kautta? Muistilista:

• Jos haluat vuokrata koko asunnon Airbnb:n kautta, kyse on jälleenvuokrauksesta. Siihen tarvitset luvan vuokranantajaltasi.
  • Jos haluat vuokrata enintään puolet asunnostasi (esimerkiksi makuuhuoneen tai vuodepaikan sohvalta) Airbnb:n kautta, kyse on alivuokrauksesta. Tähän sinulla on suoraan lain nojalla oikeus.
  • Tarkista, ettei taloyhtiö ole kieltänyt yhtiöjärjestyksessään lyhytaikaista vuokrausta.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Yhä useammat vakuutusyhtiöt tarjoavat vakuutuksia asuntosijoittamiseen12.11.2019 08:30:00 EETTiedote

Asuntosijoittamisen yleistyessä yhä useammat vakuutusyhtiöt ovat alkaneet tarjota vuokranantajille suunnattuja vakuutuksia. Nämä vakuutukset täydentävät vuokranantajien turvaa tapauksissa, joissa vuokralaisella ei olekaan sovittua vakuutusta tai taloyhtiön kiinteistövakuutus ja vuokralaisen oma kotivakuutus eivät kata vahinkoriskejä. Suomen Vuokranantajat ry on tilannut vertailun suomalaisten vakuutusyhtiöiden tarjonnasta.

Suomen vuokramarkkinat toimivat hyvin – markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi22.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien tuoreen vuokramarkkinakatsauksen mukaan markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi Suomen vuokramarkkinoilla. Katsauksen mukaan eri alueiden eriytyminen vahvistuu tulevina vuosina. Pääkaupunkiseudun ja muiden kasvukeskusten kehitystä vauhdittamaan tarvitaan asuntotuotantoa myös tulevina vuosina. Katsauksessa tarkastellaan eri kaupunkien vuokramarkkinanäkymiä ajankohtaisen asuntopoliittisen keskustelun, Vuokraovi.comin kevään 2019 tilastojen sekä Tilastokeskuksen tietojen valossa.