Yritysten on puututtava häirintään heti: Seksuaalisella häirinnällä on ohjelmistoalalla nollatoleranssi - yksikin häirintätapaus on liikaa

#metoo -kampanja on nostanut seksuaalisen häirinnän huomion keskipisteeseen ympäri maailmaa. ”Yrityksillä pitää olla selvät prosessit siihen, miten häirintään tehokkaasti puututaan. Häirintä pitää kitkeä kaikkialta, missä sitä esiintyy. Siksi on hyvä, että asiaa Suomessakin nyt entistä laajemmin pohditaan. Meidän kantamme on harvinaisen selvä: nollatoleranssi”, painottaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Yrityksillä pitää olla selvät prosessit siihen, miten häirintään tehokkaasti puututaan. Häirinnälle on ohjelmistoalalla nollatoleranssi, painottaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Lehdistötiedote 10.11.2017

Talouselämä-lehti nosti tänään esiin tärkeän kysymyksen siitä, onko esimerkiksi Piilaaksoa kuohuttanut seksuaalinen häirintä ongelma suomalaisella startup-kentällä. Talouselämä lähti myös selvittämään asiaa kyselyllä.

”Erittäin tärkeää, että kysytään – siitä kiitos Talouselämälle. Häirintään tai mihin tahansa kiusaamiseen on puututtava heti. Jokaisella ohjelmistoyrityksellä pitää olla selvä prosessi tai toimintatapa, jolla työntekijät voivat tarvittaessa anonyymisti ja ilman leimautumista nostaa asiansa tarkasteltavaksi”, alleviivaa Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On tietysti jokaisen yrityksen oma asia, millainen ratkaisu tarkalleen ottaen valitaan. Mutta periaatteen on oltava selvä: Häirintään ja kaikkeen kiusaamiseen on puututtava, ja jokaisen yrityksen tulee tarjota siihen tehokas malli”, painottaa Roiha.

Osaajapulaa ei ratkaista ilman naisia

”Haluamme naiset mukaan ohjelmistoalalle ja teknologiaan ylipäänsä ja olemme tehneet sen eteen paljon työtä. Naisten pitää kokea softa ja teknologia houkuttelevaksi alaksi, jossa heitä ja heidän osaamistaan kunnioitetaan. Kaikkinainen häirintä on tietenkin tälle täydellinen vastakohta. Jokainen häiritsijä on paitsi rikollinen myös rikollisen tyhmä, koska tekee haittaa myös yritykselleen – mitään puolustusta tai ymmärrystä meiltä ei häirinnälle heru”, niittaa toimitusjohtaja Roiha.

Suomessa on vakava pula digialan osaajista. Ohjelmistoala voisi työllistää heti arviolta 7 000 huippuosaajaa, jos heitä vain Suomesta löytyisi.

”Me todellakin tarvitsemme naisten mahtavaa kykyä ratkaista ongelmia. Koko taloutemmekin näkökulmasta on haitallista, että naiset eivät edelleenkään koe ohjelmistoalaa itselleen samalla tavalla omaksi kuin miehet. Naisten mukaantulo alalle olisi kaikkien edun mukaista ja siksi olisi tärkeää, että tämäkin asia korostuisi, kun häirinnästä nyt keskustellaan”, toivoo Roiha.

”Suomen taloudellinen menestys ja yhteiskunnan hyvinvointi nousee osaamisesta ja siitä, että työpaikoilla voidaan ihan kaikin tavoin hyvin. Häirintä tuottaa pelkkää pahoinvointia, ja se on kitkettävä kaikkialta, missä sitä esiintyykin. Vielä kerran: Yksikin häirintätapaus on liikaa ja keinot pitää olla puuttua heti ongelmiin”, tiivistää Roiha.”

Lisätietoja:

Ohjelmistoyrittäjät ry, toimitusjohtaja Rasmus Roiha, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi, 0400 180 434

Ohjelmistoyrittäjät ry on sitoutumaton ohjelmistoalan edistäjä ja toimialavaikuttaja, joka uskoo softan parantavaan voimaan. Yhdistys on kasvuhakuisten ja yrittäjähenkisten ohjelmistoyritysten johdon yhteisö. Toiminnallaan yhdistys luo parempia mahdollisuuksia ohjelmistoalan yrittäjyyteen, vaikuttaa toimialaa koskevaan päätöksentekoon, edistää alan tutkimusta ja koulutusta sekä kehittää jäsenyritystensä liiketoimintaa. Vuonna 1993 perustetulla yhdistyksellä on jäseninä on yli 700 alan keskeisintä yritystä, johtajaa ja vaikuttajaa.

Tasavallan presidentti palkitsi ohjelmistoalan rohkean yrittäjyyden hedelmät: M-Filesille kansainvälistymispalkinto vuoden kasvuyrityksenä14.11.2018 14:07Tiedote

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on palkinnut ohjelmistoyritys M-Filesin vuoden kasvuyrityksenä. Perusteena on erinomainen menestys kansainvälisillä markkinoilla. ”Koko ohjelmistoalan puolesta lämpimimmät onnittelumme M-Filesille ja sen perustajalle Antti Nivalalle, jonka ennakkoluuloton ja rohkea yrittäjyys on luonut pohjan tälle verrattomalle menestystarinalle”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Kuka seuraavaksi?”, kysyy upouuden Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha – Verkkoteollisuus liittyi ohjelmistoalaan31.10.2018 13:00Tiedote

”Maailma muuttuu valtavaa vauhtia ja yritykset sen mukana. Pian kaikki menestyvät yritykset ovat jollain tapaa ohjelmistoyrityksiä”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan johtama ohjelmistoala sai juuri yli sata uutta jäsentä, kun Verkkoteollisuus päätti lakkauttaa oman toimintansa ja liittyä mukaan. Uusi laajentunut Ohjelmisto- ja e-business ry toivottaa nyt muutkin halukkaat tervetulleiksi.

”Otin ohjat omaan elämääni” - #Mimmitkoodaa tarjoaa mahdollisuuden tarttua tulevaisuuteen, kertoo Eveliina Champagne2.10.2018 19:51Tiedote

Vain todellisten tarinoiden voima voi selittää sen innostuksen ja energian, joka Vanhalla ylioppilastalolla tiistai-iltana säteili. Talo täyttyi ääriään myöten naisista, jotka haluavat muutosta – Eveliina Champagne näyttää rohkeudellaan esimerkkiä. ”Pitää luottaa itseensä ja ymmärtää oma arvonsa. Pitää uskaltaa! Sen olen tässä opetellut”, kertoo Eveliina. Eveliinan tarinaa kuunteli livenä yli 1500 mimmiä ympäri maata.

Muistutuskutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin1.10.2018 12:00Kutsu

#Mimmitkoodaa-ilmiö on huikeassa kasvussa. Pitkälti yli tuhat naista lähtee liikkeelle 2.10., kun syksyn kampanja avataan Vanhalla ylioppilastalolla ja 15 ”kisastudiossa” ympäri maata. Kaikki syksyn koulutuspaikat ovat täyttyneet salamana ja jonossa on satoja naisia – innostus ohjelmistoalaan on lisääntynyt hämmästyttävällä vauhdilla. ”Vain Slush on aiemmin nostanut vastaavan huuman”, sanoo Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Mediakutsu: #Mimmitkoodaa voimistuu kuin uusi Slush – Tuhat mimmiä näyttää 2.10. Suomelle, miten tulevaisuus otetaan omiin käsiin25.9.2018 12:00Kutsu

200 miljardin säästöt ratkaisisivat EU:n rahoitusmurheet — Ehdotus: Älykäs digitalous Suomen EU-puheenjohtajuuden prioriteetiksi3.7.2018 10:00Tiedote

Suomen EU-puheenjohtajakausi on ainutlaatuinen tilaisuus johdattaa EU-taloutta oikeaan suuntaan. ”EU keskustelee rahoituspaineittensa takia digiveroista. Paljon suuremmat hyödyt ovat kuitenkin saatavissa älykkäämmällä digitaloudella. Nämä satojen miljardien eurojen säästöt ovat Suomen digiosaamista”, summaa Rasmus Roiha, Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja. Roiha ehdottaa Suomelle johtavaa roolia EU:n kehittämisessä digitalisoinnin avulla entistä vauraammaksi ja kilpailukykyisemmäksi.