Talous ja nuoret TATTalous ja nuoret TAT

Millaista on johtaa Valiota? Ysiluokkalaiset tutustuvat suomalaisten maitotuotteiden tuotantoon Yrityskylässä

Kevään aikana pääkaupunkiseudun ysiluokkalaiset hyppäävät Valion puikkoihin ja testaavat taitojaan yrityksen johdossa. Yrityskylä-oppimiskokonaisuuden aikana nuorille tulee tutuksi, miten ruokaa tuotetaan, miksi suomalainen ruoka on puhdasta ja mitä vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa Valiolla.

Espoolaiset yhdeksäsluokkalaiset toimivat Valion johtoryhmän jäseninä.

Yrityskylä on maailman parhaana koulutusinnovaationa palkittu suomalainen oppimiskokonaisuus. Toiminnan tavoitteena on tarjota kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille myönteisiä kokemuksia työelämästä, taloudesta ja yhteiskunnasta. Oppilaat pääsevät Yrityskylässä itse johtamaan yrityksiä, ja kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Yrityskylä-oppimisympäristöjä on kahdeksalla alueella ympäri Suomen, ja Valion yrityssimulaatiota pelataan kevään aikana Yrityskylä Espoossa Otaniemessä.

–Yrityskylässä nuorille opetetaan talous- ja työelämätaitoja oikean esimerkin avulla. Valion tuotteet ovat varmasti monelle tuttuja, mutta liiketoiminta ei välttämättä niinkään. Kevään aikana lähes 3 000 oppilasta pääsee johtamaan Valiota Yrityskylä Espoossa, kertoo Heidi Enbacka, Yrityskylä Espoon aluepäällikkö.

Valion yrityssimulaatiossa nuoret pääsevät tutustumaan maitotuotteiden valmistamiseen ja vientiin: oppilaat myyvät Valio PROfeel® rahkaa Suomessa, Ruotsissa sekä Espanjassa erilaisille kuvitteellisille asiakkaille: valtiolle, ruokakauppaketjulle ja hyvinvointikeskukselle. Samalla oppilaat pohtivat, miten maitotiloille saadaan maksettua maidosta mahdollisimman hyvää hintaa ja vastuullisuus huomioitua koko tuotantoketjussa. Valion maidontuotantoketju on nuorille myös esimerkkinä osuustoiminnasta, joka on Suomessa yleinen yritystoiminnan muoto.

–On ilo päästä konkretian kautta näyttämään ysiluokkalaisille, mistä suomalaiset maitotuotteet tulevat ja miten niitä valmistetaan. Oppilaat pääsevät tutustumaan Valion vastuulliseen maitoketjuun ja oppivat, että vastuulliset toimintatavat ovat myös myynnissä kilpailuetu. Tästä esimerkkinä on Valion työ maidontuotannon ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Lisäksi oppilaille kirkastuu Valion osuustoiminnallinen liiketoimintamalli. Noin 5 000 suomalaista maitotilaa omistaa Valion, ja Valio maksaa toimintansa tuoton maidon hinnassa maitotiloille. Tehtävämme ei siis ole maksimoida Valion voittoa, vaan varmistaa maitotilojen toimeentulo, kertoo yhteiskuntasuhdejohtaja Pia Kontunen Valiolta.

Yrityskylä Yläkoulun peliareenalla oppilaat johtavat kilpaa yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Oppilaiden toisiaan vastaan kilpailevissa johtoryhmissä jokaisella oppilaalla on oma vastuualueensa. Pelissä parhaiten pärjänneet ryhmät pääsevät tutustumaan Valion maitotilaan kevään lopussa.

Yrityskylää koordinoi Taloudellinen tiedotustoimisto TAT, joka edistää nuorten talous- ja työelämätaitoja. Yrityskylän tavoitteena on, että jokaisella suomalaisella on rohkeutta ja intoa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan Valion peliä Otaniemessä sijaitsevaan Yrityskylä Yläkoulu Espoon oppimisympäristöön (Metallimiehenkuja 2, Espoo).

Lisätietoja:

Pia Kontunen, yhteiskuntasuhdejohtaja, pia.kontunen@valio.fi, 050 384 2606
Heidi Enbacka, aluepäällikkö, heidi.enbacka@tat.fi, 050 514 2808

Espoolaiset yhdeksäsluokkalaiset toimivat Valion johtoryhmän jäseninä.

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT on silta tulevaisuuden tekijöiden ja yritysten välillä. Toimintamme ytimessä ovat nuorten talous- ja työelämätaidot.

Duunikoutsi – työelämätaitojen valmentaja ja henkinen tuki nuoren takataskussa!15.5.2019 07:39:28 EESTTiedote

Nuoret kaipaavat tukea työelämän alkutaipaleella ja kokevat, että he eivät saa tarpeeksi tietoa työelämään liittyvistä asioista koulun kautta. Myös harjoituksen puute aiheuttaa tarpeetonta jännitystä työnhakutilanteissa. Työnantajat puolestaan haluavat jakaa nuorille vinkkejä työelämän pelisäännöistä, jotta yhteentörmäyksiltä vältyttäisiin. Ratkaisuksi ongelmaan Talous ja nuoret TAT sekä Oikotie Työpaikat ovat yhdessä luoneet Duunikoutsi-mobiilisovelluksen, jonka avulla nuoret voivat kartuttaa työelämätaitojaan ja treenata työnhakua henkilökohtaista kehitystä tukevassa virtuaaliympäristössä. Sovellus tarjoaa tietoa ja haasteita TET-jaksoihin ja kesätyön eri vaiheisiin. Tehtävien haastavuus on suunniteltu vastaamaan eri-ikäisten hakijoiden tarpeisiin. Puhelimeen ladattava Duunikoutsi-sovellus on nuoren henkinen tuki työnhaun taipaleelle. Duunikoutsi-mobiilisovelluksen kautta työelämätietoa on saatavilla helposti ja nopeasti, juuri sillä hetkellä, kun nuori kokee epävarmuutta. Sovellus o

Asenne ratkaisee! Mun elämä, mun työ -kiertue valmentaa työelämävalmiuksia 18 000 ammattiin opiskelevalle nuorelle25.2.2019 12:05:41 EETTiedote

Suomen suurin työelämäkiertue Mun elämä, mun työ tuo ammattiin opiskeleville toisen asteen opiskelijoille näkökulmia työelämästä, herättelyä asenteesta ja kannustusta motivaatioon. Kiertue haastaa nuoret myös pohtimaan omaa taloudenhallintaansa. Kiertue tavoittaa noin 18 000 nuorta vuoden 2019 aikana eri puolilla Suomea ja sen järjestää Talous ja nuoret TAT yhteistyössä OP:n ja Suomalaisen Työn Liiton kanssa.