Vuokranantaja – näin teet vuokrankorotuksen oikein

Vuodenvaihde on yleinen hetki tarkistaa asunnon vuokraa. Mutta miten korotus tehdään lain ja hyvän vuokratavan mukaan? Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah kertaa vuokrankorottamisen pelisäännöt.

Kuva: Shutterstock

Maksettava vuokra sovitaan aina vuokrasopimuksessa. Vuokrasuhteen kestäessä vuokran tarkistaminen saattaa tulla ajankohtaiseksi esimerkiksi kiinteistökustannusten nousun tai remonttikulujen vuoksi. Vuokranantaja ei voi korottaa vuokraa vain ilmoittamalla asiasta yksipuolisesti vuokralaiselle, ellei vuokrankorotuksen perusteesta ole sovittu vuokrasopimuksessa.

Vuokrankorotusehdon sisällöstä voidaan sopia vapaasti, kunhan korotusehto on kohtuullinen ja riittävän yksilöity. Vuokrankorotusehto on riittävän yksilöity silloin, kun siitä käy selkeästi ilmi korotuksen peruste ja ajankohta. Sen sijaan korotusperustetta ei ole riittävästi yksilöity silloin, jos korotus on sidottu esimerkiksi yleisen kustannustason nousuun.

”Yksi perinteisesti suosittu vaihtoehto on sitoa vuokrankorotus elinkustannusindeksiin. Viime vuosina on yleistynyt vuokrankorotuksen sitominen tiettyyn enimmäisprosenttiin, jolloin vuokranantaja voi vuosittain määritellä sopivan vuokrankorotuksen. Prosentuaalinen korotus voi olla myös helpompi ymmärtää”, kertoo Suomen Vuokranantajat ry:n päälakimies Tarik Ahsanullah.

”Usein vuokrasopimuksessa on sovittu korotusperusteen lisäksi myös korotusajankohdasta. Suosittelemme kuitenkin, että selkeyden vuoksi vuokranantaja ilmoittaa korotetun vuokran määrän vuokralaiselle vähintään kuukautta ennen korotuksen voimaantuloa”, Ahsanullah jatkaa.

Jos vuokrasopimuksessa ei ole lainkaan korotusehtoa tai vuokra on jäänyt jälkeen yleisestä vuokratasosta, vuokranantaja voi esittää vuokralaiselle ns. tasokorotusta. Hyvän vuokratavan mukaan tasokorotuksesta on neuvoteltava vuokralaisen kanssa puoli vuotta ennen korotuksen aiottua voimaantuloajankohtaa. Korotus ei saa olla kohtuuton eikä lähtökohtaisesti ylittää 15 prosenttia. Mikäli tasokorotusneuvottelut eivät johda lopputulokseen, on vuokranantajalla viime kädessä oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus.

Maksimivuokra vai sitoutunut vuokralainen? Vuokrankorotus kannattaa harkita markkinatilanteen mukaan

Silloinkin, kun korotusperusteesta on sovittu vuokrasopimuksessa, kannattaa vuokranantajan harkita korotuksen tarpeellisuutta.

”Vuokranantajan kannattaa aina harkita vuokrankorotuksen tarpeellisuutta vuokramarkkinoiden tilanne huomioiden. Pahimmillaan vuokralainen irtisanoo vuokrasopimuksen vuokrankorotuksen myötä, jolloin suunnitellut lisäeurot voivat vaihtua tyhjään kuukauteen ja lisätyöhön vuokralaisen vaihtumisen myötä. Jos vuokranantaja päättää jättää korotuksen kokonaan tekemättä, kannattaa siitäkin ilmoittaa vuokralaiselle. Palkkiona voi olla sitoutunut ja asunnossa pidempään viihtyvä vuokralainen. Asuntotarjonnan lisääntyminen on hillinnyt vuokrien nousutahtia viime vuosina ja 75 % yksityisistä vuokranantajista korottaakin vuokraa harvemmin kuin vuosittain”, Ahsanullah muistuttaa.

Näin teet vuokrankorotuksen oikein:

1. Tarkista vuokrasopimuksesta vuokrankorotusehto. Jos korotusehtoa ei ole, tulee vuokralaisen kanssa neuvotella vuokrankorottamisesta.
  2. Laske korotusehdon mukainen vuokrankorotuksen määrä.
  3. Tutustu alueen vuokramarkkinoihin ja harkitse vuokrankorotuksen tarpeellisuus.
  4. Ilmoita vuokralaiselle uusi korotettu vuokra vähintään kuukautta ennen sen voimaantuloa.

Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 20 000 vuokranantajaa.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta 12.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.