Tavanomainen palkansaaja maksaa ensi vuonna noin 560 euroa vähemmän veroja

Tavanomainen 3 500 euroa kuukaudessa ansaitseva palkansaaja maksaa ensi vuonna n. 560 euroa vähemmän veroja kuin tänä vuonna, selviää Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn laskelmasta, jossa otetaan huomioon ansiotuloveron ja palkansaajan sosiaaliturvamaksujen lisäksi myös kulutusverot.

Esimerkkihenkilön maksamat verot.

EVAn esimerkkilaskelma koskee 3 500 euroa kuukaudessa ansaitsevaa, autolla töissä käyvää ja vuokralla yksin asuvaa tamperelaista palkansaajaa, joka elää säästeliäästi (ks. oletukset tiedotteen lopussa). Laskelma on toteutettu EVAn Verokoneella, jossa voi laskea henkilön kokonaisuudessaan maksamat verot eri oletuksilla.

Esimerkissä palkansaajan tulot eivät muutu. Kaikkinensa esimerkin henkilön "kokonaisveroaste" laskee 38,9 prosentista 37,5 prosenttiin.

"Sosiaalivakuutusmaksujen muutokset sekä ansiotuloveron kevennys tukevat kansalaisten ostovoimaa ja yksityisen sektorin kasvua. Kansalaisten verotaakka on kansainvälisesti verraten kova, ja muun muassa OECD on suositellut työn verotuksen keventämistä. Suunta on nyt oikea. Hallituksen ei missään tapauksessa pidä tehdä ratkaisuja, jotka kääntäisivät suotuisan suunnan ", kommentoi EVAn johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

EVAn Verokone päivitetty vuoden 2024 tiedoilla

EVAn Verokone laskee palkansaajan kokonaisveroasteen. Kokonaisveroaste kertoo, mikä prosenttiosuus ansio- ja pääomatuloista menee valtion ja kuntien tuloveroihin, vakuutetun sosiaalivakuutusmaksuihin sekä kulutusveroihin. Tiedotteen esimerkkihenkilön veroaste on laskettu EVAn Verokoneella, joka löytyy osoitteessa www.totuusveroistasi.fi

Esimerkin henkilö on alle 53-vuotias tamperelainen yksin asuva palkansaaja, jonka ansiotulot kuukaudessa ovat 3500 euroa. Vuokraan, lämmitykseen, veteen ja sähköön kuluu kuukaudessa 850 euroa, työpaikkaravintolaruokaan kuluu 250 euroa kuussa ja muihin ruokaostoksiin 200 euroa kuussa. Esimerkin henkilö ei tupakoi ja alkoholiin kuluu 50 euroa kuussa. Vaatteisiin, huonekaluihin ja siivoustarvikkeisiin kuluu keskimäärin 50 euroa kuussa. Oman auton käyttö ja bensa kustantaa 100 euroa kuukaudessa. Esimerkkihenkilö tekee yhden 600 euron kotimaan matkan vuodessa. Puhelin- ja nettiliittymä kustantaa yhteensä 60 euroa kuukaudessa. Vakuutukset (ml. autovakuutus ja kotivakuutus) on 75 euroa kuussa. Esimerkin henkilö on perusterve ja hän käy työterveyslääkärillä kaksi kertaa vuodessa ja ostaa lähinnä reseptivapaita peruslääkkeitä, joten terveydenhuolto ja lääkkeet kustantavat vain 240 euroa vuodessa. Kulttuuria henkilö harrastaa keskimäärin 20 eurolla kuussa ja liikuntasalin kortti kustantaa 35 euroa kuukaudessa. Henkilö lyhentää 50 euroa kuukaudessa kulutusluottoja, mutta on muutoin velaton.

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA on elinkeinoelämän think tank, jonka tavoitteena on edistää suomalaisen yhteiskunnan pitkän aikavälin menestystä. EVA tuottaa tietoa ja näkemyksiä ajankohtaiseen julkiseen keskusteluun sekä esittää reformeja poliittisille päättäjille.