Vuokrat nousivat Lappeenrannassa pääkaupunkiseutua nopeammin

Koronapandemian seurauksena Lappeenrannassa vuokrat nousivat vuodentakaisesta pääkaupunkiseutua enemmän. Myös kaupungin väkiluvun supistuminen pysähtyi pandemiavuosina. Aiheeseen on pureuduttu Suomen Vuokranantajien tuoreessa vuokramarkkinakatsauksessa.

Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrien vuosimuutos oli Lappeenrannassa 0,9 prosenttia. Samaan nousuprosenttiin ylsivät myös Oulu ja Kokkola, joiden edelle ylsivät vain Turku, Tampere ja Porvoo. Vastaavasti pääkaupunkiseudulla vuokrat nousivat vain 0,2 prosenttia.

Eniten, 1,4 prosenttia, vuokrat nousivat yksiöissä. Kaksioiden vuokrat nousivat 0,7 ja kolmioiden 0,9 prosenttia vuoden 2021 ensimmäiseltä neljännekseltä vuoden 2022 ensimmäiselle neljännekselle. Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä vuokrataso oli laskenut edellisen vuoden loppuun verrattuna kaikissa muissa huoneistotyypeissä paitsi yksiöissä.

”Lappeenrannassa yksiöiden vuokramarkkina vaikuttaisi olleen immuuni koronapandemialle. Niiden vuokrakehitys on pysynyt Lappeenrannassa hyvin vakaana viime vuosina. Myös kesän sesonkikuukausina, eli heinä-syyskuussa, yksiöiden keskimääräiset markkinointiajat ovat olleet samalla tasolla kuin ennen pandemiaa. Sesonkiaikojen ulkopuolella yksiöihin ja kaksioihin vuokralaista on joutunut kuitenkin etsimään aiempaa pidempään”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Vuokraovi.com-sivustolla vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana asuntojen markkinointiajat olivat lyhyimmät yksiöissä, keskimäärin 17 vuorokautta. Kaksioihin uutta vuokralaista etsittiin noin 25 ja kolmioihin 27 vuorokautta. Markkinointiaikojen mediaanin vaihtelussa näkyy Lappeenrannan vuokra-asuntomarkkinoiden kausivaihtelu ja erityisesti opiskelijoiden vaikutus.

Kolmioiden markkinointiajat lyhentyivät selvästi pandemian aikana jääden hetkellisesti alle kaksioiden keskimääräisten markkinointiaikojen, mutta viimeisimmällä vuosineljänneksellä isojen asuntojen vuokrausajat ovat jälleen olleet pitenemään päin. Vuokraovi.comin valtakunnallisesta Markkinapulssi-kyselystä käy ilmi, että jopa puolet vuokra-asunnon etsijöistä kokee sopivan asunnon löytämisen hankalaksi, vaikka tarjontaa on monessa kaupungissa ennätyksellisen paljon.

”Erityisen haastavaksi koettiin isompien perheasuntojen löytäminen, joiden osuus tarjonnasta on alhaisempi”, kertoo Vuokraovi.com liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen.

Lappeenrannan väkiluku laski vuosina 2018–2019 noin 300 hengellä, mutta on sen jälkeen pysytellyt vuosina 2020–2021 muuttumattomana. Positiivinen nettomaahanmuutto on pitänyt viimeiset pari vuotta väkiluvun ennallaan.

”Lappeenrannan tulevaisuuden kehitykselle tummia pilviä asettaa erityisesti Venäjän hyökkäys Ukrainaan. Venäjälle asetetut pakotteet ja rajaliikenteen pysähtyneisyys vaikuttavat todennäköisesti rajakaupunkiin negatiivisesti vielä pitkään”, Rokkanen arvioi.

Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsaus tarkastelee vuokramarkkinoiden kehitystä 26 kaupungissa. Markkinakatsaus on tehty yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa. Laajemmat kaupunkikohtaiset tiedot Suomen Vuokranantajien Vuokramarkkinakatsauksesta ovat saatavilla ekonomisti Sakari Rokkaselta.

Tutustu Vuokramarkkinakatsauksen koosteeseen tästä linkistä.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on lähes 27 000 vuokranantajaa.

Vuokrasopimuksen päättämissopimus – unohdettu apu yllättäviin tilanteisiin12.7.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Kun tiedot uusista opiskelu- ja työpaikoista kilahtavat sähköpostiin heinä-elokuussa, käyvät vuokramarkkinat kuumina. Tällaisissa tilanteissa voi usein olla tarve päättää vanha ja aloittaa uusi vuokrasopimus nopeammin, kuin mitä irtisanomisajat antaisivat myöden. Myös yllättävä remontti tai muu elämänmuutos voi edellyttää asumiskuvioiden nopeaa uudelleenjärjestelyä. Tällöin vuokrasuhteen voi päättää yhteisymmärryksessä haluttuun ajankohtaan. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Saara Penttilä avaa tarkemmin, mistä tässä usein unohdetussa vuokrasuhteen päättämiskeinossa on kysymys.