Jari Leppä: Suomen kestävää metsätaloutta ei tunneta EU:ssa

Maa-ja metsätalousministeri Jari Lepän. kesk, mielestä Euroopan parlamentin ympäristövaliokunnan metsien hiilinielujen laskentatapaa koskeva äänestyspäätös kertoo siitä, miten huonosti Suomen kestävää metsätaloutta tunnetaan.

- Meillä on kuudessa vuosikymmenessä metsien kasvu kaksinkertaistunut ja niiden hiilensidontakyky kasvanut. Suomen metsien hiilensidontakyky kasvaa, vaikka hakkuuta lisätäänkin. Vaikka hakkaamme talouskäyttöön enemmän, hakkuualamme pysyy entisellään, koska metsät kasvavat ja tuottavat paremmin, muistuttaa Leppä.

Lepän mukaan metsäkeskustelussa ei nähdä nuorien metsien kykyä sitoa hiiltä vanhoja paremmin. - Vaikka uusi metsien investointi osoittaa metsien kasvun olevan jopa 110 miljoonaa kuutiota vuodessa, ympäristövaliokunta ottaa vertailukohdaksi Suomelle vuosikymmenen vanhan hakkuutilanteen, vaikka pitäisi katsoa tulevaisuuteen.

Ympäristöjärjestöt toimivat ristiriitaisesti

Leppä ihmettelee, miten Suomessakaan käytävässä julkisessa metsäkeskustelussa ei nähdä sitä hyötyä, mikä syntyy puupohjaisten tuotteiden korvatessa fossiilisia. - Me voimme korvata tulevaisuudessa öljypohjaiset muovikassit ja kertakäyttöastiat täysin uusiutuvilla ja kierrätettävillä puupohjaisilla tuotteilla. Nämä ovat tulevaisuuden innovaatiota ja todellisia ilmastotekoja, kun edistämme korkean jalostusasteen tuotteilla siirtymää fossiilitaloudesta biotalouteen.

- Ympäristöjärjestöt toimivat tässä ristiriitaisesti. Järjestöt haluavat ilmastomuutosta hillitseviä toimia, mutta eivät kuitenkaan tue metsän käytön mahdollisuuksia uusiutuvien puupohjaisten tuotteiden ja ratkaisujen valmistamiseksi.

EU:n ympäristövaliokunnan kanta ei voi olla lopullinen

Leppä ei usko, että ympäristövaliokunnan kannasta hiilinielujen laskentatavasta tulee Euroopan parlamentin lopullinen kanta. - Onneksi parlamentin teollisuus- ja maatalousvaliokunnat ovat päätyneet lausunnoissaan Suomen kannalle. Ennen syyskuun lopullisia äänestyksiä tarvitaan vielä Unionin metsämaiden keskinäistä yhteistyötä ja jalkatyötä.

- Suomella on Unionin jäsenmaiden edistyksellisin metsän käyttöön nojaava biotalousstrategia, jonka toteutuminen hankaloituu, jos metsien käyttöä pyritään rajoittamaan.

Lepän mukaan Suomi ei ole epäonnistunut metsätiedon lobbauksessa. -Edellinen ja nykyinen hallitus ovat tehneet tutkimuslaitosten ja teollisuuden kanssa tässä asiassa paljon töitä, mutta emme ole saaneet faktoja läpi. Erityisesti harmittaa, että osa suomalaisistakin mepeistä toimii Suomen kestävään metsänhoitoon perustuvaa biotalousstrategiaa vastaan.

+358 50 2589http://www.markkulaukkanen.fi

Euroopan metsäinstituutin Marc Palahí: EU tarvitsee kunnianhimoista ja strategista lähestymistapaa metsäpolitiikkaan15.6.2018 09:32Tiedote

Euroopan metsäinstituutin (EFI) johtaja Marc Palahí pitää ymmärryksen puutetta suurena haasteena eurooppalaisia metsiä koskevassa strategisessa keskustelussa. - EU:ssa ei ole metsäpolitiikan osaamista eikä komissiossa siksi myöskään ole kykyä käsitellä metsäpolitiikkaa tai kehittää strategiaa siitä, mitä metsät merkitsevät ilmastonmuutoksen kaltaisten haasteiden ratkaisemisessa tai millaisia mahdollisuuksia ne tarjoavat kierto- tai biotaloudessa.

Ylijohtaja Juha S. Niemelä: EU:lle vahvempi yhteinen metsästrategia15.3.2018 08:30Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriön luonnonvaraosaston ylijohtaja Juha S. Niemelä pitää metsien käyttöä määrittävää LULUCF-asetusta ja uusiutuvan energian käyttöä koskevaa RED II direktiiviä Suomen EU-historian suurimpina vaikuttamishankkeina. – Tämä kaksi vuotta kestänyt jumppaus nostaa esiin kysymyksen, tarvittaisiinko syvempää yhteistyötä ja vaikuttamista EU:n metsämaiden kanssa. Tämä voisi tapahtua EU:n yhteisen metsästrategian päivittämisen ja syventämisen kautta.

Kimmo Tiilikainen: Suomella nyt vahva selkänoja biotalousstrategian toteuttamiseen28.2.2018 09:48Tiedote

Asunto-, ympäristö- ja energiaministeri Kimmo Tiilikaisen mukaan Euroopan Parlamentin metsien käyttöä ja uusiutuvan energian tuotantoa koskevat päätökset antavat hallitukselle vahvan tuen metsäpohjaisen biotalousstrategian jatkamiselle. – Nyt voimme hyödyntää metsiä Pariisin ilmastosopimuksen mukaisella tavalla. Päätös uusiutuvan energian direktiivistä avaa taas mahdollisuuden toteuttaa ilmastotavoitteita metsän sivuvirtoihin perustuvan uusiutuvan energian avulla.

Kutsu ”Tämä maa”-kirjan kiinan kielisen laitoksen julkistamistilaisuuteen 29.1.2019 klo 16.00, Suomen menestystarinat kiinaksi ja venäjäksi26.1.2018 11:13Kutsu

Sata vuotiaalle Suomelle omistettu kirja ”Tämä maa” julkaistaan nyt myös kiinaksi ja venäjäksi. Kirjan sata suomalaista menestystarinaa nostavat valokeilaan ihmisiä, yhteisöjä ja tekijöitä, jotka ovat eri elämänaloilla yltäneet poikkeuksellisiin saavutuksiin. Tarinat ulottuvat Sibeliuksesta Slushiin, nobelisteista Nokian puhelimiin, liekkisulatuksesta äitiyspakkaukseen ja jäänmurtajista metallimusiikkiin.