FNB läggs ner vid årsskiftet

Den svenskspråkiga verksamheten vid nyhetsbyrån FNB läggs ned från och med årsskiftet. Det här är resultatet av de samarbetsförhandlingar som avslutades på tisdagen. Bakgrunden till nedläggningen är att de finlandssvenska mediebolagen KSF Media och HSS Media i våras sade upp avtalen med byrån. Förutsättningarna för en fortsättning på svenska fanns därmed inte.

FNB har tio fastanställda journalister.

Den nationella och tvåspråkiga nyhetsbyrån, som fyllde 130 år förra veckan, blir nu enspråkigt finsk och nyhetsutbudet på svenska i Finland blir betydligt smalare.

”Det har pratats mycket om domänförluster i Svenskfinland. Det här en domänförlust, enligt min mening. Nedläggningen innebär en stor förlust för den finlandssvenska minoriteten”, säger chefredaktör och vd Mika Pettersson.

Enligt Pettersson påverkar nedläggningen även förmedlingen av nyheter till Norden.

”FNB har också riktat sig till en nordisk publik via samarbetet med de nordiska nyhetsbyråerna TT, NTB och Ritzau. Det här betyder att även nyhetsförmedlingen från Finland till övriga Norden drabbas”, säger han.

Ytterligare information:

Ansvarig chefredakör, vd Mika Pettersson, tel: 040 5078803.