Kiinteistöjen ylläpitokustannukset kasvussa ‒ energiakustannukset laukkaavat kärjessä

Kiinteistöjen ylläpitokustannukset ovat nousseet vuoden aikana toimistoissa 3,4 prosenttia ja asuinkerrostaloissa 1,7 prosenttia. Eniten kasvua oli energiakustannuksissa, jotka kohosivat molemmissa kiinteistötyypeissä yli 4 prosenttia. Tällä vuosituhannella sähkön, veden ja lämmön kulutus on kehittynyt melko tasaisesti, mutta kaikkien kolmen hinta on noussut merkittävästi. Tiedot käyvät ilmi KTI Kiinteistötiedon RAKLIlle toteuttamasta KTI Ylläpitokustannusvertailuun pohjautuvasta selvityksestä.

Ylläpitokustannukset ovat 2000-luvulla nousseet lähes 100 prosenttia ja niiden osuus vaihtelee nyt kiinteistötyypin ja sijaintikaupungin mukaan noin viidenneksestä reiluun kolmannekseen vuokrasta.

Keski-ikäinen rakennus on edullisempi ylläpitää

Kiinteistön ikä vaikuttaa ylläpitokustannuksiin. Ne ovat liki yhtä suuret vanhimmissa ennen 1960-lukua valmistuneissa toimistoissa sekä 2000-luvun kiinteistöissä. Uusissa toimistokiinteistöissä kulut ovat vanhempia suuremmat, koska niissä on enemmän energiaa kuluttavaa ja huoltoa vaativaa talotekniikkaa sekä korkeammasta arvosta johtuen isompi kiinteistövero. Vanhimmissa kiinteistöissä kuluja puolestaan syntyy paljon korjauksista. Palvelukustannusten nousu on toimistoissa ollut viime vuonna suurta, ja pääkaupunkiseudulla ne ovat noin 3 prosenttia korkeammat kuin muualla maassa.

”Tulokset heijastelevat toimistoissa menossa olevia murroksia. Vanhempia tiloja pitää päivittää, koska asiakkaiden laadulliset vaatimukset ovat lisääntyneet. Enää ei myöskään tyydytä pelkkiin seiniin, vaan toimitilat ovat palvelukokonaisuus”, sanoo RAKLIn toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen.

Vanhimmat asuinkerrostalot erottuvat vertailussa selvästi uudemmista korkeammilla ylläpitokustannuksilla, joissa erityisesti lämmityksen ja korjausten osuus korostuu.

Verojen osuus vuokrasta kasvaa

Yksi merkittävä menoerä on kiinteistövero, joka lohkaisee asuinkerrostalon ylläpitokustannuksista noin kymmenyksen ja toimistokiinteistöissä noin viidenneksen. Toimistoista maksettu kiinteistövero nousi eniten Tampereella ja seuraavaksi eniten Turussa. Myös Helsingissä nousua nähtäneen tulevaisuudessa, kun veropohjaa muutetaan arvoihin perustuvaksi. Näiden kolmen kaupungin lisäksi selvityksessä oli mukana pääkaupunkiseutu. Asuinkerrostaloissa kiinteistöveron kehitys on ollut maltillisempaa kuin toimistoissa, mutta niissäkin kokonaisverokertymä on mittava.

”On tärkeää huomata, että kiinteistöveron kehitys on ollut tällä vuosituhannella päätähuimaavaa. Nousua on tullut jo yli 100 prosenttia. Tämä korottaa väistämättä niin asuntojen, toimistojen kuin liiketilojenkin vuokria ja nostaa näin meidän kaikkien elinkustannuksia”, muistuttaa Jyrki Laurikainen.

ReCoTech kokoaa rakennetun ympäristön kärkitoimijat ja startupit saman katon alle kiinteistö- ja rakennusalan omassa ”Slushissa”29.11.2017 10:30Tiedote

ReCoTech Meetup houkuttelee marraskuun viimeisenä päivänä kiinteistö- ja rakentamisalan kärkitoimijat ja startupit saman katon alle Messukeskukseen Slushin viralliseen rinnakkaistapahtumaan. Toista kertaa järjestettävä ReCoTech on ylittänyt kaikki odotukset tänä vuonna, sillä tapahtumaan osallistuu yli 400 visionääriä ja alan tulevaisuuden rakentajaa.

RAKLI: Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla täyskäytössä10.11.2017 09:00Tiedote

Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla alkaa olla täyskäytössä, josta johtuen rakennuttajien on varauduttava sekä urakkahintojen nousuun, että urakkatarjousten aiempaa vähäisempään määrään. Pääkaupunkiseudulla rakennusmarkkinat ovat edelleen painottuneet asuntorakentamiseen ja toimitilapuolella pitkäaikaiset rakennushankkeet ylläpitävät volyymiä hyvällä tasolla. Kiinteistömarkkinoilla kaupankäynti on tällä hetkellä huippulukemissa.

Työympäristömuutos on taitolaji25.7.2017 08:45Tiedote

Yhä useampi työskentelee monitilatoimistossa. Oma huone on mennyttä aikaa ja työpiste valitaan tehtävän mukaan. Aihe on nyt ajankohtainen lukuisissa suomalaisissa yrityksissä, kun vanhoja toimistoja muutetaan paremmin työtekijöiden hyvinvointia ja liiketoimintaa tukeviksi. Siirtyminen moderniin työympäristöön ei kuitenkaan ole itsestään selvää ja matkalla uusien työtapojen omaksumiseen on otettava monta askelta. RAKLI kokosi vinkit ja parhaat esimerkit työympäristömuutoksen johtamiseen.

RAKLI: Muuttoliike ja matala korkotaso vauhdittavat rakentamista ja kiinteistömarkkinoita pääkaupunkiseudulla7.4.2017 11:13Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakentamista ja kiinteistömarkkinoita vauhdittaa nyt kysynnän kasvu. Uusia asuntoja rakennettiin viime vuonna ennätysmäärä, lähes 13 000. Suurilla infra- ja liiketilahankkeilla varaudutaan alueen kasvavan asukasmäärän palvelemiseen. Kehittyvä alue kiinnostaa myös kiinteistösijoittajia, jotka tekevät kauppoja kiivaasti. Erityisesti asuntoportfoliot kiinnostivat, ja niiden osuus vuoden 2016 kaupoista oli jo reilu kolmannes.