Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %

Jaa

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

Suomalaiset verkkokauppiaat saavat Vilkas Groupin tekoälyagentit ilmaiseksi liiketoimintaansa tehostamaan, kertoo Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Suomalaiset verkkokauppiaat saavat Vilkas Groupin tekoälyagentit ilmaiseksi liiketoimintaansa tehostamaan, kertoo Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Lehdistötiedote 24.1.2024

Suomalainen verkkokauppa putosi päättyneenä vuonna vuoden 2019 tasolle. Näin kertoo kotimaista verkkokauppaa noin 2000 verkkokaupan todellisen myynnin kautta seuraava Verkkokauppaindeksi. Indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski näkee tilanteen selkeästi talouden ja kuluttajien ostovoiman suuren kuvan seurauksena.

”Koko viime vuosi tultiin verkkokaupassa talouden alakulon myötä alaspäin ja viimeisellä vuosineljänneksellä euromääräinen pudotus oli peräti 33 %. Joulumyyntiä surkastutti ihmisten vähäinen halu ostaa kalliimpia lahjoja ja kaikkein suurimman kolauksen koki B2B-myynti, eli investointien kuihtuminen iski verkkokaupassakin. Tästä kertoo, että tilausmääriä katsottaessa verkkokauppa supistui vain 13 prosenttia, ja eron euromäärien pudotukseen selittää nimenomaan isomman B2B-myynnin hyytyminen”, avaa Korkiakoski verkkokauppasukelluksen syitä.

Kotimainen verkkokauppa on ahdingossa, jossa kauppiailla on nyt valintojen paikka. Korkiakoski kannustaa verkkokauppiaita tarttumaan pikimmiten täyttä vauhtia etenevään tekoälymurrokseen.  

”Vanhoilla konsteilla alamäki helposti vain jatkuu, mutta tekoälyn myötä mahdollisuuksia olisi vaikka mihin. Meneillään on tekoälyn kautta valtaisa muutos, johon kauppiaiden on kerta kaikkiaan tartuttava. On aivan varmaa, että kansainväliset kilpailijat hyödyntävät tekoälyn mahdollisuudet tappiin asti ja siksi suomalaisten verkkokauppiaiden on oltava täysillä mukana. Verkkokauppa on yli 5 prosenttia Suomen BKT:stä, joten tämä on kansallisen kokoluokan kysymys”, lataa Korkiakoski.

Uusi GPT-markkinapaikka ja ilmainen agenttiarmeija

Siinä missä suomalainen verkkokauppa kärsi viime vuonna talouden kielteisistä trendeistä, maailmaa mullisti samaan aikaan OpenAI:n ja ChatGPT:n huikea nousu. Tässä on edetty vielä uudelle tasolle OpenAI:n juuri julkistaman GPT-markkinapaikan myötä. Suomalaisten verkkokauppiaiden hyödyksi tilannetta kääntää jälleen kerran Vilkas.

”Olemme olleet jo neljännesvuosisadan kotimaisen verkkokaupankäynnin edelläkävijä ja nyt myös tekoälyn hyödyntämisen. Siksi voimme ilmoittaa uuden SMART GPT -agenttiarmeijamme lanseerauksesta. Suomalaiset verkkokauppiaat saavat nyt meiltä 13 eri OpenAI-teknologiaan pohjautuvaa GPT-agenttia käyttöön. Agentit auttavat kauppiaiden keskeisissä tarpeissa kuten verkkokaupan perustamisessa, designissa, markkinoinnissa ja kilpailija-analyysissä. Näihin mahdollisuuksiin voi ja kannattaa nyt tarttua matalalla kynnyksellä, tekoäly-murros on make or break”, kuvailee Korkiakoski.

Korkiakoski alleviivaa uusia mahdollisuuksia myös yritysten omiin tarpeisiin räätälöidyillä tekoälysovelluksilla. 

”Yrityskohtaisesti räätälöitävät AI-agentit tarjoavat mahdollisuuden tuottavuusloikkiin. Yritys voi esimerkiksi integroitua erilaisten sovellusten kautta monenlaisiin liiketoimintaympäristöihin kuten vaikkapa Instagramiin tai Facebookiin, tehostaen huomattavasti markkinointiaan. Nämä räätälöidyt sovellukset tai agentit voivat tehdä päätöksiä itsenäisesti ja parantaa tuottavuutta erityisen voimakkaasti. Tekoäly on kaikkien tavoitettavissa ja ne, jotka eivät niin tee, kärsivät”, ennustaa Korkiakoski.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Avainsanat

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye