Vilkas Group Oy

Joulumyynti verkossa räjähtämässä! ”Korona ja käyttämättömät rahat luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, arvioi ETLA:n Kangasharju

Jaa
Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi. ”Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa”, tiivistää indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Verkkomyynnin miljardibuumi voi näkyä jopa kauppataseessa saakka”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.
Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.
Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.

Lehdistötiedote 8.10.2020

Korona-aika on opettanut suomalaiset kiihtyvää tahtia verkkokaupan käyttäjiksi. Tämän vahvistaa vuoden kolmannen neljänneksen verkkokauppaindeksi, perustuen yli 2000 suomalaisen verkkokaupan todellisiin myyntilukuihin.

”Pakko sanoa, että koronasta huolimatta on yllätys, että mennään näin kovaa vauhtia vuoden takaiseen verrattuna. Tilausmäärät kasvoivat käytännössä 70% ja euromääräinen kasvu kipuaa jo kohti 40 prosenttia. Vuositasolla puhutaan siis kirkkaasti miljarditason kasvusta, verkkokaupan kokonaismäärään suhteutettuna”, kuvailee Markku Korkiakoski, verkkokauppaindeksiä ylläpitävän Vilkas Groupin toimitusjohtaja.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju arvioi, että nyt ovat olleet kaikki taivaanmerkit kohdillaan verkkokaupan kasvua ajatellen, erityisesti joulumyyntiin.

”Ensinnäkin korona kiihtyy jälleen, eli kivijalkoihin ei ole tungosta luvassa. Koronavuosi on ollut myös kulutuksen kannalta aivan poikkeuksellinen. Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Korona ja käyttämättömät rahat ovat siis luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, ennakoi Kangasharju.

Kangasharjun mukaan nyt satsataan ennen muuta kotiin, kodin laitteisiin ja kotona elämiseen. Kyseessä on siis sama laajempi ilmiö, joka näkyy myös asuntolainojen kovana kysyntänä. Joka tapauksessa verkkokaupan kasvu näyttää saavuttavan mitat, jotka voivat näkyä jopa kansantalouden tilinpidossakin.

”Verkkomyynnin buumi voi näkyä myös kauppataseessa tuonnin kasvuna. Tavaraa tuodaan enemmän ja kotimaisia palveluita käytetään vähemmän. Kauppatase voi heiketä, koska Suomessa ei enää paljon kulutustavaroita valmisteta. Kännykät ja TV:t tuodaan muualta. Kysymysmerkki on, mitä tapahtuu, kun rokote tulee ja matkustaminen alkaa olla taas mahdollista. Arvioin, että vähintäänkin osa verkkokaupan kasvusta on pysyvää”, analysoi Kangasharju.

Verkkokaupan pulssia herkeämättä seuraava Korkiakoski näkee loppusyksyn verkkomyynnissä täysin ennätyksellisen loikan.

”Kyllä tässä tilanteessa ennustan, että joulumyynti verkossa räjähtää. On siis patoutunut kysyntä, kun on ostettu enemmän pakollista kuin turhaa, eikä ole matkustettu – on paljon kuluttamatonta rahaa. Koronan uusi aalto pitää ihmiset kotosalla. Eikä kyse ole vain joulumyynnistä, tässä ovat myös Halloween ja Black Friday, joissa varmuudella myydään verkossa enemmän kuin koskaan”, listaa Korkiakoski verkkobuumin elementtejä loppuvuodelle.

Suomeen on tulossa tavarantäyteinen joulu. Korkiakoski toivoo, että suomalaiset satsaisivat kotimaiseen. #pelastetaankauppa-kampanja on pyrkinyt koko koronapandemian ajan tukemaan suomalaisia kauppiaita ja yrittäjiä, nyt voisi olla kuluttajien vuoro osallistua talkoisiin.

”Kun ihmiset laittavat kotijoulua ja joulupöytiä koreaksi, niin toivottavasti muistettaisiin ostaa pöytiin ja paketteihin kotimaista. Kotimaisten tuotteiden hankinta kotimaisesta verkkokaupasta on nyt melkein parasta tukea koko taloudelle ja erityisesti kotimaisille yrittäjille. Suunnataan kiinnostus kotimaahan, rakennetaan suomalainen joulu”, herättelee Korkiakoski.

www.vilkas.fi

Verkkokauppaindeksi Q3: https://www.vilkas.fi/raportit/2020-q3-joulumyynti-verkossa-rajahtamassa

Lisätietoja:

Aki Kangasharju, toimitusjohtaja, ETLA, 050 5838 5732, aki.kangasharju@etla.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Avainsanat

Kuvat

Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.
Joulumyyntiin verkossa ennustetaan räjähdysmäistä kasvua.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye