Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA

Lisäävätkö datanvälittäjät kilpailua? Ero elintarvikkeiden tuottaja- ja kuluttajahintojen välillä kasvoi kun datanvälittäjä poistui

Jaa

Kuluttaja- ja markkinadatan keräämiseen ja myymiseen erikoistuneet datanvälittäjät (data brokers) ovat nousseet merkittävään rooliin yritysten tietolähteinä. Datanvälittäjiä käytetään kasvavassa määrin paitsi kuluttajatietojen, myös kilpailijoista saatavan tiedon keräämiseen. Tuore tutkimus osoittaa, että kilpailu väheni ja hinnat nousivat lopputuotemarkkinoilla datanvälittäjän poistuttua markkinoilta. Kilpailun käytyä kovaksi oligopolistilla markkinoilla, yritykset koordinoivat toimintaansa ja pyrkivät tilanteeseen, jossa kumpikaan ei hanki tietoja datanvälittäjän kautta. Kun tuotantoketjun alkupään toimijoilta poistui mahdollisuus saada käyttöönsä kaupan hinta- ja myyntitietoja, tuottaja- ja kuluttajahintojen välinen ero kasvoi.

Heli Koski/ETLA
Heli Koski/ETLA

Etlan tänään julkaisema tutkimus ”Datanvälittäjät lisäävät kilpailua” (ETLA Working Papers 61) arvioi ns. data brokers-yhtiöiden kautta vaihdettavien tietojen vaikutusta kilpailuun EU-15 maiden elintarvikemarkkinoilla. Tutkimuspäällikkö Heli Kosken tutkimuksessa hyödynnetään Suomen päivittäistavarakaupan tietojenvaihdossa 2000-luvulla tapahtuneita muutoksia, kun laajasti käytössä ollut datanvälittäjä poistui markkinoilta.

Vuonna 2007 Kilpailuvirasto alkoi selvittää päivittäistavarakaupan suurimpien kaupparyhmien (Ruokakeskon, SOK:n ja Tradekan) tietojenvaihtoon mahdollisesti liittyviä kilpailuoikeudellisia ongelmia. Kaupparyhmien tietojenvaihto tapahtui AC Nielsenin ScanTrack -palvelun kautta, joka keräsi tiedot tuotteiden myyntihinnoista ja -määristä suoraan myymälöiden kassapäätteiltä. Dataa hyödynsivät niin kaupparyhmät kuin elintarviketeollisuuden yrityksetkin. Kesäkuussa 2008 Kilpailuvirasto katsoi, että tietojenvaihto oli kilpailunrajoituslain ja EY:n perustamissopimuksen perusteella kiellettyä ja ScanTrack -palvelu lakkautettiin Suomessa. SOK ja Kesko olivat jo tätä ennen luopuneet sen käytöstä.

Tutkimuksen aineisto tukee datanvälittäjien kilpailua lisääviä vaikutuksia: datanvälittäjän markkinoilta poistuminen johti korkeampiin hintoihin ja vähäisempään kilpailuun markkinoilla.

Tutkimus osoittaa myös, että ero elintarvikkeiden tuottaja- ja kuluttajahintojen välillä kasvoi sen jälkeen, kun tuotantoketjun alkupään toimijoilla ei ollut enää mahdollisuutta hankkia tarkkoja myynti- ja hintatietoja ScanTrack -palvelun kautta.

-        Päivittäistavarakaupan kannusteet lopettaa ScanTrackin käyttö eivät mahdollisesti liittyneetkään pelkästään kovan hintakilpailun välttämiseen. Palvelun alasajo Suomen elintarvikemarkkinoilla todennäköisesti lisäsi kaupan suurten yritysten neuvotteluvoimaa suhteessa tavaratoimittajiin, arvioi Etlan Heli Koski.

Kosken mukaan kilpailuviranomaisten näkökulmasta tutkimuksessa korostuu, miten tärkeää on arvioida paitsi tietojenvaihtoon liittyviä kilpailullisia vaikutuksia tuotemarkkinoilla, myös datapolitiikkaa koskevien päätösten vaikutuksia tuotantoketjun alkupään yrityksille. Tehokkaan datapoliitikan harjoittaminen edellyttääkin syvempää ymmärrystä siitä, miten datamarkkinoiden toiminta vaikuttaa tuotemarkkinakilpailuun erilaisissa markkinatilanteissa.

Koski, Heli: How competition policy and data brokers shape product market competition? (ETLA Working Papers 61)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Heli Koski/ETLA
Heli Koski/ETLA
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA
Arkadiankatu 23 B
00100 HELSINKI

09 609 900http://www.etla.fi

ETLA eli Elinkeinoelämän tutkimuslaitos tutkii, ennustaa ja arvioi. Etla on yksityinen, voittoa tavoittelematon asiantuntijaorganisaatio.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA

Suomalaisyritykset panostavat innovaatiotoimintaan aiemmin arvioitua enemmän15.2.2019 07:15:00Tiedote

Suomalaisyritysten innovaatiotoiminta on vähentynyt, mutta se ei ole viime vuosien koko kuva. Yritysten ulkomainen tutkimus- ja tuotekehitystoiminta (t&k) kasvaa koko ajan, ja Nokian yrityskaupat ovat vaikuttaneet tähän asti tilastoista saatuun kokonaiskuvaan. Tänään julkistetusta tutkimuksesta käy ilmi, että kun innovaatiotoimintaa tarkastellaan ilman Nokiaa, on suomalaisyritysten kokonaisinnovaatiotoiminta kasvanut reaalisesti lähes 400 miljoonalla eurolla vuosien 2008-2017 välisenä aikana.

Etla ja Tilastokeskus kehittävät menetelmiä lyhyen aikavälin ennustamiseksi21.1.2019 12:56:23Tiedote

Tilastokeskus on yhdessä Etlan kanssa kehittänyt kansantalouden tuotantoa kuvaavan kokeellisen pikaestimaatin, jossa on hyödynnetty ns. nowcasting-mallia eli lyhyen aikavälin ennustemallia. Tiedot eivät ole Tilastokeskuksen virallisia tilastoja vaan osa kehittämisvaiheessa olevia kokeellisia tilastoja. Nowcasting eli reaaliaikainen talousindikaattorimittaus voi parhaimmillaan lyhentää nykyisiä suhdannetilastojen julkaisuviiveitä merkittävästi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme