Vuokranantaja - muista ainakin nämä vähennykset veroilmoitusta tehdessä

Vuokranantajalla on oikeus vähentää vuokratuloistaan niiden hankkimisesta johtuneet menot. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Ville Hopsu kokosi vinkit verovähennysten tekemiseen vuokranantajille.

1. Tulonhankkimislainan korot

Tulonhankkimislainojen korot voi vähentää vuokratuloista täysimääräisinä ilman euromääräistä rajoitusta tai omavastuuosuutta. On kuitenkin syytä muistaa, että vuokrattuun omaisuuteen kohdistuvan velan korot eivät ole vähennyskelpoisia, jos peritty vuokra ei vastaa käypää vuokraa. Vuokran on oltava vähintään asuntoedun verotusarvon mukainen, jotta korot voidaan vähentää.

2. Hoitovastike ja pääomavastike

Sijoitusasunnon hoitovastikkeet ovat aina vähennyskelpoista menoa.

Pääomavastike voidaan vähentää verotuksessa vuokratuloista, jos se luetaan taloyhtiön kirjanpidossa yhtiölle tuloksi. Vähennyskelpoisuuteen ei vaikuta se, maksetaanko vastike kuukausittain pääomavastikkeena vai kerralla lainaosuussuorituksena. Yhtiön kirjanpidossa rahastoitu pääomavastike taas ei ole vähennyskelpoinen meno vuokratulosta. Rahastoitu pääomavastike lisätään osakkeen hankintamenoon ja otetaan huomioon vasta osakehuoneiston mahdollista luovutusvoittoa tai -tappiota laskettaessa.

Pääomavastikkeen vähennysoikeuden voi tarvittaessa selvittää soittamalla isännöitsijälle, joka voi tarkistaa asian yhtiön kirjanpidosta.

3. Vuokranantajan omat remontit

Vuokranantajan omien remonttien vähentämiseen vuokratuloista vaikuttaa se, onko kyse vuosikorjauksesta vai perusparannuksesta. Vuosikorjauksesta aiheutuneet menot voidaan vähentää maksuvuonna kokonaisuudessaan. Perusparannusmenot lisätään hankintamenoon, mutta vuokranantajan pyynnöstä ne voidaan vähentää myös poistoina.

Vuosikorjauksessa huoneistoa kunnostetaan alkuperäistä vastaavaan kuntoon eli korjataan jo olemassa olevia pintoja.

4. Matkakulut

Vuokraustoimintaan liittyvät matkat ovat vähennyskelpoista menoa. Myös asunto- tai kiinteistöosakeyhtiön yhtiökokoukseen tai yhtiön hallituksen jäsenenä hallituksen kokoukseen vuokrausaikana tehdyt matkat ovat vuokraustoimintaan liittyviä matkoja.

5. Muut tulonhankkimiskulut. esim. kirjallisuus, jäsenmaksut, koulutukset.

Vuokranantaja saa vähentää vuokratulosta myös hankkimansa ammattikirjallisuuden, vuokraustoimintaan liittyvien koulutusten osallistumismaksut sekä muut selvästi tulonhankkimistarkoituksessa syntyneet menot.

Vuokratulot verotetaan kassaperiaatteen mukaisesti sinä vuonna, kun vuokranantaja saa vuokrat tilillensä. Myös vuokratulojen hankkimisesta aiheutuneet kulut vähennetään sinä vuonna, kun ne on maksettu.

Jos veroilmoitus on jostain syystä virheellinen, voi verotukseen hakea oikaisua. Verovuodesta 2017 alkaen määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on 3 vuotta verovuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta.

Suomen Vuokranantajat Vero2018-tapahtumassa 13.14.3.2018

Vuokramarkkinat 2018
yhteiskuntasuhdepäällikkö Tuomas Viljamaa, Suomen Vuokranantajat ry
tiistai 13.3. klo 13:15–13:45 (C-sali)
keskiviikko 14.3. klo 15:45–16:15 (F-sali)

Uudistettu Hyvä vuokratapa – mikä muuttuu?
päälakimies Sanna Hughes, Suomen Vuokranantajat ry
tiistai 13.3. klo 13:30–14:00 (F-sali)
keskiviikko 14.3. klo 17:00–17:30 (D-sali)

Vuokranantajan verovähennykset
neuvontalakimies Ville Hopsu, Suomen Vuokranantajat ry
tiistai 13.3. klo 15:30–16:00 (E-sali)
keskiviikko 14.3. klo 11:30–12:00 (E-sali)

Asuntomarkkinan voittajat ja häviäjät
Paneelissa ovat mukana Hypon pääekonomisti Juhana Brotherus, Nuorten Osakesäästäjien Jamilla Heiskanen, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva ja Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen. Puhetta johtaa Veronmaksajien viestintäjohtaja Antti Oksanen.
keskiviikko 14.3. klo 13:30–14:15 (A-sali)

Vero2018-tapahtuma 13.14.3.2018 Marina Congress Center, Helsinki

Vuokranantajat suuntaavat asuntokaupoille aiemmin kuin oman kodin ostajat, hoitokulujen kasvua pidetään suurimpana riskinä24.4.2024 00:05:00 EEST | Tiedote

Yksityisten vuokranantajien ostoaikeet ovat olleet varovaisessa nousussa viime syksystä ja jatkavat edelleen maltillista kasvua, mutta ostoaikeet eroavat merkittävästi kaupungeittain. Hoitokulujen nousua pidetään selvästi suurimpana riskinä, kun taas nykyinen korkotaso ei huoleta suurinta osaa yksityisistä vuokranantajista, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja-barometrista. Barometriin vastasi lähes 2500 asuntosijoittajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.