Metanoia-Instituutti Oy

Tutkimusmatka yhdessä itseen

Jaa

Opiskelua työnohjaajaksi usein innoittavat kannattelevat kokemukset omista työnohjauksista. Opiskelu on monipolvinen tutkimusmatka, jossa aiempi osaaminen ja uudet taidot kehittyvät työnohjaajan ammatti-identiteetiksi. 

Annukka Lauho on työnsä puitteissa virka-apulaisrehtorina osallistunut ja tutustunut erilaisiin työnohjauksiin. Metanoia Instituutin koulutusta suositteli tuttu työnohjaaja. – Hän ohjasi systeemisellä työotteella ja hänen tarjoamansa työnohjaus oli poikkeuksellisen hyvää. Siksi tartuin suositukseen, hän kertoo. Annukka Lauhon elämää ilahduttaa kultainen noutaja Freddie.
Annukka Lauho on työnsä puitteissa virka-apulaisrehtorina osallistunut ja tutustunut erilaisiin työnohjauksiin. Metanoia Instituutin koulutusta suositteli tuttu työnohjaaja. – Hän ohjasi systeemisellä työotteella ja hänen tarjoamansa työnohjaus oli poikkeuksellisen hyvää. Siksi tartuin suositukseen, hän kertoo. Annukka Lauhon elämää ilahduttaa kultainen noutaja Freddie.

Metanoia Instituutista valmistuu vuodenvaihteessa uusia työnohjaajia, kahden vuoden opintokokonaisuus on suoritettu. Annukka Lauho yllättyi, kun opinnot eivät olleetkaan perinteistä pulpetin ääressä pänttäämistä.

– Opiskelu työnohjaajaksi oli erilaista kuin odotin. Vuorovaikutuksellisuus oli yllättävää,  opiskelijat olivat paljon äänessä. Oppiminen Metanoia Instituutin koulutuksessa tapahtuu itsen ja oman kokemuksen kautta. 

Lauho kertoo että hän oppi työotteestaan paljon. Opinnot eivät sisällä vain rutiineja ja työkaluja työnohjaukseen, vaan mahdollisuuden oivalluksiin ajattelutavoissa, tutkimusmatkan itseen.

– Työskentelymuodoista insight oli vaikuttava. Siinä annetaan aikaa mielelle ja keholle, sekä toisille ihmisille. Insightilla tutkitaan spontaanisti mieleen tulevia ajatuksia, kokemuksia ja unia vaikka kysymys ei ole terapiakoulutuksesta.

Insight-menetelmä on osa Metanoia Instituutin työnohjaajaopintoja. Sen tarkoitus on harjaannuttaa vuorovaikutustaitoja, kykyä ja herkkyyttä olla läsnä itselle ja työnohjattavalle.

Kädet multaan

Lauho toimii Espoon kaupungilla opetusalalla. Hän työskenteli pitkään aineenopettajana, josta siirtyi virka-apulaisrehtorin tehtäviin ja esihenkilötyöhön. Työnohjaajakoulutuksen viimeiset kuukaudet hän viettää opintovapaalla.

– Keskityn nyt lopputyöhön, harjoitteluun ja perheeseen, hän sanoo. 

Lisäksi hän kertoo, että nyt on sopiva hetki pohtia omaa tilannetta työelämässä. Työnohjaajaksi valmistuminen avaa uusia mahdollisuuksia. Valmistumiseen liittyy aina valtava into päästä hyödyntämään opittuja asioita käytännössä.

Lauho on kokenut opinnot kokonaisuudessaan antoisaksi prosessiksi. Anti ei ole rajoittunut oppimiseen, vaan mukana tulivat opiskelutoverit.

– Lähdin mukaan avoimin mielin. Oppiminen on tapahtunut ryhmässä kokemuksellisesti, olemme oppineet valtavasti toisiltamme ja on hienoa että olemme saaneet tehdä niin paljon käytännön harjoitteita. Harjoitteiden kautta on muodostunut tunne, että työnnämme kädet multaan ja opimme aidosti.

Metanoia Instituutissa opintojen kuluessa tutkitaan erilaisia lähestymistapoja ja teoreettisia viitekehyksiä. Kokemuksellisuuden kautta tieto muuttuu taidoiksi.

Samalle lentokorkeudelle

Opinnot laajentavat ymmärrystä työelämän ilmiöistä. Omaa tekemistä alkaa arvioida uusista näkökulmista.

– Opinnot ovat muuttaneet ajattelutapaani ja niistä on ollut paljon hyötyä työelämässä. Virka-apulaisrehtorina olen ollut hyvin ratkaisukeskeinen. Työnohjaajan tehtävä ei ole ratkaista mitään, vaan auttaa ohjattavaa oivaltamaan itse, siksi työote on kehittynyt uuteen suuntaan.

Ryhmädynamiikkaa tutkitaan työnohjaajaopintojen aikana perusteellisesti. Erilaisissa ryhmissä pääsee eri rooleihin. Joskus harjoituksissa toimii työnohjaajana, joskus ohjattavana tai tarkkailijana. Se lisää ymmärrystä eri näkökulmista ja siitä, millaisen roolin helpoiten ottaa. 

– Dialogisuuden syvempi ymmärrys on vaikuttanut käytännön suhtautumiseeni ja valintoihini työssäni. Minulle dialogisuus merkitsee että kun tulemme yhdessä asian äärelle, emme välttämättä hae ratkaisuja, vaan näkökulmia, yhteistä ymmärrystä, kuuntelua ja kuulluksi tulemista.

Lauho käyttää vuorovaikutuksellisen dialogin muodostumisesta vertausta saman lentokorkeuden löytyminen. Kun yhteinen lentokorkeus asian äärellä saavutetaan, ei ole enää merkitystä kuka on esihenkilö ja kuka alainen.

– Näen vuorovaikutuksen edestakaisena virtana, jossa ei selvitetä kuka on oikeassa vaan käsitellään erilaisia näkökulmia ja ollaan aidosti kiinnostuneita toisista ihmisistä. Parhaillaan dialogi auttaa tutustumaan toisiimme ja pohtimaan miksi ajattelemme eri tavalla.

Lauhon mielestä vuorovaikutuksen tarkastelu oli erityisen antoisaa. Huomio kiinnitettiin myös siihen, miten monella tavalla ihminen tulee ymmärretyksi.

– Otimme kynät käteen ja piirsimme, keksimme uuden kielen ja kokeilimme miltä siten tuntuu kommunikoida. Draamakasvatukseen erikoistunut opiskelijakollega antoi omia näkökulmia. Ilman ryhmää opinnot eivät olisi olleet näin antoisa matka.

Mahdollisuus hypätä yrittäjäksi

Jotta työnohjaajaopiskelija voi valmistuttuaan liittyä alan järjestöön, Suomen työnohjaajat ry (STOry), täytyy työnohjausharjoittelua suorittaa 80 tuntia.

Nykyään monilla aloilla työskentely edellyttää työntekijöiden säännöllistä työnohjausta, vielä useammille aloille sitä suositellaan. Harjoitteleva työnohjaaja on opintojensa kautta pätevöitynyt. Hänen tarjoamansa ohjaus on hyvä mahdollisuus organisaatiolle.

– Löysin harjoittelupaikat opetusalalta omien verkostojeni kautta helposti. Ohjaukset ovat tuoneet mukanaan lisää ohjauksia. Harjoitteluissa huomasin, että omalla alallani työskennellessäni työnohjaajana tunnen alan ja sen lainsäädännön. Ohjatessani minun täytyy  kuitenkin aktiivisesti hakeutua pois virka-apulaisrehtorin saappaista.

Lauhon huomio oman roolin tiedostamisesta on tärkeä. Työnohjauksien tavoitteet ja sisällöt vaihtelevat suuresti. Työnohjaajana toimiminen on tilannesidonnaista, siinä tarvitaan paljon erilaista osaamista ja työelämän ymmärtämistä.

– Koin voimaannuttavia hetkiä kun lähdin harjoitustyönohjauksista. Rooli sopii minulle hyvin.

Monet ryhtyvät opintojen jälkeen yrittäjiksi. Työnohjauksia ostetaan paljon kilpailutusten ja erillisen markkinoinnin kautta. Niihin osallistuminen edellyttää yleensä y-tunnuksen. Yrittäjäksi ryhtyminen avaa uuden maailman, silloin edessä on uudet mahdollisuudet ja haasteet.

– Siihen liittyy paljon epävarmuustekijöitä. Käyn itseni kanssa keskustelua mitä se tarkoittaisi. Löytääkseen oman polun, joutuu vähän jumppaamaan, Lauho kiteyttää.

Teksti: Henna Syrjänen

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Annukka Lauho on työnsä puitteissa virka-apulaisrehtorina osallistunut ja tutustunut erilaisiin työnohjauksiin. Metanoia Instituutin koulutusta suositteli tuttu työnohjaaja. – Hän ohjasi systeemisellä työotteella ja hänen tarjoamansa työnohjaus oli poikkeuksellisen hyvää. Siksi tartuin suositukseen, hän kertoo. Annukka Lauhon elämää ilahduttaa kultainen noutaja Freddie.
Annukka Lauho on työnsä puitteissa virka-apulaisrehtorina osallistunut ja tutustunut erilaisiin työnohjauksiin. Metanoia Instituutin koulutusta suositteli tuttu työnohjaaja. – Hän ohjasi systeemisellä työotteella ja hänen tarjoamansa työnohjaus oli poikkeuksellisen hyvää. Siksi tartuin suositukseen, hän kertoo. Annukka Lauhon elämää ilahduttaa kultainen noutaja Freddie.
Lataa

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Metanoia-Instituutti Oy

Uuden oppiminen saa juuret kyvystä muuttua18.8.2025 08:08:28 EEST | Tiedote

Elämässä tulee hetkiä, jotka edellyttävät osaamisen vahvistamista, uuden oppimista tai jopa alan vaihtoa. Voi olla aika laajentaa osaamista työnohjaajaksi tai organisaatioanalyyttiseksi konsultiksi. Henkilökohtainen muutos saa alkunsa, kun työtehtävät eivät tarjoa aikaisemman kaltaista onnistumisen tunnetta. Ratkaisu uuden oppimiseen voi löytyä sieltä missä kokee tarpeen kehittyä. Työelämä on rajaton oivallusten aarreaitta.

Työnohjaus opetusalalla – toivoa ja oivalluksia tavalliseen arkeen6.4.2025 19:38:01 EEST | Tiedote

”Olen minä niin kovasti ajatellut. Ollut utelias. Kokenut innostusta ja oivaltamisen iloa. Eksynyt ja astunut ansaan. Kadottanut hetkellisesti merimerkit sumussa. Mutta niin olen vaan matkaa jatkanut. Tunnistaen ja tunnustaen, että edessä ei odota satama, vaan aava valtameri. Minulla on paljon nähtävää ja opittavaa. Jotain uutta on kehkeytymässä.” Näin kirjoitti Nina Kaukoranta työnohjaajaopintojen opinnäytetyön loppuun. Hän oli saattamassa päätökseen työnohjaajaopinnot Metanoia Instituutissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye