Lisääntynyt energianmyynti nostatti Vaasan Sähkön liikevaihtoa

Vuoden 2018 kahden ensimmäisen kvartaalin aikana Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 72,1 M€ liikevoiton ollessa 8,9 M€. Liikevaihto nousi 5,4 prosenttia edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna. Jo ennestään hyvällä tasolla ollut omavaraisuusaste nousi parin prosenttiyksikön verran ollen 55,6 %.

Konsernin tulosta rasitti Seinäjoen voimalaitoksen omistusjärjestelyistä johtuva viiden miljoonan euron kertaluontoinen sähkönhankintakulu, joka tuloutuu takaisin konsernille seuraavan kolmen vuoden aikana. Ilman kyseistä kulua konsernin vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi noin kaksi miljoonaa euroa.

Energianmyynti

Sähköenergiaa myytiin tammi–kesäkuussa yhteensä 927 GWh, eli hieman yli 4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Kaukolämpöä myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 412 GWh. Kasvua tuli edellisvuoteen nähden lämmön myynnissä yli 3 prosenttia.

Sähkönsiirto

Tammi–kesäkuussa siirretyn sähkön kokonaismäärä oli 540 GWh, mikä on hieman yli 2 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Sähkön toimitusvarmuus säilyi hyvällä tasolla ja katkoja toimituksessa oli edellisvuotta vähemmän.

- Kylmä alkuvuosi ja muuttunut markkinatilanne näkyy alkuvuoden tunnusluvuissa, toimitusjohtaja Hannu Linna toteaa.

- Energianmyynti on kääntynyt kasvuun ja sähkömarkkinahinnat ovat nousseet.

1–6/2018

1–6/2017

72,1

68,5

5,4

8,9

11,6

12,4

16,9

7,1

6,6

55,6

53,4

Sähkön myynti GWh

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö sekä verkkourakointi. Konserniin kuuluu kaksi tytäryhtiötä: Vaasan Sähköverkko Oy sekä Oy RAVERA Ab. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2017 oli noin 130 milj. euroa.