Jumalan katkennut kynä ravistelee pölyt ja hilseet pois uskonasioista!

Henkisen elämän intohimoinen tutkimusmatkailija, kirjailija Sanna Vaara ottaa uusimmassa kirjassaan käsittelyynsä Jumalan ja muita ihmisyyden teemoja, jotka kaipaavat reipashenkistä ja räväkkää tuuletusta.

Kirjailijan kuva: Markku Pajunen. Kansi: Jonna Nisu.

Sanna Vaara avaa uutuuskirjassaan Jumalan katkennut kynä tämän päivän henkisen kulkijan matkaa sekä pohdintoja elämästä ja Jumalasta. Myös kristityt mystikot, kirjailijuus ja vaihdevuodet pääsevät syyniin. Mitä sitten, että Jumala on? Miten jokin niin lähellä oleva voi tuntua niin kaukaiselta? Mitä Jumala oikein haluaa ja riittääkö sille mikään?

Kirjailijan ennen niin intohimoinen suhde Jumalaan on väljähtynyt kuin viimeisiään vetelevä avioliitto. Tästä jumalakriisistä alkunsa saanut teos näyttää, ettei matka henkisellä kinttupolulla ole aina auringonpaistetta. Vaara kirjoittaa tunnusomaisen viihdyttävään ja välittömään tyyliinsä henkisestä räpiköinnistään. Kirkkoon kuulumaton Vaara etsii kadonnutta kipinää ja vastauksia mystikoiden, luostarielämän, konservatiivisten kotiteinien, erämaapaaston, mökin hiljaisuuden ja pappien keskeltä.

”Ensimmäistä kertaa elämässäni olen alkanut epäillä, että en riitä Jumalalle. En tällaisena. Mystikkojen rinnalla olen kuin vaippoihinsa tiristävä kahdeksankuinen. Dogi-pupu-gaga jokeltelen kuola valuen. Armahda minua, olen kuvitellut itsestäni liikoja. Jumalan kynä, joka syö vaikka omaa kakkaansa, kun ei muusta tajua. Kirjoitas nyt Jumalasta. Oh my god. Häpeän itseäni. ”Olen niin väsynyt, nyyhkytän papeille. ”Ei minusta millään ole Jeesukseksi.”

Näillä leveysasteilla jumalajutut eivät myöskään lisää kenenkään uskottavuutta, päinvastoin. Alkuun Vaara ei innostunutkaan kustantamon ideasta kirjoittaa Jumalasta: ”Täällä on lapsellista, jopa häpeällistä, myöntää uskovansa Jumalaan, ellei sitten ole entinen päihteiden käyttäjä tai vankilasta vapautuva ex-kriminaali, tiukasta uskonyhteisöstä eronnut henkilö tai töissä kirkon palveluksessa.”

Sanna Vaara on kirjoittanut kevään erikoisimman ja virkistävimmän teoksen. Jumalan katkennut kynä on kirja, jossa syvällinen henkisen elämän pohdinta, sen intohimoinen tutkiminen ja elämän käännekohdat yhdistyvät lempeästi kirjailijan riemukkaasti lentävään huumoriin. Kirja sisältää myös Eväitä henkiselle tielle -osion, joka avaa muun muassa sielun pimeän yön vaiheita, hengellisen harjoittelun tavoitteita ja sydänrukouksen menetelmää.

Sanna Vaara on espoolainen kirjailija, tuottaja, kirja-alan ammattilainen, sanataidetta suoltava räppäri VAARA ja kolmen lapsen äiti. Hän on myös mökkimystikko, joka karkailee omaan luostariinsa, mökilleen niin usein kuin vain voi. Vaara kokee olevansa ikuinen hengenopiskelija, jonka viimeisimpänä koulutuksena on hengellisen ohjauksen ja sydänrukouksen ohjaajaopinnot. Vaaran aikaisemmat teokset ovat: Mökkihulluutta ja mielenrauhaa (Viisas Elämä, 2022), Siskonpeti (Viisas Elämä, 2021), Modernien munkkien matkassa – Hillitön henkinen elämäni (Viisas Elämä, 2019) ja Maa kutsuu! (Sammakko, 2016).

Viisas Elämä Oy on suomalainen kustantamo, jolla on 30 vuoden kokemus kotimaisen ja ulkomaisen tietokirjallisuuden julkaisemisesta. Julkaisemme huippuasiantuntijoiden kirjoittamia innostavia ja koskettavia teoksia elämän eri osa-alueille. Viisas Elämä on Suomen johtavin kustantamo hyvinvoinnin ja elämäntaidon kategoriassa. Teoksemme tarjoavat oivalluksia merkitykselliseen elämään.

Kansi: Jonna Nisu
Kuva: Markku Pajunen