Kokoomuksen Sirén: Työmarkkinamallin uudistaminen on julkisten naisvaltaisten alojen etu

Kokoomuksen kansanedustajan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtajan Saara-Sofia Sirénin mielestä väitteet siitä, että hallitus ajaisi naisvaltaiset alat ikuiseen palkkakuoppaan, eivät pidä paikkaansa. Hallitus vahvistaa julkista taloutta, jotta julkisten naisvaltaisten alojen palkkataso voisi kestävällä tavalla nousta. Lisäksi Sirén peräänkuuluttaa ammattiliitoilta solidaarisuutta naisvaltaisia aloja kohtaan.

Saara-Sofia Sirén kuvaaja: Kokoomus

Pääministeri Petteri Orpo on tänään iltapäivällä kutsunut työmarkkinaosapuolet keskustelemaan Suomen työmarkkinamallin uudistamisesta. Tavoitteena on, että aiemmin katkenneet neuvottelut vientivetoisesta työmarkkinamallista voisivat jatkua.

”Toivomme, että SAK:lta löytyisi neuvotteluhalukkuutta, he palaisivat pöydän ääreen ja neuvottelut voisivat jatkua. Olisi kaikkien kannalta hyvä, että osapuolet pääsisivät sopimukseen työmarkkinamallista”, toteaa edustaja Sirén.

Sirén katsoo, että Suomen työmarkkinamallin uudistaminen on myös julkisten ja naisvaltaisten alojen etu.

”Esimerkiksi hoitajat tai varhaiskasvattajat eivät voi päästä pois palkkakuopasta, jos julkisen talouden velkaantuminen jatkuu. Palkkakuopasta noustaan pois silloin, kun Suomessa on työmarkkinamalli, joka vahvistaa julkista taloutta”, edustaja Sirén sanoo.

Suomi on pieni ja viennistä riippuvainen maa. Sirén muistuttaa, että vientivetoisissa maissa julkisen talouden vahvistuminen riippuu pitkälti siitä, miten vientiyritykset pärjäävät kansainvälisessä kilpailussa.

”Mitä paremmin vientiyrityksemme pärjäävät, sitä enemmän julkisen sektorin palkanmaksukyky vahvistuu. Vain tällä tavalla julkisten naisvaltaisten alojen palkkataso voi kestävällä tavalla nousta”, edustaja Sirén korostaa.

Ruotsin sovittelutoimiston pääjohtaja, sosiaalidemokraattitaustainen Irene Wennemo kertoi viime vuoden marraskuussa Suomen työmarkkinamallia koskevassa seminaarissa, että sukupuolten väliset palkkaerot ovat Ruotsissa kaventuneet vientivetoisen työmarkkinamallin myötä.

”Ruotsissa vientivetoisen työmarkkinamallin sisällä naisvaltaisille työvoimapula-aloille on kohdennettu korkeampia palkankorotuksia. Näin on mahdollista tehdä myös Suomessa. Tämä edellyttää, että julkisen sektorin työntekijäliitoilta löytyy riittävästi sisäistä solidaarisuutta kohdennuksista sopimiseen. Tämä kysymys kuuluu täysin ja yksinomaan sopijaosapuolille”, edustaja Sirén päättää.

Sosiaaliturvaministeri Grahn-Laasonen: Hedelmöityshoitojen kela-korvaukset palautetaan korotettuina10.5.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Tulevana viikonloppuna vietetään vuosittaista lapsettomien lauantaita, joka koskettaa monia suomalaisia. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok.) mukaan hallitus aikoo palauttaa hedelmöityshoitojen kela-korvaukset korotettuina ensi vuoden alusta alkaen. Hedelmöityshoitoihin varataan 2,7 miljoonaa euroa vuodessa. Määrärahan korotus mahdollistaa aiempaa merkittävästi kattavamman korvaustason.