Kotimaan vuokramökit kiinnostavat – varauksissa poikkeuksellinen kasvu

Suomi kiinnostaa nyt eurooppalaisia ja kotimaisia matkailijoita. Lomarenkaan talven ulkomaiset mökkivaraukset ovat kasvaneet 21 % ja kotimaiset 19 % viime vuoteen verrattuna. Nousu on ennätysluokkaa. Hiihtolomalaisille riittää silti vielä tarjontaa, lupaa Lomarenkaan toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola.
Lomarengas on Suomen suurin vuokramökkien välittäjä.

"Olemme äärimmäisen tyytyväisiä siihen, että eurooppalaiset matkailijat ovat viime vuotta kiinnostuneempia viettämään lomiaan Suomessa", Olkkola iloitsee. "Poikkeuksellista on, että samaan aikaan myös kotimainen kysyntä on huippulukemissa".

Mitään yksittäistä syytä kasvuun Olkkola ei halua nimetä. "Totta kai olemme panostaneet voimakkaasti markkinointiin ja järjestelmiemme kehittämiseen, mutta tällä hetkellä alaan vaikuttavat vahvasti myös yleiset trendit. Suomi yksinkertaisesti kiinnostaa kaikkia matkaajia”, hän sanoo.

Mökkilomalta haetaan luontoelämyksiä

”Kansallisuuksista parhaiten suomalaisilla vuokramökeillä ovat edustettuna kotimaisten asiakkaiden lisäksi venäläiset, saksalaiset ja sveitsiläiset asiakkaat. Aasialaiset eivät näy vuokramökkitilastoissa isona kasvuna – vielä”, Olkkola listaa. Suomen puhdas luonto houkuttelee, ja kiinnostusta siihen on selvästi lisännyt Suomen saama näkyvyys kansainvälisessä matkailumediassa.

Myös kotimaan matkailu on yleisessä nosteessa. Yksi selkeä tekijä on huoli ilmastosta, mutta omiin juuriin tutustuminen kiinnostaa myös. ”Matkailu lähialueilla kiinnostaa nyt enemmän ja katseet ovat kääntyneet kotimaisiin vaihtoehtoihin kaikissa ikäryhmissä”, Olkkola sanoo.

Hiihtolomalle saa vielä vuokramökin – vain luksuksesta voi joutua joustamaan

Vaikka talven ennakkovaraukset ovat kasvaneet, on koululaisten talvilomaviikoille yhä runsaasti vuokramökkejä vapaana. Suosituimmat hiihtolomakohteet, kuten Ylläs, Tahko, Levi ja Ruka, varataan aina ensimmäisenä.

"Jos haluaa neljän tähden mökin kuudelle hengelle, puolen kilometrin päästä hiihtokeskuksesta ja vielä paljulla, voi olla jo myöhäistä", sanoo Olkkola. "Vapaa mökki löydetään kuitenkin aina halukkaalle viimeistään asiakaspalvelumme kautta."

Viime hetken varaukset yleistyvät

Lomarenkaalla on Etelä-Suomen hiihtolomaviikolle vapaana liki neljästä tuhannesta mökistä vielä yli 700 erilaista kohdetta ympäri Suomen. ”Viime hetken varaukset ovat ehdottomasti kasvava trendi vuokramökkimarkkinassa”, Olkkola kertoo. ”Niin sanotut viikkovaraukset ovat historiaa, sillä ihmiset haluavat viettää mökkilomia lyhyemmissä tai pidemmissä pätkissä omien aikataulujensa mukaan.”

Juha-Pekka Olkkola, toimitusjohtaja
juha-pekka.olkkola@lomarengas.fi

Juha Purhonen, myyntijohtaja
juha.purhonen@lomarengas.fi

Pekka Huttunen, markkinointipäällikkö
046 851 1912
pekka.huttunen@lomarengas.fi

Lomarengas on Suomen suurin vuokramökkien välittäjä.

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on kotimainen loma-asuntojen välittäjä. Edustettuna on liki 4000 vuokramökkiä, huvilaa ja huoneistoa. Kaikki kohteet on laatutarkastettu ja luokiteltu.

Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät. Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy sekä Ylläksen Matkailu Oy ja Villi Pohjola Oy. Konsernin liikevaihto on vuonna 2019 noin 32 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 47.