Talous ja nuoret TATTalous ja nuoret TAT

Millaista on johtaa Valiota? Ysiluokkalaiset tutustuvat suomalaisten maitotuotteiden tuotantoon Yrityskylässä

Kevään aikana pääkaupunkiseudun ysiluokkalaiset hyppäävät Valion puikkoihin ja testaavat taitojaan yrityksen johdossa. Yrityskylä-oppimiskokonaisuuden aikana nuorille tulee tutuksi, miten ruokaa tuotetaan, miksi suomalainen ruoka on puhdasta ja mitä vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa Valiolla.

Espoolaiset yhdeksäsluokkalaiset toimivat Valion johtoryhmän jäseninä.

Yrityskylä on maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu suomalainen oppimiskokonaisuus. Toiminnan tavoitteena on tarjota kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille myönteisiä kokemuksia työelämästä, taloudesta ja yhteiskunnasta. Oppilaat pääsevät Yrityskylässä itse johtamaan yrityksiä, ja kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Yrityskylä-oppimisympäristöjä on kahdeksalla alueella ympäri Suomen, ja Valion yrityssimulaatiota pelataan kevään aikana Yrityskylä Espoossa Otaniemessä.

–Yrityskylässä nuorille opetetaan talous- ja työelämätaitoja oikean esimerkin avulla. Valion tuotteet ovat varmasti monelle tuttuja, mutta liiketoiminta ei välttämättä niinkään. Kevään aikana lähes 3 000 oppilasta pääsee johtamaan Valiota Yrityskylä Espoossa, kertoo Heidi Enbacka, Yrityskylä Espoon aluepäällikkö.

Valion yrityssimulaatiossa nuoret pääsevät tutustumaan maitotuotteiden valmistamiseen ja vientiin: oppilaat myyvät Valio PROfeel® rahkaa Suomessa, Ruotsissa sekä Espanjassa erilaisille kuvitteellisille asiakkaille: valtiolle, ruokakauppaketjulle ja hyvinvointikeskukselle. Samalla oppilaat pohtivat, miten maitotiloille saadaan maksettua maidosta mahdollisimman hyvää hintaa ja vastuullisuus huomioitua koko tuotantoketjussa. Valion maidontuotantoketju on nuorille myös esimerkkinä osuustoiminnasta, joka on Suomessa yleinen yritystoiminnan muoto.

–On ilo päästä konkretian kautta näyttämään ysiluokkalaisille, mistä suomalaiset maitotuotteet tulevat ja miten niitä valmistetaan. Oppilaat pääsevät tutustumaan Valion vastuulliseen maitoketjuun ja oppivat, että vastuulliset toimintatavat ovat myös myynnissä kilpailuetu. Tästä esimerkkinä on Valion työ maidontuotannon ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Lisäksi oppilaille kirkastuu Valion osuustoiminnallinen liiketoimintamalli. Noin 5 000 suomalaista maitotilaa omistaa Valion, ja Valio maksaa toimintansa tuoton maidon hinnassa maitotiloille. Tehtävämme ei siis ole maksimoida Valion voittoa, vaan varmistaa maitotilojen toimeentulo, kertoo yhteiskuntasuhdejohtaja Pia Kontunen Valiolta.

Yrityskylä Yläkoulun peliareenalla oppilaat johtavat kilpaa yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Oppilaiden toisiaan vastaan kilpailevissa johtoryhmissä jokaisella oppilaalla on oma vastuualueensa. Pelissä parhaiten pärjänneet ryhmät pääsevät tutustumaan Valion maitotilaan kevään lopussa.

Yrityskylää koordinoi Taloudellinen tiedotustoimisto TAT, joka edistää nuorten talous- ja työelämätaitoja. Yrityskylän tavoitteena on, että jokaisella suomalaisella on rohkeutta ja intoa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan Valion peliä Otaniemessä sijaitsevaan Yrityskylä Yläkoulu Espoon oppimisympäristöön (Metallimiehenkuja 2, Espoo).

Lisätietoja:

Pia Kontunen, yhteiskuntasuhdejohtaja, pia.kontunen@valio.fi, 050 384 2606
Heidi Enbacka, aluepäällikkö, heidi.enbacka@tat.fi, 050 514 2808

Espoolaiset yhdeksäsluokkalaiset toimivat Valion johtoryhmän jäseninä.

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT on silta tulevaisuuden tekijöiden ja yritysten välillä. Toimintamme ytimessä ovat nuorten talous- ja työelämätaidot.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.

Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa15.7.2019 18:53:44 EESTTiedote

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista pitää nuorten talousosaamisen tasoa huonona15.7.2019 08:45:00 EESTTiedote

Yli puolet suomalaisista ajattelee, että nuorten talousosaaminen on huonolla tasolla. Nuorten talousosaamisen parantamisessa tulisi panostaa aihealueissa erityisesti oman talouden hallintaan sekä lainoihin ja velkoihin. Suomalaisten, varsinkin naisten, mielestä vastuu nuorten talousosaamisen parantamisessa on ensisijaisesti kodilla. Miehet näkevät, että koululla on yhtä suuri vastuu talouden opettamisessa. Tiedot ilmenevät tuoreesta kyselytutkimuksesta koskien suomalaisten mielipiteitä nuorten talousosaamisesta.