KENEN ÄÄNELLÄ PUHUU KAHDEN ROOLIN KANSANEDUSTAJA?

Kansanedustajista 163 – yli 80 prosenttia – on myös kunnanvaltuutettuja. Tarvittaisiin vain neljä edustajaa lisää, jotta kunnanvaltuutetut voisivat muuttaa perustuslakia viiden kuudesosan enemmistöllä.

Värillä merkityt kansanedustajat toimivat myös kunnanvaltuutettuina. Lataa kuva ja suurenna tarvittaessa nähdäksesi nimet. Kuva: EVA

Kuntalain 69 §:n mukaan kunnanvaltuutettujen tulee edistää kunnan ja sen asukkaiden etua.

”Kuntien luottamushenkilöinä toimivilla kansanedustajilla on ongelmallinen kaksoisrooli eduskunnan käsitellessä julkisen ja yksityisen sektorin välistä tehtävänjakoa ja sitä koskevia pelisääntöjä”, arvioi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto.

Tapauksia, joissa eduskunta on päättänyt asioista kuntien toiveiden mukaisesti, on kertynyt viime vuosina paljon. Esimerkiksi vuoden 2011 jätelaki ohjaa jätevirtoja kunnalliseen jäteeenpolttoon, vaikka ne olisivat elintärkeitä kierrätyksen ja ympäristöalan yritystoiminnan kehittymiselle.

”Kipeimmin ongelma on näkynyt yrityksissä korjata Suomen julkisen terveydenhuollon tilaa. Kunnallinen perusterveydenhuolto on rapautunut. Vaikka Suomessa on runsaasti yksityisen terveydenhuollon tarjontaa, ovat kunnat pitäneet kynsin hampain kiinni yksinoikeudestaan julkisen terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen. Sote-lainsäädännössä askarrellaan monimutkaisia malleja, joissa kuntien ja maakuntien liikelaitokset voisivat jatkossakin kilpailla konkurssisuojan turvin yksityisten yritysten kanssa”, toteaa Haavisto.

Ruotsissa kaksoisrooliongelmaa ei ole. Siellä kunta-, maakäräjä- ja valtiopäivävaalit järjestetään samaan aikaan. Puolueet huolehtivat siellä siitä, ettei sama henkilö pyri sekä valtiopäiville että valtuustoihin. Kunnan- ja maakäräjävaltuustoissa on sen sijaan samoja henkilöitä.

”Kaksoisrooli on poliittiseen kulttuuriin liittyvä ongelma, josta tuskin voi syyttää yksittäisiä kansanedustajia. Ruotsin malli toimisi Suomessakin. Puolueet voisivat sopia, että kansanedustajia ei enää jatkossa asetettaisi ehdolle kuntavaaleissa. Käytäntöä voitaisiin soveltaa jo seuraavissa kuntavaaleissa 2021. Olisi myös syytä harkita, pitäisikö kuntavaalit tämän jälkeen järjestää aina samanaikaisesti eduskuntavaalien kanssa, joko vuonna 2023 tai 2027”, ehdottaa Haavisto.

Ilkka Haavisto: Kuntapuolue voittaa aina -artikkeliluettavissa 7.12. kello 5.30 osoitteessa www.eva.fi

Julkaisun ennakkopyynnöt: viestintäpäällikkö Heini Larros heini.larros@eva.fi

EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto. Kuva: Matti Rajala / EVA

SUOMALAISTEN MAAHANMUUTTOASENTEET MUUTTUNEET MYÖNTEISEMMIKSI18.3.2019 06:00:00 EETTiedote

Suomalaisten asenteet maahanmuuttoa kohtaan ovat muuttuneet hieman myönteisemmiksi 2000-luvun aikana, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Vuosien 2018–2019 vaihteessa julkisuuteen tulleet epäilyt maahanmuuttajien tekemistä seksuaalirikoksista eivät ole juuri vaikuttaneet yleisiin maahanmuuttoasenteisiin. Asennoituminen maahanmuuttoon on nyt osin myönteisempää kuin syksyllä 2018. EVA kysyi suomalaisilta maahanmuutosta sekä syksyllä 2018 että uudestaan alkuvuodesta 2019.

POHJOISMAINEN HYVINVOINTIVALTIO HIDASTAA NAISTEN ETENEMISTÄ JOHTAJIKSI16.1.2019 09:00:00 EETTiedote

Pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa naiset osallistuvat hyvin työmarkkinoille, mutta he etenevät edelleen urillaan hitaasti. Esimerkiksi Baltian maissa ja Yhdysvalloissa johtajatason tehtävissä työskentelee suhteellisesti selvästi enemmän naisia kuin Pohjoismaissa yleisesti. Tiedot käyvät ilmi EVA Analyysista Lasikaton paradoksi, jossa EVAn johtaja Matti Apunen haastattelee ruotsalaista tutkijaa Nima Sanandajia.