EU:n eläkepolitiikka korostaa työkykyä

Tuorein Työeläke-lehti tarkastelee EU:n eläkepolitiikkaa. Komission näkövinkkelistä kansalaisten tulisi työskennellä niin pitkään kuin mahdollista tuijottamatta ikärajoihin. Brysselin-reportaasissa sosiaalivakuutusalan edunvalvoja, eläkelobbari Wolfgang Schulz-Weidner nostaa esiin ikärajakeskustelun pelkoja herättävät piirteet.

Kokenut eläkelobbari ihmettelee, kuinka helposti EU:n komissio uskoo, että eliniän pidentyminen johtaa työkyvyn paranemiseen ja työurien kasvuun.

– Työkyky on syrjäyttänyt iän eläkkeellesiirtymisen mittapuuna, Schulz-Weidner kuvailee politiikan suuntaa.

Muutokset nakertavat luottamusta

Myös Suomen eläkelakeja ollaan muuttamassa vuodesta 2017 lukien siihen suuntaan, että työssä jatkettaisiin nykyistä pidempään. Eläkeuudistuksessa työurien pidentyminen ja eläkkeiden rahoituksen kestävyys ovat etusijalla. Lainvalmistelu on kuulemisvaiheessa, ja eduskunnassa eläkelakien käsittely alkaa kesälomakauden jälkeen.

Kansalaisten luottamus eläketurvaan on selvästi heikentynyt viime vuosina. Puolet suomalaisesta luottaa saavansa kohtuullisen vanhuuden toimeentulon, toteaa erikoistutkija Mervi Takala asiantuntija-artikkelissaan. Lehden sisältämässä työeläkelaitosten tilinpäätösliitteessä kova numerofakta osoittaa, että eläkejärjestelmä varautuu ansiosidonnaisen työeläketurvan riittävyyteen rahastoimalla pitkäjänteisesti.

Satu Huber nousi odotetusti kesäkuun alussa työeläkeyhtiö Elon toimitusjohtajaksi. Tennistä harrastavan yritysjohtajan pelisilmä havaitsee myös työelämän muutospaineet.

– Kun johtamisjärjestelmät, toimintatavat ja tavoitteet ovat selkeitä, koko henkilöstö voi paremmin ja tekee töitä tehokkaammin ja innovatiivisemmin, Huber toteaa Työeläke-lehdessä.

Aikakauslehden rinnalla ilmestyy myös digilehti

Työeläke-lehti täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kirjoituskilpailussa kysymme lukijoiltamme, miten he järjestäisivät työeläkkeen. Vastaamisaikaa on koko kesäkausi. Kilpailun parhaat palat julkaistaan lokakuun juhlalehdessä.

Uutuutena lehti ilmestyy eri päätelaitteilla verkossa luettavana digilehtenä. Eläketurvakeskuksen julkaisema, viidesti vuodessa ilmestyvä Työeläke on alan ammatti- ja sidosryhmälehti.

Työeläke-lehti.fi (digilehti)

päätoimittaja Kati Kalliomäki, puh. 029 411 2212, kati.kalliomaki(at)etk.fi