Maanomistajain liitto: Maan pakkolunastuksen pitää olla viimesijainen keino

Maanomistajain liitto pitää hallituksen pyrkimystä uudistaa pakkolunastuskäytäntöjä äärimmäisen tärkeänä. Nykytilanteessa kunnat, sähkönjakelu- ja energiayhtiöt käyttävät pakkolunastuksia käytännössä ensisijaisena keinona maan haltuunottoon. Tämä polkee räikeästi maanomistajan oikeuksia.

Hallituksen tulee aloittaa lunastuslain kokonaisuudistus. Laki on vuodelta 1979 ja pahasti vanhentunut. Lisäksi oikeuskäytäntö on ajanut sen soveltamista maanomistajan oikeuksia ja perustuslain antamaa omaisuudensuojaa vastaan.

Oikeusministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle luonnoksen lain osauudistuksesta. Luonnoksessa on monta myönteistä kohtaa korvaustason oikeudenmukaistamisesta. Esityksestä puuttuvat kuitenkin selvät muotoilut arvon määrittämisestä ja pakkolunastuksen toimeenpanon kriteereistä. Pakkolunastustoimituksia ohjaamaan lakiin tarvitaan selvät kirjaukset maanomistajien perustuslaillisten oikeuksien varmistamiseksi.

Pakkolunastuksen pitää aina olla viimesijaisin keino. Se pitää rajata vain ongelmatilanteisiin, kun muita ratkaisuja ei löydy. Pakkolunastusta pitää edeltää aidot, todistettavissa olevat neuvottelut maanomistajan kanssa.

Yksikin epäoikeudenmukainen lunastus voi olla henkilökohtainen tragedia. Oikeudenmukaisuus ja omaisuudensuoja on yhteiskuntamme peruspilareita. Niistä on jatkossakin hyvä pitää huolta.

Lisätiedot:
Sebastian Sohlberg