Vuokranantaja - muista ainakin nämä vähennykset veroilmoitusta tehdessä

Vuokranantajalla on oikeus vähentää vuokratuloistaan niiden hankkimisesta johtuneet menot. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Ville Hopsu kokosi vinkit verovähennysten tekemiseen vuokranantajille.

1. Tulonhankkimislainan korot

Tulonhankkimislainojen korot voi vähentää vuokratuloista täysimääräisinä ilman euromääräistä rajoitusta tai omavastuuosuutta. On kuitenkin syytä muistaa, että vuokrattuun omaisuuteen kohdistuvan velan korot eivät ole vähennyskelpoisia, jos peritty vuokra ei vastaa käypää vuokraa. Vuokran on oltava vähintään asuntoedun verotusarvon mukainen, jotta korot voidaan vähentää.

2. Hoitovastike ja pääomavastike

Sijoitusasunnon hoitovastikkeet ovat aina vähennyskelpoista menoa.

Pääomavastike voidaan vähentää verotuksessa vuokratuloista, jos se luetaan taloyhtiön kirjanpidossa yhtiölle tuloksi. Vähennyskelpoisuuteen ei vaikuta se, maksetaanko vastike kuukausittain pääomavastikkeena vai kerralla lainaosuussuorituksena. Yhtiön kirjanpidossa rahastoitu pääomavastike taas ei ole vähennyskelpoinen meno vuokratulosta. Rahastoitu pääomavastike lisätään osakkeen hankintamenoon ja otetaan huomioon vasta osakehuoneiston mahdollista luovutusvoittoa tai -tappiota laskettaessa.

Pääomavastikkeen vähennysoikeuden voi tarvittaessa selvittää soittamalla isännöitsijälle, joka voi tarkistaa asian yhtiön kirjanpidosta.

3. Vuokranantajan omat remontit

Vuokranantajan omien remonttien vähentämiseen vuokratuloista vaikuttaa se, onko kyse vuosikorjauksesta vai perusparannuksesta. Vuosikorjauksesta aiheutuneet menot voidaan vähentää maksuvuonna kokonaisuudessaan. Perusparannusmenot lisätään hankintamenoon, mutta vuokranantajan pyynnöstä ne voidaan vähentää myös poistoina.

Vuosikorjauksessa huoneistoa kunnostetaan alkuperäistä vastaavaan kuntoon eli korjataan jo olemassa olevia pintoja.

4. Matkakulut

Vuokraustoimintaan liittyvät matkat ovat vähennyskelpoista menoa. Myös asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön yhtiökokoukseen tai yhtiön hallituksen jäsenenä hallituksen kokoukseen vuokrausaikana tehdyt matkat ovat vuokraustoimintaan liittyviä matkoja.

5. Muut tulonhankkimiskulut. esim. kirjallisuus, jäsenmaksut, koulutukset.

Vuokranantaja saa vähentää vuokratulosta myös hankkimansa ammattikirjallisuuden, vuokraustoimintaan liittyvien koulutusten osallistumismaksut sekä muut selvästi tulonhankkimistarkoituksessa syntyneet menot.

Vuokratulot verotetaan kassaperiaatteen mukaisesti sinä vuonna, kun vuokranantaja saa vuokrat tilillensä. Myös vuokratulojen hankkimisesta aiheutuneet kulut vähennetään sinä vuonna, kun ne on maksettu.

Jos veroilmoitus on jostain syystä virheellinen, voi verotukseen hakea oikaisua. Verovuodesta 2017 alkaen määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on 3 vuotta verovuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta.

Suomen Vuokranantajat Vero2018-tapahtumassa 13.14.3.2018

Vuokramarkkinat 2018
yhteiskuntasuhdepäällikkö Tuomas Viljamaa, Suomen Vuokranantajat ry
tiistai 13.3. klo 13:15–13:45 (C-sali)
keskiviikko 14.3. klo 15:45–16:15 (F-sali)

Uudistettu Hyvä vuokratapa – mikä muuttuu?
päälakimies Sanna Hughes, Suomen Vuokranantajat ry
tiistai 13.3. klo 13:30–14:00 (F-sali)
keskiviikko 14.3. klo 17:00–17:30 (D-sali)

Vuokranantajan verovähennykset
neuvontalakimies Ville Hopsu, Suomen Vuokranantajat ry
tiistai 13.3. klo 15:30–16:00 (E-sali)
keskiviikko 14.3. klo 11:30–12:00 (E-sali)

Asuntomarkkinan voittajat ja häviäjät
Paneelissa ovat mukana Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus, Nuorten Osakesäästäjien Jamilla Heiskanen, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva ja Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen. Puhetta johtaa Veronmaksajien viestintäjohtaja Antti Oksanen.
keskiviikko 14.3. klo 13:30–14:15 (A-sali)

Vero2018-tapahtuma 13.14.3.2018 Marina Congress Center, Helsinki

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta.

Ennuste: Vuokratuotot pysyvät tasaisen maltillisina – Kuopio kiri asuntosijoittajan ykköskaupungiksi18.7.2018 09:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta maltillista ja vakaata tuottoa. Vuokratuotto on pitkällä aikavälillä pysynyt käytännössä samana noin 3,5 prosentissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on kuitenkin merkittäviä alueellisia ja kaupunginosakohtaisiakin eroja. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Kuopio, Turku, Oulu, Tampere ja Rovaniemi.

Asuntosijoittajien velkaantuminen ei ole karannut käsistä14.7.2018 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajien Arvot & asenteet -kyselytutkimuksessa selvitettiin myös yksityisten vuokranantajien velkaantumista ja suhtautumista lainarahan käyttämiseen asuntosijoittamisessa. Vastaajista 87,5 prosentilla on alle 75 prosenttia vuokra-asuntoihin kohdistuvaa lainaa, taloyhtiölainat huomioiden, suhteessa omistettujen vuokra-asuntojen arvoon. Uhkakuvat täysin lainarahalla toimivien asuntosijoittajien suuresta määrästä ovat kyselyn perusteella liioiteltuja, mutta joitakin sellaisia markkinassa on. 100 prosentin velkavipua kertoi käyttävänsä 1,47 prosenttia vastaajista.

Kotimajoitukseen kaivataan kieltojen sijaan pelisääntöjä30.5.2018 16:00Tiedote

Airbnb ja muu lyhytaikainen vuokraustoiminta on kasvattanut suosiotaan viime aikoina myös Suomessa. Helsingissä jo viidennes majoituspaikoista tarjotaan Airbnb:n kautta. Osa taloyhtiöistä ja majoitusalan toimijoista on esittänyt huolensa Airbnb-toiminnan aiheuttamista häiriöistä ja muista lieveilmiöistä sekä kilpailuneutraliteetista Ala ei kuitenkaan kaipaa kieltoja ja rajoituksia vaan reiluja ja yhdenmukaisia pelisääntöjä.