Jari Leppä: Suomen kestävää metsätaloutta ei tunneta EU:ssa

Maa-ja metsätalousministeri Jari Lepän. kesk, mielestä Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan metsien hiilinielujen laskentatapaa koskeva äänestyspäätös kertoo siitä, miten huonosti Suomen kestävää metsätaloutta tunnetaan.

- Meillä on kuudessa vuosikymmenessä metsien kasvu kaksinkertaistunut ja niiden hiilensidontakyky kasvanut. Suomen metsien hiilensidontakyky kasvaa, vaikka hakkuuta lisätäänkin. Vaikka hakkaamme talouskäyttöön enemmän, hakkuualamme pysyy entisellään, koska metsät kasvavat ja tuottavat paremmin, muistuttaa Leppä.

Lepän mukaan metsäkeskustelussa ei nähdä nuorien metsien kykyä sitoa hiiltä vanhoja paremmin. - Vaikka uusi metsien investointi osoittaa metsien kasvun olevan jopa 110 miljoonaa kuutiota vuodessa, ympäristövaliokunta ottaa vertailukohdaksi Suomelle vuosikymmenen vanhan hakkuutilanteen, vaikka pitäisi katsoa tulevaisuuteen.

Ympäristöjärjestöt toimivat ristiriitaisesti

Leppä ihmettelee, miten Suomessakaan käytävässä julkisessa metsäkeskustelussa ei nähdä sitä hyötyä, mikä syntyy puupohjaisten tuotteiden korvatessa fossiilisia. - Me voimme korvata tulevaisuudessa öljypohjaiset muovikassit ja kertakäyttöastiat täysin uusiutuvilla ja kierrätettävillä puupohjaisilla tuotteilla. Nämä ovat tulevaisuuden innovaatiota ja todellisia ilmastotekoja, kun edistämme korkean jalostusasteen tuotteilla siirtymää fossiilitaloudesta biotalouteen.

- Ympäristöjärjestöt toimivat tässä ristiriitaisesti. Järjestöt haluavat ilmastomuutosta hillitseviä toimia, mutta eivät kuitenkaan tue metsän käytön mahdollisuuksia uusiutuvien puupohjaisten tuotteiden ja ratkaisujen valmistamiseksi.

EU:n ympäristövaliokunnan kanta ei voi olla lopullinen

Leppä ei usko, että ympäristövaliokunnan kannasta hiilinielujen laskentatavasta tulee Euroopan parlamentin lopullinen kanta. - Onneksi parlamentin teollisuus- ja maatalousvaliokunnat ovat päätyneet lausunnoissaan Suomen kannalle. Ennen syyskuun lopullisia äänestyksiä tarvitaan vielä Unionin metsämaiden keskinäistä yhteistyötä ja jalkatyötä.

- Suomella on Unionin jäsenmaiden edistyksellisin metsän käyttöön nojaava biotalousstrategia, jonka toteutuminen hankaloituu, jos metsien käyttöä pyritään rajoittamaan.

Lepän mukaan Suomi ei ole epäonnistunut metsätiedon lobbauksessa. -Edellinen ja nykyinen hallitus ovat tehneet tutkimuslaitosten ja teollisuuden kanssa tässä asiassa paljon töitä, mutta emme ole saaneet faktoja läpi. Erityisesti harmittaa, että osa suomalaisistakin mepeistä toimii Suomen kestävään metsänhoitoon perustuvaa biotalousstrategiaa vastaan.

+358 50 2589http://www.markkulaukkanen.fi

Esko Aho: Eurooppa tarvitsee metsästrategian5.9.2017 12:04Tiedote

Eurooppalaisessa metsäkeskustelu metsien kestävyydestä nostaa Esko Ahon mielestä esiin uudelleen kysymyksen yhteisen metsäpolitiikan tarpeellisuudesta. - Kyllä tämä käyty keskustelu pakottaa kysymään, onko sittenkään ollut fiksua vastustaa yhteistä metsäpolitiikkaa. Huoli yhteisen metsäpolitiikan riskeistä on vähäisempi, kun se, että nyt puuttuu eurooppalainen metsästrategia ja kokonaiskuva metsien mahdollisuuksista edistää siirtymää kiertotalouteen ja taistella ilmastomuutosta vastaan.

Ohjelmapäällikkö Petri Heino: Teollinen valmistus ja julkinen rakentaminen kasvattavat puurakentamisen markkinaa15.8.2017 14:50Tiedote

Vuoden verran puurakentamisen ohjelmapäällikkönä ympäristöministeriössä toiminut Petri Heino näkee puurakentamisessa kasvua ja myönteistä kehitystä. - Teollisen ja julkisen puurakentamisen kasvu, tuoteosien valmistukseen erikoistuneiden yritysten määrän lisääntyminen ja puurakentamista edistävä rakentamisen säädösuudistus, luettelee Heino myönteisen kehityksen merkkejä. Hallitus edistää puurakentamista osana biotalouden kehittämistoimenpiteitä ja ilmastopolitiikkaa.

Ex-komissaari Janez Potocnik: Metsän käytön ja ympäristön tarpeet voidaan yhdistää26.7.2017 11:48Tiedote

Kaksi kautta Barroson johtamassa komissiossa tieteestä ja ympäristöasioista vastannut komissaari Janez Potocnik näkee kestävässä metsätaloudessa suuren potentiaalin erityisesti Suomen kaltaisissa metsämaissa. - Metsäpohjaisessa biotaloudessa on mahdollisuus tutkimustyöllä kehittää ja edistää muutosta nykyiseen kertakäyttökulttuuriin. On järkevää pyrkiä tuottamaan uusiutuvaan materiaalin pohjautuvia kierrätyskelpoisia tuotteita, joilla voidaan korvata öljypohjaisia tuotteita.