Työeläke-lehti: YEL-kohu herätti yrittäjät

Harmillisen monella yrittäjällä tuntuu olevan kielteinen käsitys YEL-vakuutuksesta. Moni pitää sitä niin kalliina, ettei sellaista lahjaa pysty itselleen edes hankkimaan.

Tunteita kuumentanut YEL-uudistus etenee eduskunnassa. Näinä viikkoina sitä odotetaan tulevaksi kuin joulupukkia. Suomen Yrittäjien johtaja Janne Makkula näki läheltä, miten juuri uudistuskeskustelun yhteydessä purkautui valtavia tunteita ja väärinkäsityksiä.

– Yrittäjät ovat olleet huojentuneita, kun he ovat saaneet oikeaa tietoa ja pystyvät arvioimaan uudistusta sen pohjalta, Makkula kertoo Työeläke-lehdessä.

Työtulon määrittelyyn kietoutuu ongelman ydin

Yrittäjä ja piensijoittaja Merja Mähkä näkee YEL-vakuutuksen hyvänä diilinä. Hän on ottanut itselleen YEL-vakuutuksen, mutta koki työpanoksen arvioimisen vaikeaksi.

– Työtulo on aivan aataminaikainen häkkyrä, jota on hemmetin vaikea hahmottaa, Mähkä kertoo.

Yrittäjän eläkekertymä ja muu sosiaaliturva lasketaan YEL-työtulosta, mikä tarkoittaa yrittäjän työpanoksen työn arvoa rahassa mitattuna. Työtulon arvioinnin perustana on keskipalkka, jota samasta työstä maksettaisiin palkatulle työntekijälle.

Finanssivalvonta puuttui asiaan

Rahan puute ei ole ainoa syy maksamattomuuteen. YEL-järjestelmän kritiikissä on huomattu myös periaatteellista vastustusta ja epäluottamusta.

– Osa yrittäjistä pitää tiukasti kiinni siitä, että heidän pitäisi saada määritellä työtulonsa vapaasti itse, toteaa lakia valmistellut sosiaali- ja terveysministeriön johtaja Jaana Rissanen.

Finanssivalvonta huomautti viime vuonna työeläkeyhtiöille, että ne ottavat työtulon arvioinnissa liikaa huomioon yrittäjien omat ilmoitukset työtulosta ilman kriittistä tarkastelua.

Joulukuun Työeläke-lehti kertoo YEL-kohun nostattamista mielialoista.

Verkkolehti Työeläkelehti.fi-palvelussa

Eläketurvakeskuksen julkaisema Työeläke-lehti on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti.

Tilaa Työeläke-lehden uutiskirje – ja saat lehden käsiisi ensimmäisten joukossa tuoreeltaan.

toimituspäällikkö Anne Iivonen, 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi
päätoimittaja Tuovi Rautjoki, 045 138 6123, tuovi.rautjoki(at)etk.fi

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Suomen Yrittäjien Janne Makkula kertoo, miksi YEL-työtulo kannattaa mitoittaa oikein.