Vuokranantajat ennakoivat vaikeita aikoja - asunnon etsijöitä kuitenkin liikkeellä ennätysmäärin

Vuokranantajat ennakoivat asunnonvuokraamisen vaikeutuvan tulevina kuukausina koronaepidemian edetessä. Asunnonetsijät ovat kuitenkin vielä liikkeellä jopa ennätysvilkkaasti.

Suomen Vuokranantajien huhtikuun alussa tekemässä kyselyssä 56 % yksityisistä vuokranantajista ennakoi asunnonvuokraamisen vaikeutuvan tulevina kuukausina koronaepidemian edetessä. Niistä vuokranantajista, jotka ovat vuokranneet asuntonsa viimeisen kuukauden aikana, 42 % kertoi vuokralaisen löytymisen olleen aiempaa vaikeampaa.

Vuokraussivusto Vuokraovi.comin datan perusteella näyttää siltä, että huolta vuokramarkkinoiden hidastumisesta koronaviruskriisin takia ei kannata kantaa kuitenkaan liikaa. Kevät näyttää jopa vilkkaammalta kuin yleensä.

Vuokraovi.comin käyttäjämäärä oli huhtikuun toiseksi viimeisellä viikolla kaikkien aikojen korkein. Etuovi.com ja Vuokraovi.com tavoittivat yhdessä huhtikuun vilkkaimmalla viikolla 1,45 miljoonaa käyttäjää. Yhteydenottoja vuokranantajille lähetettiin 11 % enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

”Asunnon vaihto käy edelleen vilkkaana ja asuntoja etsitään entiseen tapaan, jopa vilkkaammin. Näyttää siltä, että asunnonetsijät eivät laita suunnitelmiaan hyllylle poikkeustilanteessakaan”, kommentoi liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comista.

Kriisin pitkittyminen voi asiantuntijoiden mukaan toki muuttaa tilannetta.

”Kuten muutenkin koronaviruspandemian talousvaikutusten osalta, kriisin kestolla on ratkaiseva vaikutus: tilanteen pitkittyminen voi hyydyttää myös vuokramarkkinoita. Toisaalta tässä kriisissä kodin merkitys nimenomaan korostuu. Samoin tarpeet muuttaa esimerkiksi edullisempaan asuntoon voivat lisääntyä talousvaikeuksien myötä”, Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes pohtii.

”Luvut ovat joka tapauksessa rohkaisevia: asuntoa etsiviä vuokralaisia on runsaasti liikkeellä. Jotta vuokrasopimus syntyy, täytyy usein hyödyntää uusia digitaalisia tapoja näyttää asuntoa. Joustavilla, asiakkaan tarpeita palvelevilla toimintamalleilla asunnonvuokraus voi kuitenkin onnistua tänä keväänä aivan yhtä hyvin kuin muulloinkin”, Hughes kannustaa.

Suomen Vuokranantajat toteutti kyselytutkimuksen koronavirusepidemian vaikutuksista yksityisille vuokranantajille. Kyselyyn osallistui 2203 yksityistä vuokranantajaa. Kysely toteutettiin 6.4.-8.4.2020.

Tutustu kyselyn tuloksiin

Vuokraovi.comin luvut perustuvat sivuston kävijätietoihin huhtikuulta 2020. Lue lisää:
Vuokraovi.com julkaisu vuokramarkkinan tilanteesta 22.4.2020

Vuokraovi.com kysely ajalta 16.-20.4.2020

Sanna Hughes
Toiminnanjohtaja, Suomen Vuokranantajat ry
sanna.hughes@vuokranantajat.fi

Henrik Laakkonen
Liiketoimintapäällikkö, Vuokraovi.com / Alma Markets
henrik.laakkonen@almamedia.fi

Uudenmaan eristys ja tautitilanne vaikuttivat asuntojen vuokraamiseen ja vuokranantajien näkymiin22.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien kyselyissä näkyy koronavirustilanteen alueellisen vaihtelun vaikutus vuokra-asuntomarkkinoihin. Huhtikuun alun kyselyssä uusmaalaisten vuokranantajien näkymät olivat muualla Suomessa asuvia synkemmät. Toukokuun alun kyselyn vastauksiin heijastuu tautitilanteen tasoittuminen. Näkymät tulevasta vuokra-asuntomarkkinoilla ovat koko Suomessa yhtenevät ja optimistisemmat.

Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet koronaepidemian tasaantuessa19.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien toukokuun alussa tekemän kyselyn perusteella koronavirus on vaikuttanut ennakoitua vähemmän vuokra-asuntomarkkinoihin. Verrattuna huhtikuun kyselyn tuloksiin vuokrien maksussa tai vuokralaisen löytämisessä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Vaikka vuokranantajien odotukset tulevasta ovat parantuneet, ilmoittaa kuitenkin 40% huhtikuun aikana asuntonsa vuokranneista vuokranantajista vuokralaisen löytymisen vaikeutuneen.

Vuokranmaksussa ei toistaiseksi suuria ongelmia koronakriisin takia 11.4.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän kyselyn perusteella asuntojen vuokranmaksussa ei vielä huhtikuussa ole ilmennyt suurempia ongelmia koronaviruksen aiheuttaman taloudellisen kriisin takia. Noin 81 prosenttia kyselyyn vastanneista yksityisistä vuokranantajista vastaa, että huhtikuun vuokra on maksettu vuokrasopimuksen mukaisesti. Vastanneista 11 prosenttia on tehnyt vuokralaisen kanssa maksusuunnitelman koronavirusepidemiasta johtuen.