Uusi taidekirja tarjoaa toisen näkökulman Mäntän paperiteollisuuden syntyyn
Genesis – Arvojen kamppailu -kirja laajentaa ja taustoittaa taiteilija-kuraattori Ahmed Al-Nawasin (s. 1980) ja kuvataiteilija Minna Henrikssonin (s. 1976) näyttelyä, joka on esillä Serlachius-museo Gustafissa Mäntässä vuoden 2023 ajan. Al-Nawas ja Henriksson ovat työskennelleet yhdessä vuodesta 2015 alkaen tarkastellen kriittisesti historiaa ja politisoiden sitä taiteen keinoin, ja heidän teoksissaan käsityö on usein vahvasti mukana.
Minna Henrikssonin ja Ahmed Al-Nawasin uusi kirja ja Serlachius-museoissa esillä oleva näyttely Genesis tarjoavat vaihtoehtoisen näkökulman Mäntän paperiteollisuuden syntyyn. Taiteilijat nostavat esiin työläisten roolin ja toisaalta taloudelliset ja ulkopoliittiset intressit, jotka ohjasivat Serlachius-yhtiön johdon toimintaa.
Taiteilijoiden keskustelumuotoinen artikkeli avaa näyttelyn keskeistä aihetta, vaihtoehtoista kuvausta Serlachius-yhtiön perustamisesta. Siinä tehtaan ja Mäntän syntymä on pikemminkin kollektiivinen prosessi kuin yhden miehen saavutus, ja tehtaan johdon ohella myös työntekijät osallistuvat siihen järjestäytymällä ja käyttämällä joukkovoimaa sekä työtaisteluita vaatimustensa täyttämiseksi.
Taidehistorioisija Annika Waenerbergin artikkelissa taidehistorian ja ympäristöhistorian vuoropuhelu valottaa kansallis-taiteellisten ihanteiden ja teollis-taloudellisen todellisuuden suhdetta 1800-luvun ja 1900-luvun alkupuolen ristiriitaisessa maisemakuvassa. Kirjan esipuheen on kirjoittanut museonjohtaja Pauli Sivonen.
Kirjaan liittyvän näyttelyn teokset kommunikoivat Serlachius-museo Gustafissa eli yhtiön entisessä pääkonttorissa aulaa kiertävän Lennart Segerstrålen (1892–1975) friisin Mäntän syntyhistoria (1937) kanssa. Siinä tehdasyhteisön synty kuvataan vahvasti yhden miehen, G. A. Serlachiuksen toiminnan tuloksena. Toisena lähtökohtana on ollut taidemuseo Göstan kartanon kirjaston kattoa koristava Segerstrålen maalaus Kirjallisuuden synty (1935).
Genesis – Ahmed Al-Nawas & Minna Henriksson. Arvojen kamppailu | Battle of Values
Kirjoittajat: Ahmed Al-Nawas, Minna Henriksson, Pauli Sivonen (esipuhe), Annika Waenerberg
Kielet: suomi ja englanti
Parvs ja Serlachius-museot 2023, 96 sivua
Näyttely on avoinna Serlachius-museo Gustafissa Mäntässä 19.11.2023 asti. Lisätietoa näyttelystä: info@serlachius.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hanna KarppanenkustantajaKustannusosakeyhtiö Parvs
Puh:+358 40 684 9188hanna.karppanen@parvs.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut helsinkiläinen kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Parvs
Anni Kinnusen valokuvateos ”The Great Escape” on pelottavan kaunis todellisuuspako29.4.2024 12:06:14 EEST | Tiedote
Kuvataiteilija Anni Kinnusen The Great Escape on kriittinen puheenvuoro ajasta, jossa muunneltu todellisuus on totta ja jossa mihinkään ei voi luottaa. Kinnusen valokuvia katsoessa on mahdotonta olla ajattelematta performanssia, teon taidetta, elettä, esitystä. Toisaalta kuvat lähestyvät maalausta, esteettistä pintaa, joka kertoo meille tarinoita, esittää epätosia väitteitä.
Uutuuskirja Devan Shimoyaman taiteesta27.3.2024 11:23:39 EET | Tiedote
Yhdysvaltalainen Devan Shimoyama (s. 1989) tutkii karnevalistisissa teoksissaan seksuaalisuuteen, rotuun ja sukupuoleen liittyviä teemoja. Hänen taiteessaan sulautuvat yhteen niin taiteilijan lapsuuden kokemukset, queer-identiteetti, mytologiat kuin taidehistoriakin. Tekniikoiltaan teokset ovat leikitteleviä: taiteilija yhdistelee maalauksiinsa ennakkoluulottomasti erilaisia materiaaleja, kuten kimalletta, kangasta ja strassikiviä, ja työstää myös isoja installaatioita.
Uutuuskirja Helene Schjerfbeckistä ja muodista6.2.2024 10:35:00 EET | Tiedote
Uusi taidekirja ja Villa Gyllenbergissä avautuva näyttely avaavat rakastetun taiteilijan Helene Schjerfbeckin (1862–1946) vähemmän tunnettua puolta: kiinnostusta muotiin ja vaatteisiin. Schjerfbeck rakasti paitsi maalaustaidetta myös muotia ja muodikkaita vaatteita. Asut ja tekstiilit olivatkin usein keskeisessä osassa hänen maalauksissaan. Pinnalliseksi ja ohimeneväksi mielletty muoti on yleensä nähty vastakohtana syvälliselle ja kestävälle taiteelle, eikä taiteen ja muodin yhteyttä ei ole aiemmin juurikaan tutkittu. Moderni taide ja muoti kietoutuivat kuitenkin toisiinsa monin tavoin. Schjerfbeckin lisäksi monet muutkin aikakauden taiteilijat – esimerkiksi Albert Edelfelt, Jalmari Ruokokoski ja Olga Gummerus-Ehrström – kuvasivat muotia teoksissaan. Etenkin ranskalaista muotia seurattiin tuon ajan Suomessa.
Teemu Mäki pohtii esseekirjassaan taiteen tehtävää19.12.2023 17:45:35 EET | Tiedote
Miksi taidetta tehdään? Miten sitä nautitaan? Mikä on taiteen yhteiskunnallinen tehtävä? Mikä on taiteen julkisen rahoituksen oikeutus ja päämäärä? Mitä on avantgarde ja mitä on kriittinen taide? Onko taiteella todellista yhteiskunnallista merkitystä ja pitääkö sellaista vaikuttavuutta taiteelta vaatia? Mitä on viime vuosina yliopistoissa omaksi oppiaineekseen noussut taiteellinen tutkimus? Entä mikä on taiteen suhde tietoon, filosofiaan, politiikkaan, kuolemaan, ilmastonmuutokseen ja posthumanismiin?
Parvs-kustantamolta uusi esseekirjasarja ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista”19.12.2023 17:08:46 EET | Tiedote
Parvs-taidekirjakustantamon uudessa kirjasarjassa ”Kirjoituksia taiteesta ja arkkitehtuurista” julkaistaan ansioituneiden taiteen ja arkkitehtuurin tutkijoiden esseitä ja muita valikoituja kirjoituksia. Joukossa on sekä uusia tekstejä että arkistojen helmiä. Kolmen ensimmäisen osan kirjoittajina ovat taidekriitikko Marja-Terttu Kivirinta, taidehistorian professori emerita Riitta Nikula sekä tietokirjailija ja taiteilija Harri Kalha.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme