Vuokranantaja - muista ainakin nämä vähennykset veroilmoitusta tehdessä

Vuokranantajalla on oikeus vähentää vuokratuloistaan niiden hankkimisesta johtuneet menot. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Ville Hopsu kokosi vinkit verovähennysten tekemiseen vuokranantajille.

1. Tulonhankkimislainan korot

Tulonhankkimislainojen korot voi vähentää vuokratuloista täysimääräisinä ilman euromääräistä rajoitusta tai omavastuuosuutta. On kuitenkin syytä muistaa, että vuokrattuun omaisuuteen kohdistuvan velan korot eivät ole vähennyskelpoisia, jos peritty vuokra ei vastaa käypää vuokraa. Vuokran on oltava vähintään asuntoedun verotusarvon mukainen, jotta korot voidaan vähentää.

2. Hoitovastike ja pääomavastike

Sijoitusasunnon hoitovastikkeet ovat aina vähennyskelpoista menoa.

Pääomavastike voidaan vähentää verotuksessa vuokratuloista, jos se luetaan taloyhtiön kirjanpidossa yhtiölle tuloksi. Vähennyskelpoisuuteen ei vaikuta se, maksetaanko vastike kuukausittain pääomavastikkeena vai kerralla lainaosuussuorituksena. Yhtiön kirjanpidossa rahastoitu pääomavastike taas ei ole vähennyskelpoinen meno vuokratulosta. Rahastoitu pääomavastike lisätään osakkeen hankintamenoon ja otetaan huomioon vasta osakehuoneiston mahdollista luovutusvoittoa tai -tappiota laskettaessa.

Pääomavastikkeen vähennysoikeuden voi tarvittaessa selvittää soittamalla isännöitsijälle, joka voi tarkistaa asian yhtiön kirjanpidosta.

3. Vuokranantajan omat remontit

Vuokranantajan omien remonttien vähentämiseen vuokratuloista vaikuttaa se, onko kyse vuosikorjauksesta vai perusparannuksesta. Vuosikorjauksesta aiheutuneet menot voidaan vähentää maksuvuonna kokonaisuudessaan. Perusparannusmenot lisätään hankintamenoon, mutta vuokranantajan pyynnöstä ne voidaan vähentää myös poistoina.

Vuosikorjauksessa huoneistoa kunnostetaan alkuperäistä vastaavaan kuntoon eli korjataan jo olemassa olevia pintoja.

4. Matkakulut

Vuokraustoimintaan liittyvät matkat ovat vähennyskelpoista menoa. Myös asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön yhtiökokoukseen tai yhtiön hallituksen jäsenenä hallituksen kokoukseen vuokrausaikana tehdyt matkat ovat vuokraustoimintaan liittyviä matkoja.

5. Muut tulonhankkimiskulut. esim. kirjallisuus, jäsenmaksut, koulutukset.

Vuokranantaja saa vähentää vuokratulosta myös hankkimansa ammattikirjallisuuden, vuokraustoimintaan liittyvien koulutusten osallistumismaksut sekä muut selvästi tulonhankkimistarkoituksessa syntyneet menot.

Vuokratulot verotetaan kassaperiaatteen mukaisesti sinä vuonna, kun vuokranantaja saa vuokrat tilillensä. Myös vuokratulojen hankkimisesta aiheutuneet kulut vähennetään sinä vuonna, kun ne on maksettu.

Jos veroilmoitus on jostain syystä virheellinen, voi verotukseen hakea oikaisua. Verovuodesta 2017 alkaen määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on 3 vuotta verovuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta.

Suomen Vuokranantajat Vero2018-tapahtumassa 13.14.3.2018

Vuokramarkkinat 2018
yhteiskuntasuhdepäällikkö Tuomas Viljamaa, Suomen Vuokranantajat ry
tiistai 13.3. klo 13:15–13:45 (C-sali)
keskiviikko 14.3. klo 15:45–16:15 (F-sali)

Uudistettu Hyvä vuokratapa – mikä muuttuu?
päälakimies Sanna Hughes, Suomen Vuokranantajat ry
tiistai 13.3. klo 13:30–14:00 (F-sali)
keskiviikko 14.3. klo 17:00–17:30 (D-sali)

Vuokranantajan verovähennykset
neuvontalakimies Ville Hopsu, Suomen Vuokranantajat ry
tiistai 13.3. klo 15:30–16:00 (E-sali)
keskiviikko 14.3. klo 11:30–12:00 (E-sali)

Asuntomarkkinan voittajat ja häviäjät
Paneelissa ovat mukana Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus, Nuorten Osakesäästäjien Jamilla Heiskanen, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva ja Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen. Puhetta johtaa Veronmaksajien viestintäjohtaja Antti Oksanen.
keskiviikko 14.3. klo 13:30–14:15 (A-sali)

Vero2018-tapahtuma 13.14.3.2018 Marina Congress Center, Helsinki

Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja7.1.2019 08:00Tiedote

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.