Uutuuskirja "Catch" esittelee suomalaisten nykytaiteilijoiden teoksia

Parvs-kustantamon ja  Serlachius-museoiden yhdessä julkaisema kirja Catch kokoaa joukon suomalaisia taiteilijoita pohtimaan teoksissaan sitä, miten virtaavan elämän arvokkaita hetkiä on mahdollista "napata talteen" taiteen keinoin.

Sanalla ”catch” tarkoitetaan muun muassa kiinniottoa, tarttumista, huomaamista ja ymmärtämistä. Se voi merkitä myös löytöä tai huomiota.

Catch-kirja ja -näyttely pohjautuvat ajatukseen siitä, että elämä on jatkuvassa liikkeessä ja se virtaa eteenpäin. Yhden tarinan sijaan elämä sisältää rinnakkaisia ja lomittaisia tapahtumia, joista muodostuu hetkien ja havaintojen virta.

Serlachius-museoiden kokoelma- ja näyttelypäällikkö Laura Kuurne toteaa, että taiteessa ovat aina mukana myös mielen liikkeet: ne kokemukset, tarinat ja havainnot, joita taiteilija on ajatellut teosta tehdessään tai joiden kautta kuvia katsotaan.  Amanuenssi Eeva Ilveskosken mukaan Catch kiinnittää huomiomme läsnäoloon: siihen, millaisten asioiden äärelle pysähdymme, mitä huomaamme ja mitä jää mieliimme. Kirjassa ja näyttelyssä tarkastellaan myös kokemusten ja muistojen kerroksellisuutta sekä niiden yleismaailmallisuutta.

Serlachius-museot kutsuivat kokoon kymmenen taiteilijaa, jotka pohtivat näitä asioita taiteellisessa työssään. Tuloksena on herkkävireinen kokoelma teoksia ajasta ja hetkellisyydestä. Kutsutut taiteilijat ovat taiteilijaduo Grönlund-Nisunen, Rita Jokiranta, Eeva Karhu, Tiina Pyykkinen, Heli Rekula, Vappu Rossi, Hanna Saarikoski, Janna Syvänoja ja Hanna Vihriälä. Laura Kuurneen ja Eeva Ilveskosken kuratoima näyttely avautuu Serlachius-museo Göstassa 4.11.2023.

Kirjan tekstit ovat puolestaan syntyneet näiden taideteosten inspiroimina. Jokainen taiteilija on kutsunut mukaan valitsemansa kirjoittajan – kirjailijan, runoilijan, tutkijan, rock-lyyrikon – ja he ovat tehneet taideteoksista omat tulkintansa. Teoksen kirjoittajiksi on kutsuttu runoilija Johanna Holmström,  kirjailija Sebastian Johans, Kuvataideakatemian dekaani Hanna Johansson, runoilija ja kirjailija Sanna Karlström, runoilija ja kirjailija Tomi Kontio, muusikko Samuli Putro, filosofian akatemiatutkija Jussi Saarinen, kuvataiteilija ja tutkija Jyrki Siukonen sekä runoilija Olli-Pekka Tennilä.

Catch-julkaisu
Toim. Laura Kuurne ja Eeva Ilveskoski
Parvs ja Serlachius-museot, 2023, 96 sivua

Taiteilijat: Grönlund-Nisunen, Rita Jokiranta, Eeva Karhu, Tiina Pyykkinen, Heli Rekula, Vappu Rossi, Hanna Saarikoski, Janna Syvänoja, Hanna Vihriälä
Kirjoittajat: Johanna Holmström, Eeva Ilveskoski, Sebastian Johans, Hanna Johansson, Sanna Karlström, Tomi Kontio, Laura Kuurne, Ritva Pulkkinen, Samuli Putro, Heli Rekula, Jussi Saarinen, Jyrki Siukonen, Olli-Pekka Tennilä

Catch-näyttely
Kuraattorit: Laura Kuurne ja Eeva Ilveskoski
Serlachius-museo Gösta, Mänttä, 4.11.2023–14.4.2024

Arvostelukappaleet kirjasta: Hanna Karppanen, kustantaja, Kustannusosakeyhtiö Parvs, hanna.karppanen@parvs.fi

Lisätiedot näyttelystä: Susanna Yläjärvi, tiedottaja, Serlachius-museot, susanna.ylajarvi@serlachius.fi

Catch, Parvs ja Serlachius-museot, 2023
Eeva Karhu: ”Path (Moments) Spring 2”, 2021, pigmenttivedos, 47 ✕ 75 cm
Rita Jokiranta: ”Life as It Flees”, 2017/2023, 5-kanavainen videoinstallaatio, stillkuva teoksesta
Vappu Rossi: ”Off Gravity”, 2023, nerostick ja taiteilija­­pigmentti-maalikynä kankaalle, n. 900 ✕ 270 cm (yksityiskohta kesken­eräisestä teoksesta)
Hanna Vihriälä: ”Nousutuki”, 2020 akryylihelmet, vaijeri, 108 ✕ 218 cm korkeus vaihdellen tilan mukaan
Janna Syvänoja: ”Uudesti syntyvä maisema”, 2014, akryylilevy, ruusut, 187 ✕ 561 cm, kuvattu vuonna 2014
Tommi Grönlund & Petteri Nisunen: ”Aaltomuoto”, 2012, installaatio, 150 ✕ 150 ✕ 36,5 cm, Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA – Espoon modernin taiteen museo
Tiina Pyykkinen: ”A Room of Absence 2”, 2023, öljy teräkselle, 175 ✕ 125 cm
Heli Rekula: ”Garden 6 (Hockney Blue)”, 2012 kromogeeninen värivedos 160 ✕ 200 cm
Hanna Saarikoski: ”En plein air”, 2019, video

Anni Kinnusen valokuvateos ”The Great Escape” on pelottavan kaunis todellisuuspako29.4.2024 12:06:14 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Anni Kinnusen The Great Escape on kriittinen puheenvuoro ajasta, jossa muunneltu todellisuus on totta ja jossa mihinkään ei voi luottaa. Kinnusen valokuvia katsoessa on mahdotonta olla ajattelematta performanssia, teon taidetta, elettä, esitystä. Toisaalta kuvat lähestyvät maalausta, esteettistä pintaa, joka kertoo meille tarinoita, esittää epätosia väitteitä.