Kiinteistöjen ylläpitokustannukset kasvussa ‒ energiakustannukset laukkaavat kärjessä

Kiinteistöjen ylläpitokustannukset ovat nousseet vuoden aikana toimistoissa 3,4 prosenttia ja asuinkerrostaloissa 1,7 prosenttia. Eniten kasvua oli energiakustannuksissa, jotka kohosivat molemmissa kiinteistötyypeissä yli 4 prosenttia. Tällä vuosituhannella sähkön, veden ja lämmön kulutus on kehittynyt melko tasaisesti, mutta kaikkien kolmen hinta on noussut merkittävästi. Tiedot käyvät ilmi KTI Kiinteistötiedon RAKLIlle toteuttamasta KTI Ylläpitokustannusvertailuun pohjautuvasta selvityksestä.

Ylläpitokustannukset ovat 2000-luvulla nousseet lähes 100 prosenttia ja niiden osuus vaihtelee nyt kiinteistötyypin ja sijaintikaupungin mukaan noin viidenneksestä reiluun kolmannekseen vuokrasta.

Keski-ikäinen rakennus on edullisempi ylläpitää

Kiinteistön ikä vaikuttaa ylläpitokustannuksiin. Ne ovat liki yhtä suuret vanhimmissa ennen 1960-lukua valmistuneissa toimistoissa sekä 2000-luvun kiinteistöissä. Uusissa toimistokiinteistöissä kulut ovat vanhempia suuremmat, koska niissä on enemmän energiaa kuluttavaa ja huoltoa vaativaa talotekniikkaa sekä korkeammasta arvosta johtuen isompi kiinteistövero. Vanhimmissa kiinteistöissä kuluja puolestaan syntyy paljon korjauksista. Palvelukustannusten nousu on toimistoissa ollut viime vuonna suurta, ja pääkaupunkiseudulla ne ovat noin 3 prosenttia korkeammat kuin muualla maassa.

”Tulokset heijastelevat toimistoissa menossa olevia murroksia. Vanhempia tiloja pitää päivittää, koska asiakkaiden laadulliset vaatimukset ovat lisääntyneet. Enää ei myöskään tyydytä pelkkiin seiniin, vaan toimitilat ovat palvelukokonaisuus”, sanoo RAKLIn toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen.

Vanhimmat asuinkerrostalot erottuvat vertailussa selvästi uudemmista korkeammilla ylläpitokustannuksilla, joissa erityisesti lämmityksen ja korjausten osuus korostuu.

Verojen osuus vuokrasta kasvaa

Yksi merkittävä menoerä on kiinteistövero, joka lohkaisee asuinkerrostalon ylläpitokustannuksista noin kymmenyksen ja toimistokiinteistöissä noin viidenneksen. Toimistoista maksettu kiinteistövero nousi eniten Tampereella ja seuraavaksi eniten Turussa. Myös Helsingissä nousua nähtäneen tulevaisuudessa, kun veropohjaa muutetaan arvoihin perustuvaksi. Näiden kolmen kaupungin lisäksi selvityksessä oli mukana pääkaupunkiseutu. Asuinkerrostaloissa kiinteistöveron kehitys on ollut maltillisempaa kuin toimistoissa, mutta niissäkin kokonaisverokertymä on mittava.

”On tärkeää huomata, että kiinteistöveron kehitys on ollut tällä vuosituhannella päätähuimaavaa. Nousua on tullut jo yli 100 prosenttia. Tämä korottaa väistämättä niin asuntojen, toimistojen kuin liiketilojenkin vuokria ja nostaa näin meidän kaikkien elinkustannuksia”, muistuttaa Jyrki Laurikainen.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun rakentamisessa ylikuumenemisen merkkejä27.4.2018 08:30Tiedote

Talouden hyvät näkymät, kaupungistuminen ja muuttoliikenne vaikuttavat edelleen voimakkaasti pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoihin. Pääkaupunkiseutu on kasvattanut osuuttaan Suomen markkinoista sekä kiinteistökaupoissa että uudistalorakentamisessa ja pääkaupunkiseudun osuus kiinteistökaupoista nousi viime vuonna jo 70 prosenttiin. Rakentamisen määrä pysyy korkealla ja käynnistettäväksi suunniteltujen rakennushankkeiden määrä pääkaupunkiseudulla on edelleen kasvussa. Rakentamisen kasvun haasteena on resurssien riittävyys, mikä heijastuu työvoimapulana, hintojen nousuna, tuotteiden pitkinä toimitusaikoina sekä vähäisinä tarjousten määrinä.

Hyvä vuokratapa uudistui – vuokrauksen pelisäännöt tuotu tähän päivään8.3.2018 11:30Tiedote

Vuokralaisia, vuokranantajia, välittäjiä ja isännöintiä edustavat järjestöt ovat yhdessä laatineet Hyvä vuokratapa -ohjeistuksen, joka luo pohjan toimivalle vuokrasuhteelle. Vuonna 2003 laadittu ja vuonna 2008 ensimmäisen kerran päivitetty ohjeistus on nyt tuotu tähän päivään entistä laajemman järjestökentän toimesta. Hyvän vuokratavan tarkoituksena on edesauttaa ongelmattoman ja toimivan huoneenvuokrasuhteen luomisessa, sen jatkuvassa hoitamisessa sekä asianmukaisessa päättämisessä. Ohjeistus kattaa huoneenvuokrauksen koko elinkaaren lisäksi myös hyvän naapuruuden sekä asuinympäristön viihtyvyyden edistämisen.

KUTSU MEDIALLE: Hyvä vuokratapa julkistetaan torstaina 8.3. klo 11.155.3.2018 12:36Kutsu

Vuokrauksen toimintaympäristö on muuttunut ja siksi on aika tuoda myös vuokrauksen pelisäännöt tähän päivään. Tervetuloa julkistustilaisuuteen kuulemaan, miten vuokranantajia ja vuokralaisia edustavien järjestöjen yhdessä laatima Hyvä vuokratapa -ohjeistus edesauttaa hyvää ja kaikkia osapuolia palvelevaa vuokrasuhdetta. Valtiovallan tervehdyksen julkistustilaisuuteen tuo oikeusministeri Antti Häkkänen. Puheenvuoron käyttävät myös Hyvä vuokratapa -työryhmän jäsenet.

ReCoTech kokoaa rakennetun ympäristön kärkitoimijat ja startupit saman katon alle kiinteistö- ja rakennusalan omassa ”Slushissa”29.11.2017 10:30Tiedote

ReCoTech Meetup houkuttelee marraskuun viimeisenä päivänä kiinteistö- ja rakentamisalan kärkitoimijat ja startupit saman katon alle Messukeskukseen Slushin viralliseen rinnakkaistapahtumaan. Toista kertaa järjestettävä ReCoTech on ylittänyt kaikki odotukset tänä vuonna, sillä tapahtumaan osallistuu yli 400 visionääriä ja alan tulevaisuuden rakentajaa.

RAKLI: Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla täyskäytössä10.11.2017 09:00Tiedote

Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla alkaa olla täyskäytössä, josta johtuen rakennuttajien on varauduttava sekä urakkahintojen nousuun, että urakkatarjousten aiempaa vähäisempään määrään. Pääkaupunkiseudulla rakennusmarkkinat ovat edelleen painottuneet asuntorakentamiseen ja toimitilapuolella pitkäaikaiset rakennushankkeet ylläpitävät volyymiä hyvällä tasolla. Kiinteistömarkkinoilla kaupankäynti on tällä hetkellä huippulukemissa.