”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.

Ohjelmisto- ja e-business ry aikoo auttaa ainakin 100 juniorikoodaria työuraan kiinni pikavauhtia.

Lehdistötiedote 16.9.2021

Miltei koko yhteiskuntaa vaivaava pula osaajista on pahimmillaan ohjelmistoalalla. Yli 10000 osaajaa saisi työpaikan heti, mutta heitä ei ole. Tilanne on nurinkurinen.

”Samalla, kun ohjelmistoalan senioriosaajat viedään käsistä, junioreilla voi olla vaikeuksia päästä työuran alkuun. Kaikkien on nyt ymmärrettävä: Ilman junioreja ei tule senioreja. Katsomme ohjelmistoalalla nyt peiliin ja kampeamme itseämme muutokseen. Aloitetaan vauhdilla: Tavoitteena on palkata #JunioritTöihin-kampanjan avulla ainakin 100 junnua alalle lokakuun loppuun mennessä. Tosi hyvältä vaikuttaa, ensimmäinen tusina yrityksiä lähti mukaan ihan välittömästi”, iloitsee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Roiha painottaa, että vahva nousukausi antaa yrityksille kaikki eväät juniorien rekrytointiin.

”Jos nyt ei investoi, niin milloin? Nyt on aika kasvattaa tulevia senioriosaajia, uutta osaajapoolia firmaan. Vain senioriosaajista kilpailu on aivan liian lyhytnäköistä peliä. Nyt on maailman paras tilanne satsata, kun kaikki vetää täysillä”, tiivistää Roiha.

Asiakkailla ja julkisella sektorilla myös oma vastuunsa

Ohjelmistoyritykset siis katsovat peiliin, mutta niin pitäisi Roihan mielestä tehdä myös asiakaspuolella. Roiha muistuttaa, että etenkin julkisen sektorin noin miljardin euron vuosittaiset tilaukset työllistävät lähes pelkästään seniorikoodaajia, julkisen sektorin tiukkojen vaatimusten johdosta. Näin ei tarvitsisi olla.

”Ostajan on helppo ostaa senioreita ja myyjän on helppo myydä senioreita. Helposti voi käydä niin, että sekä asiakas että myyjä ovat vähän laiskoja. Jos molemmin puolin pöytää haluttaisiin nähdä enemmän hyödyllistä vaivaa juniorien tuomiseksi mukaan projekteihin, niin nyt on oikea hetki. Julkinen sektori voisi tässä kantaa tilaajavastuuta, joka sataisi paitsi työllistyvien junioreiden myös koko digiosaajien pulasta kärsivän yhteiskunnan hyväksi”, vetoaa Roiha.

”Asenne ratkaisee” - junioreissa mahtava voimavara

Joensuussa, Helsingissä ja Singaporessa operoiva Nolwenture on malliesimerkki edistyksellisestä ohjelmistoyrityksestä, joka on onnistuneesti satsannut junioreihin. Nolwenturen perustaja ja COO Antti Vikman pitää junioreiden palkkaamista välttämättömyytenä, johon on panostettava – ja joka maksaa itsensä takaisin. Vikman lähettää muille yrityksille lämpimät rekrykannustukset.

”Juniorit kasvavat kiinni juuri teidän firmaanne. Juniorit voivat olla jopa senioreita parempi resurssi kehittämään juuri teidän firmaanne ja juuri teidän toimintatapojanne – perustyön lisäksi voi tulla yllättäviä hyötyjä. Kun Nolwenturessa saamme juniorit itse koulutettua, olemme jatkuvasti ajan hermolla. Juniorit ovat adaptiivisimpia uusiin juttuihin! Investointi on kannattanut: Kaikki harkkarit ovat jääneet osa-aikaisiksi koulun ohella. Ja olemme aina palkanneet heidät koulun jälkeen”, kuvailee Vikman Nolwenturen onnistuneen rekrykehän.

Kaikkein tärkein löytyy Vikmanin mukaan sydämestä, eikä todistuksista.

”Asenne on aina tärkeämpi kuin se mitä osaa. Osaaminen vanhenee nopeasti. Maailma muuttuu niin järjettömän nopeasti, että myös vanhan pois oppiminen on tärkeää, ei vain uuden oppiminen. Senioreiden pitäisi uskaltaa myös oppia junioreilta: Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi!”

Vauhtia #JunioritTöihin-kampanjalle antaa Oikotien myöntämä 50% alennus kampanjan rekryilmoituksiiin, Sovelto puolestaan tarjoaa juniorien tueksi digitaalisen jatkuvan oppimisen ympäristön.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Antti Vikman, Nolwenture, perustaja ja COO, 040 743 5826, antti.vikman@nolwenture.com

”Tuhat juniorikoodaria heti töihin!” Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista työuraansa aloittaville koodareille15.10.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin talousvaikuttajiin kuuluva kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista juniorikoodareille. ”Näin saisimme portit auki jopa satojen koodarinaisten nopealle työllistymiselle”, visioi Valtonen Mimmit Koodaa -ohjelman suuressa verkkotapahtumassa. Mimmit Koodaa -vetäjä Milja Köpsi toivoo päättäjiltä rivakkaa tarttumista Valtosen vaatimukseen.

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”21.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Koko Suomi voi hyötyä tästä esimerkistä” – Elina Valtonen hehkuttaa Mimmit koodaa Pohjois-Karjala -hanketta30.7.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomi on saanut uuden tehokkaan tavan levittää elintärkeää digiosaamista koko maahan. Mimmit koodaa -ohjelma on aloittanut Pohjois-Karjalassa mittavan hankkeen, jossa naisia kannustetaan EU:n rahoituksella. ”Pohjois-Karjalassa on naisten kasvavalle osaamiselle valtava tilaus, kuten kaikkialla Suomessa”, toteaa Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. Teknologian ja talouden huippuosaaja, kansanedustaja Elina Valtonen pitää Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtamaa ohjelmaa Suomelle suurena mahdollisuutena.

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.