Vilkas Group Oy

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita

Jaa
Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere on edistynyt verkkokaupassa hyvin: Jo 60% prosenttia kaupoista ja palveluista kaupungin keskustassa palvelee myös verkossa.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere on edistynyt verkkokaupassa hyvin: Jo 60% prosenttia kaupoista ja palveluista kaupungin keskustassa palvelee myös verkossa.

Lehdistötiedote 4.6.2021

Tampereen tähtäin Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi on asettumassa lupaavaan asentoon. Suururakassa on käyty läpi Tampereen keskustan kaikki 1400 yritystä ja selvitetty, ovatko ne lähteneet mukaan verkkokauppaan. Tulokset olivat Tampereen näkökulmasta vähintään hyvät, elleivät erinomaiset.

”Kyllä tuntuu todella hyvältä nyt tietää, että meidän tamperelaiset yrittäjämme ovat ottaneet tällaisen loikan. Kun 60% kaupoista ja palveluista on jo mukana verkkokaupassa, niin uskallan sano, että olemme kyllä tamperelaisittain kohti valoisaa tulevaisuutta etenemässä. Yrittäjät ovat ajassa kiinni”, iloitsee Tampere tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.

Laajan selvityksen tilasi Tampereen ”Viiden tähden keskusta” -hanke. Hankejohtaja Tero Tenhunen pitää niinikään tuloksia erittäin lupaavina.

”Lupauksia herättävä tulos! Tampereen keskustassa paras tulos syntyy juuri yhdistelmästä, ja verkko ja kivijalka ovat löytäneet toisensa Tampereella!”, analysoi tyytyväinen Tenhunen.

Pääkaupunkihanke eteenpäin yhä vankemmalta pohjalta

Tampereen määrätietoinen pyrkimys Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi sai alkusysäyksen Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken ideasta. Yhtenä suomalaisen verkkokaupan johtavana asiantuntijana Korkiakoski on hyvällä tavalla yllättynyt tutkimustuloksesta.

”Kyllä olen iloisesti yllättynyt. Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen Tampereelle! Kaupan digitalisoituminen on edennyt vielä suotuisammin, kuin olisin itse uskaltanut arvioida. Tämä on erinomainen pohja keskustan kauppiaille tavoitella asiakkaita yhä paremmin myös yhdessä eli edetä mainonnan ja markkinoinnin osalta yhteistyössä”, pohtii Korkiakoski.

Pormestari Lauri Lyly kehittää Tamperetta Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi nimenomaan yhteistyöhengessä. Lyly pitää tuloksia yhtenä positiivisena merkkinä koko Tampereen elinvoimasta.

”Tämä on mainio uutinen koko Tampereelle. Elämme vahvasti mukana talouden digikehityksessä. Pitää katsoa eteenpäin ja laatia askelmerkit kohti 100 prosentin kattavuutta ripeästi. Digitalisaatio tuo kilpailukykyä ja elinvoimaa. Lupaavat tulokset avaavat yhä parempia yhteistyömahdollisuuksia kasvavan kaupungin elinkeinoelämälle. Tampere sai nyt arvokasta tietoa pääkaupunkityön johtamiseen, seuraavien askelien tueksi”, arvioi pormestari.

Tampereen keskustaan myönteinen kauppahalli-efekti?

Tampereen yliopiston teollisuustalouden professori Marko Seppänen arvioi Tampereen verkkokauppa-pääkaupunkihanketta ja kehitysmahdollisuuksia mm. alustatalouden huippuasiantuntijana.

”Tässä voisi ehkä ottaa vertauskuvaksi kauppahallin. Kauppahallissa yrittäjät voivat kilpailla keskenään, mutta samalla kaikilla yrittäjillä on vahva yhteinen intressi saada mahdollisimman paljon asiakkaita kauppahalliin. Tampereen keskustan kauppiailla ja palveluilla voisi nyt olla vastaava tilanne. Tärkeää on, että myös verkkokaupan osalta luotaisiin yhtenäisempi asiakaskokemus”, analysoi professori Seppänen.

”Digitaalinen transformaatio etenee ja verkkokauppa täydentää kivijalkaa. Kysymys on siitä, miten verkko saadaan vielä paremmin tukemaan kivijalkaa, ja miten Tampereella onnistutaan nyt luomaan uutta yhteistyötä tässä digitalisoituvan kaupan ja palveluiden nopeassa murroksessa.”

Seppänen uskoo, että yliopisto voi olla merkittäväksi avuksi kaupungin ja keskustan liiketoimintaedellytyksien kehittämisessä.

”Kyllä tässä on esimerkiksi opinnäytetyön tekijöille todella paljon mahdollisuuksia. Yrittäjille oman liiketoiminnan mahdollisuuksia koskeva tutkimus voi olla tärkeällä tavalla silmiä avaavaa. Myös tällaisessa tutkimusyhteistyössä kaikki hyötyvät – niin yrittäjät, yliopisto, opiskelijat kuin tietysti koko kaupunki”, kannustaa Seppänen.

 

Lisätietoja:

Tero Tenhunen, hankejohtaja, Viiden tähden keskusta, 050 540 2860, tero.tenhunen@tampere.fi

Riikka Töytäri,toiminnanjohtaja, Tampere tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi

Kaisa Läärä, pormestarin yhteysjohtaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Marko Seppänen, professori, Tampereen yliopisto, 040 588 4080, marko.seppanen@tuni.fi

Avainsanat

Kuvat

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere on edistynyt verkkokaupassa hyvin: Jo 60% prosenttia kaupoista ja palveluista kaupungin keskustassa palvelee myös verkossa.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere on edistynyt verkkokaupassa hyvin: Jo 60% prosenttia kaupoista ja palveluista kaupungin keskustassa palvelee myös verkossa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye