Vilkas Group Oy

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”

Jaa
Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä selvitys kuitenkin paljastaa, että kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25% vuoden takaisesta. ”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppojen hävikin havaitsi selvitystyössään huippuasiantuntija Petteri Erkintalo, jonka mukaan syynä ovat ennen kaikkea koronasta johtuvat globaalit toimitusvaikeudet.
Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.
Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.

Lehdistötiedote 13.10.2021

Verkkokauppojen määrä Suomessa on kääntynyt jyrkkään laskuun. Samaan aikaan verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo verkkokauppojen todelliseen myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi. Indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski tiivistää tiedot yhteen.

”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli, se näyttää nyt aivan selvältä. Vaikka verkkokauppa on euromääräisesti kasvanut heinä-syyskuussa 6,5%, korona on ollut toisille onnenpotku ja toisille turmio. Nyt erotellaan jyviä akanoista. Verkkokauppamarkkinoilta on hävinnyt paljon kauppiaita, joille tilanne on ollut liian vaikea. Asiakkaat on tehokkaasti tavoitettava ja saatava myös ostamaan, pelkkä verkkokauppa itsessään ei vielä takaa myyntiä.”

Globaali tavarapula karsii kauppoja

Suomalaisten verkkokauppojen määrän notkahduksen havaitsi omassa selvityksessään Tribetail Consultingin perustaja, Suomen johtava digitaalisen kaupan asiantuntija Petteri Erkintalo.

”Suomalaisissa verkkokaupoissa on käynyt kato ja uusia ei ole syntynyt. Tämä selvisi useita merkittäviä verkkokauppa-alustoja vertailemalla, pudotus on jopa kokoluokkaa 25%. Täysin kattava arvio ei ole, mutta erittäin vahvasti suuntaa antava. Joka tapauksessa pudotus on raju.”

Monien suurten suomalaisyritysten digitalisoitumisessa keskeistä roolia näytellyt Erkintalo arvioi, että tärkein syy verkkokauppojen katoon on korona aiheuttama globaali tavarapula.

”Korona on katkonut toimitusketjuja ympäri maailmaa ja siksi monenlaisista tuotteista ja tavaroista on pulaa. Raaka-ainetuotannon, kuljetuslogistiikan, teollisen tuotannon ja jälleen logistiikan pitäisi kaikkien toimia, että tuote saadaan markkinoille. Ilman alumiinia ei synny vaellussauvaa!”

”Ei-oota ei voi myydä. Tavarasta maailmanmarkkinoilla vallitseva niukkuus on helpompi hallita suurille kauppiaille, joista heidän omat toimittajansa haluavat pitää asiakkaina kiinni. Tällaisessa asetelmassa pienet kauppiaat jäävät helpommin vaille tavaraa ja joutuvat sitä kautta tietenkin hankalaan asemaan”, puntaroi Erkintalo kauppakadon taustaa.

Ytimessä verkkokauppiaan osaaminen ja asiakas

Vilkas Group katsoo kauppakatoa Suomen johtavan verkkokauppatoimittajan pulssituntumalla. Toimitusjohtaja Korkiakoski painottaa erityisesti osaamisen merkitystä.

”Kun tyhjää ei voi myydä, on osattava myydä sitä mitä löytyy maksimaalisella markkinointiteholla. On osattava paikallistaa toimitusketjut, joihin voi luottaa, ja sitten laitettava kaikki paukut niiden tuotteiden myyntiin ja markkinointiin, joita on saatavilla. Asiakas on kaiken a ja o.”

”Viimeistään nyt on ymmärrettävä, että kisa on siitä, ketkä osaavat liiketoiminnan kokonaisuuden sisältäen asiakkuuden elinkaarihallinnan, myynnin ja markkinoinnin. Se on keskeinen syy nyt sille, että isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”, painottaa Korkiakoski.

Onko uusia pieniä verkkokauppoja siis enää odotettavissa?

”Kotimaisille tuotteille ja kotimaisille verkkokauppiaille olisi nyt markkinoilla tilaa. Ei ole mitään syytä, miksi asiakkaita ei voisi houkutella myös uusiin laadukkaisiin kotimaisiin verkkokauppoihin. Aivan erityinen potentiaali on kotimaisten palvelujen siirtymisessä verkkokauppaan sekä yritysten välisessä B2B-kaupassa – ja nämä ovat Suomessa vasta alkamassa”, arvioi Korkiakoski.

Tribetailin Erkintalo arvioi, että globaali niukkuus hillitsee tavarakaupan verkkokasvua vielä tovin.

”Uusia verkkokauppoja perustetaan jälleen, kun on taas parempi mahdollisuus myydä tavaraa. Tavaraa tukkukauppoihin saadaan maahantuojilta saatujen tietojen mukaan normaalilla volyymilla todennäköisesti vasta 2023”, ennakoi Erkintalo.

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Petteri Erkintalo, konsultti, perustaja, Tribetail Consulting, 0400 674 723, petteri@tribetail.fi

Avainsanat

Kuvat

Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.
Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye