Tutkimus: Suomalaiset vaihtelevat ostopäätöshetkellä hyvin usein tutun ja uusien tuotemerkkien välillä

Tuoreen tutkimuksen1) mukaan päivittäistavarakaupassa valinnan hetkellä suomalaiset vaihtelevat hyvin usein eri tuotemerkkien välillä, joissain tuoteryhmissä korostuneen paljon, toisissa hieman vähemmän. Keskiarvoisesti lähes kaksi kolmasosaa (64 %) suomalaisista vaihtelee tuotemerkkiä tutun ja uuden merkin välillä.
Tutkimus on ainutlaatuinen, sillä vastaavaa ei ole Bauer Media Outdoor Suomen eikä tutkimuksen toteuttaneen Norstatin tietojen mukaan tehty Suomessa tai ainakaan tuloksia ei ole kerrottu julkisuudessa.
”Päätarkoituksenamme oli selvittää tuoteryhmäkohtaisesti suomalaisen kuluttajan vaihteluhalukkuutta päivittäistavarakaupassa tuotemerkin osalta - valitaanko aina sama tuttu merkki vai vaihdellaanko tuotemerkkiä tutun ja uusien merkkien välillä. Tutkimuksessa tutkittiin kaiken kaikkiaan reilu 80 eri tuoteryhmää ”, kertoo Bauer Media Outdoor Suomen tutkimuspäällikkö Kristian Fagerström.
Tutkimus on jatkoa viime vuonna Bauer Media Outdoor Suomen julkaisemalle tutkimukselle, jossa selvitettiin ostopäätöksen syntyä päivittäistavarakaupassa ja sen spontaanisuutta2).
Makeissa tuotteissa tuotemerkkiä vaihdellaan hyvin usein, maidoissa ja voissa vähemmän
Vaihtelunhaluisuus korostuu erityisesti mielihyvätuotteissa, kuten kekseissä, kahvileivissä, makeissa, jäätelöissä, snackseissä ja muissa herkuissa, mutta myös välipalatyyppisissä tuoteryhmissä, kuten kylmäkahvijuomissa, smoothiessa ja valmiiksi pakatuissa täytetyissä leivissä. Näissä valtaosa (75-85 %) vaihtelee merkkiä.
Maidossa, piimässä (eläinperäinen) sekä voissa/margariinissa puolestaan valitaan useimmin tuttu sama merkki. Näissä noin 70 % valitsee aina tutun merkin ja vajaa kolmannes vaihtelee eri merkkien välillä.
”Mielenkiintoista tuloksissa oli se, että harvoin ostavia on valtaosassa tuoteryhmiä huomattavasti enemmän kuin viikoittain tai useammin ostavia, ja että vaihtelunhaluisuus korostuu juuri harvoin ostavissa. Tästä johtopäätöksenä voisi ajatella, että usein ostavat ovat lojaalimpia samoille tuotemerkeille, kun taas määrällisesti isompaan harvoin ostaviin vaikutusmahdollisuudet ovat suuremmat. Mainostajan kannattaa miettiä, haluaako tavoittaa määrällisesti pienempää jo säännöllisesti ostavaa kohderyhmää, joka ei ole niin valmis vaihtelulle vai kannattaako katse suunnata niihin, joiden ostamiseen voi paremmin vaikuttaa ja saada kasvua aikaan”, Fagerström pohtii.
50% suomalaisista valitsee tuotteen muun kuin hinnan perusteella
Vaihtelunhalun lisäksi selvitettiin tutkimuksessa tuoteryhmäkohtaisesti myös sitä, millä perusteilla suomalaiset tuotemerkkejä valitsevat. Tärkeimpiä valintaan vaikuttavia kriteereitä ovat hinta / tarjoukset (50 %), mutta myös maulla (41 %), helppoudella (36 %), vaihtelunhalulla (24 %), laadukkuudella (23 %) sekä kotimaisuudella (17 %) on merkitystä.
”Ennalta-arvatusti hinta ja tarjoukset nousi tärkeimmäksi valintaperusteeksi tuotemerkkejä valittaessa. Tosin tuoteryhmien välillä on isojakin eroja. Esimerkiksi talous- ja wc-paperin suomalainen valitsee aika pitkälti hinnan ja tottumuksen perusteella, kun taas vaikkapa marjoissa ja vihanneksissa/juureksissa hinnan lisäksi kotimaisuudella on iso merkitys. Myös eri kohderyhmissä on huomattavia eroja. Ekologisuus tai kestävyys sekä muiden suositukset korostuvat kriteereinä nuorilla 18-29 -vuotiailla, kun taas laadukkuus ja kotimaisuus merkitsee enemmän varttuneemmille, yli 60-vuotialle. Mainostajan on tärkeä tuntea kohderyhmänsä ja heidän ostokäyttäytyminen ja näkyä kuluttajan ostopolun tärkeimmällä hetkellä – juuri ennen ostoa”, Fagerström jatkaa.
Tuotemerkkien tai brändien nimiä ei löydy suomalaisten kauppalistalta
Tutkimuksessa selvitettiin taustatietoluonteisesti myös sitä, miten suomalainen valmistautuu kauppareissuunsa.
Suomalainen kuluttaja on melko suunnitelmallinen kaupassakävijä, yli puolet (55 %) sanoo tekevänsä kirjallista kauppalistaa ja arvioi myös pysyvänsä siinä melko tarkasti. Vain 5 % ei suunnittele millään tavalla etukäteen kauppareissuaan, vaan ostaa sen, mitä sattuu juuri sillä hetkellä mieli tekemään. Valtaosalla (72 %) suomalaisista kauppalista sisältää vain tai ainakin pääosin tuoteryhmien nimiä eli tuotemerkkien tai brändien nimiä ei suomalaisten kauppalistoilta löydy.
- Ostopäätös päivittäistavaratuotteissa -tutkimus, toukokuu 2024. (Tilaaja: Bauer Media Outdoor Suomi, toteuttaja: Norstat Suomi). Kohderyhmä: Väestö 18-79, N=1012.
- Ostopäätös päivittäistavaratuotteissa -tutkimus, maaliskuu 2023. (Tilaaja: Bauer Media Outdoor Suomi, toteuttaja: Norstat Suomi). Kohderyhmä: Väestö 18-79, N=1031.
Avainsanat
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Bauer Media Outdoor Suomi Oy
Bauer Media Outdoor saavutti päästötavoitteen vuosia etuajassa19.8.2025 09:15:16 EEST | Tiedote
Bauer Media Outdoor Suomi (entinen Clear Channel Finland) on vähentänyt scope 1 ja 2 -päästöjään vuodesta 2022 peräti 96 % vuoden 2024 loppuun mennessä – kun vähennystavoite oli 90 % vuoteen 2030 mennessä. Science Based Targets Initiative (SBTi) hyväksyi yrityksen tieteeseen perustavana päästövähennystavoitteena 90 %:n leikkauksen oman toiminnan ja ostoenergian päästöihin vuoteen 2030 mennessä. Tämä toteutui jo kuusi vuotta etuajassa, kun vähennys vuoden 2022 tasosta on nyt 96 %.
Bikeep ja Bauer Media Outdoor tuovat maksuttomat lataus- ja pysäköintiasemat pyörille ja potkulaudoille Cityconin kauppakeskuksiin6.6.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Citycon on ottanut käyttöön Suomen ensimmäiset Bikeep – lataus- ja pysäköintiasemat pyörille ja potkulaudoille viidessä kauppakeskuksessaan: Lippulaiva, Iso Omena, Myyrmanni, Trio ja Koskikeskus. Yhteistyössä Bikeepin ja Bauer Media Outdoorin kanssa toteutettu hanke tuo kaupunkeihin konkreettista kestävän liikkumisen infrastruktuuria.
Pääkaupunkiseudun tuleva kaupunkipyöräjärjestelmä Inurba Mobilitylle ja Bauer Media Outdoorille16.5.2025 09:16:00 EEST | Tiedote
Inurba Mobility (KaupunkiPyörä Vantaa Oy) on voittanut yhdessä Bauer Media Outdoorin kanssa pääkaupunkiseudun kaupunkipyöräjärjestelmän kilpailutuksen. Inurba Mobility jatkaa järjestelmän operointia ja Bauer Media Outdoor huolehtii mainos- ja sponsorirahoituksesta. Uuden järjestelmän on tarkoitus käynnistyä aikaisintaan seuraavalle kaupunkipyöräkaudelle 2026.
Mainostajalle entistäkin tehokkaammat mahdollisuudet hyödyntää DOOH retail mediaa S-ryhmän myymälöissä16.4.2025 11:01:00 EEST | Tiedote
Store Digital -verkosto kasvaa vauhdilla ja kattaa pian koko Suomen. Tämän myötä SOK ja Bauer Media Outdoor Finland ovat sopineet tiiviistä yhteistyöstä osana laajempaa kehityssuunnitelmaa ja allekirjoittaneet valtakunnallisen yhteistyösopimuksen Store Digital -myymälämedian kehittämisestä ja yhteistyöstä S-ryhmän myymälöissä sisältäen Prismat, S-marketit, Alepat ja Salet.
Tutkimus: Helsinki-Vantaan lentoasema herättää kaikkein positiivisimpia tunnetiloja9.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
"Tunnetilat eri ympäristöissä" -tutkimus selvitti 18-74-vuotiaiden suomalaisten tunnetiloja erilaisissa ympärivuotisissa ulkomainonnan ympäristöissä. Positiiviset tunteet olivat voimakkaimpia lentoasemalla, ja niitä koettiin seuraavaksi eniten satamissa, taajamien ulkopuolisilla maanteillä sekä kauppakeskuksissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme