Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

Yksityisille vuokranantajille kohdistetulla kyselyllä selvitettiin muun muassa asuntosijoittajien velkaantumisastetta. Kaikista vastaajista kaksi kolmasosaa ilmoittaa, ettei heillä ole lainkaan uudiskohteisiin kohdistuvaa taloyhtiölainaa. Uudiskohteen on hankkinut viimeisen kolmen vuoden sisällä yli neljännes vastaajista.

Vastaajilta kysyttiin, kuinka paljon heillä on sijoitusasuntolainaa sekä taloyhtiölainaa yhteensä suhteessa sijoitusasuntojen arvoon. Vastausten mediaaniksi saatiin 3039 %. Kun tätä lukua verrataan esimerkiksi asuntorahastojen tai institutionaalisten sijoittajien velkamääriin, voidaan todeta, että yksityisten vuokranantajien lainoitusaste on monia isoja toimijoita matalampi.

”Ylivelkaantuneiden kotitaloussijoittajien muodostamaa riskiä on ylikorostettu huomattavasti. On hyvä, että uudiskohteiden erilaisista rahoitustavoista keskustellaan, mutta yksityiset vuokranantajat eivät lisää taloyhtiön riskiä omistusasukkaisiin verrattuna”, toteaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Kyselyn mukaan eniten velkavipua käyttävät alle 40-vuotiaat miehet, joilla on kokemusta vuokranantajana toimimisesta alle kaksi vuotta. Vähiten velkavipua käyttävät puolestaan yli 60-vuotiaat naiset, joilla on yli kymmenen vuoden kokemus asuntosijoittamisesta. Heistä 44 %:lla ei ole lainkaan sijoitusasuntoihin kohdistuvaa lainaa.

”On selvää, että asuntosijoittajat toimivat huomattavan erilaisilla strategioilla ja riskinsietokyvyillä. Kaikissa vastaajaryhmissä yli 90 %:n velkavivulla toimivien osuus jäi kuitenkin korkeintaan kymmenesosaan vastaajista. Julkisuudessakin esillä olleita täysin velkarahalla toimivia yksityisiä vuokranantajia on siis häviävän pieni osuus kaikista vuokranantajista. He eivät muodosta laajamittaista riskiä asuntomarkkinoille, mutta vaikeasti vuokrattavien kohteiden osalta yksittäisten sijoittajien ongelmia tullaan näkemään. Kenenkään itseään kunnioittavan vuokranantajan ei pidä viedä tilannettaan äärirajoille, jolloin esimerkiksi korkojen nousu voisi romahduttaa henkilökohtaisen talouden”, sanoo Koro-Kanerva.

Vuokranantaja 2019 -kyselyyn osallistui 3200 vuokranantajaa ympäri Suomen. Lisää tuloksia löytyy verkkosivuiltamme. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa.

Pääomatuloveroprosentin korottaminen ei kasvattaisi verotuloja 20.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Vaalikeskusteluissa pääomaveroprosentin nostoa pidetään helppona tapana rahoittaa vaalilupauksia. Vaikka veronkorotuksia on helppo lupailla, keinona ne eivät automaattisesti toimi. Pääomaveron nosto ei välttämättä nosta kokonaisverokertymää. Pääomaverotuksen kiristäminen kannustaisi yhtiömuotoiseen sijoitustoimintaan, jonka verokanta on alempi ja tällöin verokertymä pienenisi. Asuntomarkkinoilla se voi myös vähentää vuokra-asuntojen määrää ja nostaa vuokratasoja. Verotuksen kiristämisen sijaan tulisi yhdenmukaistaa erilaisten sijoitusmuotojen verotusta.

Vuokranantajat mukaan taloyhtiöiden hallintoon12.2.2019 08:32:38 EETTiedote

Vain joka neljäs yksityinen vuokranantaja on mukana taloyhtiön hallituksessa, selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä kyselytutkimuksesta. Kokeneiden asuntosijoittajien aktiivisempi osallistuminen sekä hallitukseen että yhtiökokouksiin hyödyttäisi kaikkia osapuolia, sillä vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: huolehditaan kiinteistön oikea-aikaisesta kunnossapidosta ja pidetään taloyhtiön talous tasapainossa.