Ohjelmistoyrittäjät ry

Yritysten on puututtava häirintään heti: Seksuaalisella häirinnällä on ohjelmistoalalla nollatoleranssi - yksikin häirintätapaus on liikaa

#metoo -kampanja on nostanut seksuaalisen häirinnän huomion keskipisteeseen ympäri maailmaa. ”Yrityksillä pitää olla selvät prosessit siihen, miten häirintään tehokkaasti puututaan. Häirintä pitää kitkeä kaikkialta, missä sitä esiintyy. Siksi on hyvä, että asiaa Suomessakin nyt entistä laajemmin pohditaan. Meidän kantamme on harvinaisen selvä: nollatoleranssi”, painottaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Yrityksillä pitää olla selvät prosessit siihen, miten häirintään tehokkaasti puututaan. Häirinnälle on ohjelmistoalalla nollatoleranssi, painottaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Lehdistötiedote 10.11.2017

Talouselämä-lehti nosti tänään esiin tärkeän kysymyksen siitä, onko esimerkiksi Piilaaksoa kuohuttanut seksuaalinen häirintä ongelma suomalaisella startup-kentällä. Talouselämä lähti myös selvittämään asiaa kyselyllä.

”Erittäin tärkeää, että kysytään – siitä kiitos Talouselämälle. Häirintään tai mihin tahansa kiusaamiseen on puututtava heti. Jokaisella ohjelmistoyrityksellä pitää olla selvä prosessi tai toimintatapa, jolla työntekijät voivat tarvittaessa anonyymisti ja ilman leimautumista nostaa asiansa tarkasteltavaksi”, alleviivaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On tietysti jokaisen yrityksen oma asia, millainen ratkaisu tarkalleen ottaen valitaan. Mutta periaatteen on oltava selvä: Häirintään ja kaikkeen kiusaamiseen on puututtava, ja jokaisen yrityksen tulee tarjota siihen tehokas malli”, painottaa Roiha.

Osaajapulaa ei ratkaista ilman naisia

”Haluamme naiset mukaan ohjelmistoalalle ja teknologiaan ylipäänsä ja olemme tehneet sen eteen paljon työtä. Naisten pitää kokea softa ja teknologia houkuttelevaksi alaksi, jossa heitä ja heidän osaamistaan kunnioitetaan. Kaikkinainen häirintä on tietenkin tälle täydellinen vastakohta. Jokainen häiritsijä on paitsi rikollinen myös rikollisen tyhmä, koska tekee haittaa myös yritykselleen – mitään puolustusta tai ymmärrystä meiltä ei häirinnälle heru”, niittaa toimitusjohtaja Roiha.

Suomessa on vakava pula digialan osaajista. Ohjelmistoala voisi työllistää heti arviolta 7 000 huippuosaajaa, jos heitä vain Suomesta löytyisi.

”Me todellakin tarvitsemme naisten mahtavaa kykyä ratkaista ongelmia. Koko taloutemmekin näkökulmasta on haitallista, että naiset eivät edelleenkään koe ohjelmistoalaa itselleen samalla tavalla omaksi kuin miehet. Naisten mukaantulo alalle olisi kaikkien edun mukaista ja siksi olisi tärkeää, että tämäkin asia korostuisi, kun häirinnästä nyt keskustellaan”, toivoo Roiha.

”Suomen taloudellinen menestys ja yhteiskunnan hyvinvointi nousee osaamisesta ja siitä, että työpaikoilla voidaan ihan kaikin tavoin hyvin. Häirintä tuottaa pelkkää pahoinvointia, ja se on kitkettävä kaikkialta, missä sitä esiintyykin. Vielä kerran: Yksikin häirintätapaus on liikaa ja keinot pitää olla puuttua heti ongelmiin”, tiivistää Roiha.”

Lisätietoja:

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi, 0400 180 434

Ohjelmistoyrittäjät ry

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Lue lisää julkaisijalta Ohjelmistoyrittäjät ry

200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi3.7.2018 10:00Tiedote

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.

Murskatuomio julkisten hankintojen kilpailutuksille: ”Korruption pelossa vääriä palveluja moninkertaiseen hintaan”13.6.2018 13:00Tiedote

Julkisten hankintojen kilpailutus toimii Suomessa surkeasti, on ikävä johtopäätös valtakunnallisesta ICT-alan myyntiä koskevasta tutkimuksesta. ”On hälyttävää, että yli 80 prosenttia alan johtajista arvioi julkisten hankintojen kilpailutukset erittäin huonoiksi tai huonoiksi. Toivottavasti tämä vahva viesti saa päättäjät miettimään miten julkiset hankinnat voisi paremmin hoitaa”, kehottaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja.

”Auto syttyi tuleen – konferenssipuhelu ei katkennut” - Risto Siilasmaa esitteli voiman ohjelmistoalan nousun taustalla: Matti Heikkonen vasta toinen Ohjelmistoyrittäjät ry:n kunniajäsen, Siilasmaa itse ensimmäinen9.3.2018 15:45Tiedote

Ohjelmistoyrittäjät ry on tänään nimennyt vasta toisen kunniajäsenensä. Yhdistyksen hallituksen pitkäaikainen puheenjohtaja Matti Heikkonen sai palkintonsa ensimmäiseltä kunniajäseneltä, Nokian ja F-Securen Risto Siilasmaalta. ”Matti on ollut edelläkävijä sekä yrittäjänä että luomalla perustan, jolta Ohjelmistoyrittäjät on ponnistanut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi”, summasi Siilasmaa Heikkosen monipuolisia ansioita.

Suomalainen softa ja osaaminen mullistavat maailman mainontaa – Vuoden 2018 Ohjelmistoyrittäjä on Kristo Ovaska, Smartly.io9.3.2018 13:25Tiedote

Ohjelmistoyritys Smartly.io on noussut neljässä vuodessa tyhjästä huimaan kasvuun. Menestys toi tänään Smartly.ion toimitusjohtajalle Kristo Ovaskalle Vuoden Ohjelmistoyrittäjän tittelin. ”Kristo Ovaska näyttää mallia siitä, miten edelläkävijyydellä ja rohkeudella saavutetaan aivan uskomattoman hienoja tuloksia”, kiteyttää Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha Ovaskan palkinnon perusteet.

”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä” – #Mimmitkoodaa käynnisti suuren muutoksen ohjelmistoalalla ja Suomessa28.2.2018 21:39Tiedote

Keskiviikkoiltana tehtiin suomalaista historiaa, kun yli 300 ohjelmistoalalle haluavaa naista kohtasi alan huippuyritykset Vanhalla ylioppilastalolla. ”Koskaan en ole nähnyt ohjelmistoalan tilaisuudessa näin paljon tyttöjä”, kiitti alan edelläkävijöihin kuuluva Taina Sipilä. #Mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan maalasi tulevaisuuden: ”Te olette muutoksen ensimmäinen aalto”.

#Mimmitkoodaa muuttaa Suomen – 300 mimmiä aloittaa Vanhalla 28.2. / Muistutuskutsu27.2.2018 10:00Kutsu

#Mimmitkoodaa on naisten omasta aktiiviisuudesta nouseva ainutlaatuinen avaus. Se muuttaa roolimalleja ja tähtää suuren ongelman ratkaisuun: Suomi tarvitsee vahvaa ohjelmistoalaa, mutta osaajia ei riitä. Naiset ovat alan käyttämätön voimavara – nyt lähtevät mimmit liikkeelle! Softa-alan huippuyritykset tarjoavat Ohjelmistoyrittäjät ry:n johdolla naisille monipuolista ilmaista koulutusta. 300 mimmiä täyttää Vanhan ylioppilastalon 28. helmikuuta ja #Mimmitkoodaa käynnistyy.