Eläkepäättäjät erimielisiä varhennetun eläkkeen hyödyistä

Kannustaako eläkkeen osittainen varhentaminen työuralla jatkamiseen? Vai avaako se lepsun reitin osaeläkkeelle? Lokakuun Työeläke-lehdessä aiheesta keskustelemassa kaksi eläkepolitiikan päätöksentekijää työmarkkinoiden keskusjärjestöistä.
EK:n johtava asiantuntija Vesa Rantahalvari ja SAK:n työura- ja eläkeasioiden päällikkö Sinikka Näätsaari. (Kuva: Olli-Pekka Orpo)

Vuosittain reippaasti yli 10 000 suomalaista päättää nostaa vanhuuseläkettä etuajassa. Yleisimmin osittainen varhennettu vanhuuseläke (ove) otetaan heti, kun se on mahdollista.

Osittainen vanhuuseläke: tarpeellinen vai tarpeeton?

Eläkepolitiikan päätöksentekijöiden näkemyksissä mielipiteet osittaisen vanhuuseläkkeen tarpeellisuudesta eroavat jyrkästi. Duunareiden etuja ajavan Sinikka Näätsaaren, SAK, mielestä osittainen eläke kannustaa jatkamaan työelämässä. Työnantajia edustava Vesa Rantahalvari, EK, ottaisi osittaisen vanhuuseläkkeen vähintäänkin kriittiseen tarkasteluun.

Kansalaisten luottamus eläketurvaan on kuitenkin eläkebarometrin mukaan säilynyt korkealla tasolla viime vuodet. Aiempaa useampi luottaa eläkejärjestelmään, kuten Työeläke-lehteen haastateltu kuopiolainen asentaja, jo yli neljä vuosikymmentä työskennellyt Jyrki Laaksonen.

Duunari Laaksonen valitsi osittaisen vanhuuseläkkeen alkuvuodesta heti 61 vuotta täytettyään ja aikoo jatkaa työntekoa yli alimman eläkeiän.

Kevan Jaakko Kiander näkee lähestyvän laman merkit

Työeläke-lehti tapasi Kevan toimitusjohtaja Jaakko Kianderin. Lukija pääsee kurkistamaan Kevan pääkonttoriin Kaisaniemeen kuin myös toimitusjohtajan mökkimaisemiin Puumalassa.

Kuulaassa syyssäässä Kiander näkee selvästi lähestyvän laman merkit.

– Vaara pitkittyneeseen taantumaan joutumisesta on suurempi ja lähempänä, jos
energiakriisi syvenisi talven aikana, Kiander analysoi äkisti synkentynyttä taloustilannetta.

Verkkolehti Työeläkelehti.fi-palvelussa

Eläketurvakeskuksen julkaisema Työeläke-lehti on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti ja ilmestyy kaikille avoimena verkkolehtenä Työeläkelehti.fi-palvelussa.

Tilaamalla Työeläke-lehden uutiskirjeen saat lehden käsiisi ensimmäisten joukossa tuoreeltaan.

toimituspäällikkö Anne Iivonen, 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi
päätoimittaja Tuovi Rautjoki, 045 138 6123, tuovi.rautjoki(at)etk.fi

Yhteyshenkilöt

Työeläke-lehden päätoimittaja Tuovi Rautjoki, 045 138 6123, tuovi.rautjoki(at)etk.fi ja toimituspäällikkö Anne Iivonen, 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi.

Työeläke-lehden lokakuun numeron kannessa Jaakko Kiander. (Kuva: Mikko Nikkinen)

TYÖELÄKE on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti. ELÄKETURVAKESKUS on lakisääteinen työeläketurvan kehittäjä, asiantuntija ja yhteisten palvelujen tuottaja.