Ohjelmistoyrittäjät ry

Yritysten on puututtava häirintään heti: Seksuaalisella häirinnällä on ohjelmistoalalla nollatoleranssi - yksikin häirintätapaus on liikaa

#metoo -kampanja on nostanut seksuaalisen häirinnän huomion keskipisteeseen ympäri maailmaa. ”Yrityksillä pitää olla selvät prosessit siihen, miten häirintään tehokkaasti puututaan. Häirintä pitää kitkeä kaikkialta, missä sitä esiintyy. Siksi on hyvä, että asiaa Suomessakin nyt entistä laajemmin pohditaan. Meidän kantamme on harvinaisen selvä: nollatoleranssi”, painottaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Yrityksillä pitää olla selvät prosessit siihen, miten häirintään tehokkaasti puututaan. Häirinnälle on ohjelmistoalalla nollatoleranssi, painottaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Lehdistötiedote 10.11.2017

Talouselämä-lehti nosti tänään esiin tärkeän kysymyksen siitä, onko esimerkiksi Piilaaksoa kuohuttanut seksuaalinen häirintä ongelma suomalaisella startup-kentällä. Talouselämä lähti myös selvittämään asiaa kyselyllä.

”Erittäin tärkeää, että kysytään – siitä kiitos Talouselämälle. Häirintään tai mihin tahansa kiusaamiseen on puututtava heti. Jokaisella ohjelmistoyrityksellä pitää olla selvä prosessi tai toimintatapa, jolla työntekijät voivat tarvittaessa anonyymisti ja ilman leimautumista nostaa asiansa tarkasteltavaksi”, alleviivaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On tietysti jokaisen yrityksen oma asia, millainen ratkaisu tarkalleen ottaen valitaan. Mutta periaatteen on oltava selvä: Häirintään ja kaikkeen kiusaamiseen on puututtava, ja jokaisen yrityksen tulee tarjota siihen tehokas malli”, painottaa Roiha.

Osaajapulaa ei ratkaista ilman naisia

”Haluamme naiset mukaan ohjelmistoalalle ja teknologiaan ylipäänsä ja olemme tehneet sen eteen paljon työtä. Naisten pitää kokea softa ja teknologia houkuttelevaksi alaksi, jossa heitä ja heidän osaamistaan kunnioitetaan. Kaikkinainen häirintä on tietenkin tälle täydellinen vastakohta. Jokainen häiritsijä on paitsi rikollinen myös rikollisen tyhmä, koska tekee haittaa myös yritykselleen – mitään puolustusta tai ymmärrystä meiltä ei häirinnälle heru”, niittaa toimitusjohtaja Roiha.

Suomessa on vakava pula digialan osaajista. Ohjelmistoala voisi työllistää heti arviolta 7 000 huippuosaajaa, jos heitä vain Suomesta löytyisi.

”Me todellakin tarvitsemme naisten mahtavaa kykyä ratkaista ongelmia. Koko taloutemmekin näkökulmasta on haitallista, että naiset eivät edelleenkään koe ohjelmistoalaa itselleen samalla tavalla omaksi kuin miehet. Naisten mukaantulo alalle olisi kaikkien edun mukaista ja siksi olisi tärkeää, että tämäkin asia korostuisi, kun häirinnästä nyt keskustellaan”, toivoo Roiha.

”Suomen taloudellinen menestys ja yhteiskunnan hyvinvointi nousee osaamisesta ja siitä, että työpaikoilla voidaan ihan kaikin tavoin hyvin. Häirintä tuottaa pelkkää pahoinvointia, ja se on kitkettävä kaikkialta, missä sitä esiintyykin. Vielä kerran: Yksikin häirintätapaus on liikaa ja keinot pitää olla puuttua heti ongelmiin”, tiivistää Roiha.”

Lisätietoja:

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi, 0400 180 434

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

Osaajapula uhkaa ohjelmistoalan miljardikasvua ja Suomea – Ohjelmistoyrittäjät: Avainkaupungeilla Kanadaa paremmaksi!15.6.2017 10:00Tiedote

Lähes 90 prosenttia ohjelmistoyrityksistä on kasvussa, kertoo uunituore ohjelmistoalan barometri. ”Tulos on todella hieno. Varjon sille heittää kuitenkin kasvava huoli pahenevasta osaajapulasta”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roiha heittää Helsingille, Tampereelle ja Oululle haasteen: ”Suomeen on saatava maahanmuuttomalli, joka on Kanadaakin parempi”.

Vuosi EU:n uuteen tietosuoja-asetukseen, tutkimustulos paljastaa: Kyberhyökkäykset huolestuttavat suomalaisia – yli kymmenesosa joutunut tietojen väärinkäytön uhriksi23.5.2017 09:00Tiedote

Yli kymmenesosa suomalaisista on joutunut tietojen väärinkäytön uhriksi, ja kolme neljästä on huolissaan henkilötietojensa turvallisuudesta ja käsittelystä käyttämiensä online-palvelujen kohdalla. Ohjelmisto- ja palveluyritys Tiedon teettämän tutkimuksen perusteella yli kahdeksan kymmenestä suomalaisesta on valmiita pyytämään yrityksiä poistamaan heitä koskevat tallennetut tiedot tietokannoistaan. Kuitenkin vain alle kymmenesosa tietää, että tiukentuva tietosuoja-asetus antaa siihen mahdollisuuden jo ensi vuonna.

MEDIAKUTSU 23.5. AAMU: Herätys, yritys – älä mokaa! Vain vuosi tietosuoja-asetukseen. HUOM puhujalisäys: Juhana Vartiainen22.5.2017 15:00Kutsu

EU:n yleinen tietosuoja-asetus GDPR (General Data Protection Regulation) astuu voimaan 25.5.2018. Asetus takaa yksityishenkilöille aiempaa paremman tietosuojan ja oikeuden päästä käsiksi tietoihinsa. Tietävätkö kansalaiset omat oikeutensa? Entä mitä velvoitteita asetuksesta seuraa yrityksille? Ovatko yritykset valmiita, vai uhkaavatko miljoonasakot? Avaako asetus mahdollisuuksia liiketoiminnalle?

Kyberhyökkäysten myötä entistä ajankohtaisempi MEDIAKUTSU 23.5.: Herätys, yritys – älä mokaa! Vain vuosi tietosuoja-asetukseen18.5.2017 11:16Kutsu

MEDIAKUTSU: Herätys, yritys – älä mokaa! Vain vuosi tietosuoja-asetukseen15.5.2017 08:15Tiedote