Kimmo Kaivanto, aikansa pelkojen tulkki on ajankohtaisempi kuin koskaan

Taidemaalari, kuvanveistäjä ja graafikko Kimmo Kaivanto (1932–2012) oli yksi sukupolvensa merkittävimmistä suomalaisista kuvataiteilijoista. Hän oli edelläkävijä, joka tunnetaan erityisesti kriittisistä yhteiskunnallisista ja luontoaiheisista teoksistaan, jotka ovat nyt uuden kylmän sodan kynnyksellä ja ilmastonmuutoksen edetessä pelottavan nopeasti ajankohtaisempia kuin koskaan.

Kimmo Kaivannon omaperäisissä, symbolisesti vahvoissa ja aikalaistaidetta haastaneissa kuvissa yhteiskunnallinen analyysi ja ympäristöhuoli yhdistyvät romantiikkaan ja käsitteellisyyteen. 1960-luvun lopulla taiteilijan ilmaisu muuttui entistä poliittisemmaksi. Hän tuomitsi militarismin ja totalitarismin ja kyseenalaisti maskuliiniset hierarkiat sekä väkivaltaiset toimintatavat. Kimmo Sarjen mukaan Kaivanto oli yksi ensimmäisistä taiteilijoista, jotka problematisoivat teoksissaan länsimaisen teknisen sivilisaation luontoa hyväksikäyttävän ideologian. Hänen ehkä tunnetuin teoksensa on lumpeenlehtien peittämää meren selkää kuvaava Kun meri kuolee II (1973), josta tehtiin aikoinaan myös UNESCOn postikortti.

Kaivanto edusti Suomea Venetsian biennaalissa vuosina 1968 ja 1976. Kaivanto tunnetaan myös lukuisista julkisista monumenteistaan, joita hän toteutti Helsinkiin ja Tampereen seudulle 1960-luvun lopulta lähtien ja jotka ovat näkyvä osa kaupunkikuvaa.

Kimmo Kaivanto – Näkökulmia -kirja tarjoaa monialaisen valikoiman esseitä ja tutkielmia Kimmo Kaivannon taiteesta ja hänen taiteellisesta työskentelystään. Sen kirjoittajina on joukko taiteilijoita ja tutkijoita monilta tieteenaloilta. He valaisevat Kaivannon taiteellisen toiminnan ja teosten taustoja, ja kirja sisältää myös Arto Lapin aiemmin julkaisemattomia runoja. Kirja on toteutettu yhdessä Kimmo Kaivanto säätiön kanssa.

Kimmo Kaivanto – Näkökulmia (toim. Tom Lammi)
Kirjoittajat: Lauri Eriksson, Yrjö Haila, Tiina Lamminen, Arto Lappi, Kimmo Sarje, Markus Tuormaa
104 sivua, Parvs 2022

Kirja julkistetaan lauantaina 17.9.2022 Kimmo Kaivanto – Politiikka ja poesia -näyttelyn avajaisissa. Näyttely on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseossa (Kangasala) 17.9.2022–8.1.2023. Näyttelyn kuraattori on FT Kimmo Sarje.

Kimmo Kaivanto – Näkökulmia. Parvs 2022
Kimmo Kaivanto: Kun meri kuolee II, 1973, öljy kankaalle, 195 ✕ 162,5 cm, Sara Hildénin Säätiön kokoelma. Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen
Kimmo Kaivanto: Kukonaskel, 1973, öljy kankaalle, 140 ✕ 150 cm, Kimmo Kaivanto säätiön kokoelma. Kuva: Kimmo Kaivanto säätiö
Kimmo Kaivanto: Käsi, 1969, serigrafia, 88 ✕ 63 cm, Sara Hildénin Säätiön kokoelma. Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen
Kimmo Kaivanto: Etusormi, 1969, serigrafia, 88 ✕ 63 cm, Sara Hildénin Säätiön kokoelma. Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen
Kimmo Kaivanto: Ketju (positiivinen, visionäärinen lävistäjä), omistettu Euroopan kansojen ystävyydelle, paljastettu 1972, lasikuitu, teräs, kaksi peiliä, korkeus 8,4 m, Helsingin kaupungintalon aula. Kuva: Lauri Eriksson
Kimmo Kaivanto: Hämärtää, 1969, öljy pahville, 240 ✕ 240 cm, Sara Hildénin Säätiön kokoelma. Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen
Kimmo Kaivanto: Aamiainen nurmikolla, 1973, öljy kankaalle, 162 ✕ 140 cm, Sara Hildénin Säätiön kokoelma. Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen
Kimmo Kaivanto: Optimistinen virhe, 1974, öljy kankaalle, 162 ✕ 162 cm, Sara Hildénin Säätiön kokoelma. Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen
Kimmo Kaivanto: Oodi 60 000 järvelle, 1972, teräs, korkeus 10 m, Crowne Plaza Helsinki – Hesperia. Kuva: Lasse Koivunen
Kimmo Kaivanto: Juhannuspurjehdus, 1981, guassi paperille, 54 ✕ 74 cm, yksityiskokoelma. Kuva: Sara Hildénin taidemuseo / Jussi Koivunen
Kimmo Kaivanto: Kesäkuvia, 1966, sekatekniikka, 238 ✕ 319 cm, Tampereen taidemuseo. Kuva: Tampereen taidemuseo / Jari Kuusenaho

Metallin makua ja vaaran tunnetta – myyttisen nykyveistäjän, Markus Copperin elämä ja teot kirjana2.11.2022 13:00:21 EET | Tiedote

Kulttimaineen saavuttanut Markus Copper (1968–2019) oli yksi aikamme merkittävimmistä suomalaisista ja pohjoismaisista kuvanveistäjistä. Hänen veistostensa aiheet viittaavat lähihistorian traumaattisiin tapahtumiin, kuten matkustaja-alus Estonian uppoamiseen. Copper tunnetaan erityisesti suurista, tilaa hallitsevista teoksista, jotka hyödyntävät ääntä, mekaanista liikettä ja valoa.