MINILOMAT YLEISTYVÄT TALVEN VUOKRAMÖKEILLÄ

Vuokramökkien kysyntä on kasvussa. Minilomat lisääntyvät, kertoo Lomarengas Oy:n toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola. Kaikissa hiihtokeskuksissa edelleen vapaita mökkejä.
Lomarengas on suomalaisten hiihtokeskusten suurin majoittaja.

Kotimaisten vuokrattavien lomamökkien talvimyynti on kasvanut 20 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Myös lomanviettäjien käyttäytyminen on muuttumassa. Minilomat ja äkkilähdöt ovat tulleet jäädäkseen, kertoo Lomarenkaan toimitusjohtaja Juha-Pekka Olkkola. Yhä suurempi osa mökkivarauksista tehdään muutamaa päivää ennen loman alkua. Viipymät ovat lyhentyneet ja 3-4 vuorokauden minilomat ovat nykyään melkein sääntö, eikä poikkeus.

Vuokramökkejä on vielä vapaana kaikissa suurissa hiihtokeskuksissa. Tilaa löytyy vielä jopa maaliskuulta, joka on varsinkin pohjoisen lomakohteissa suosituin aika.

Neljän hengen hiihtokeskusmökkien viikkohinnat lähtevät noin 500 eurosta, 3 vuorokauden miniloma irtoaa halvimmillaan alle 300 eurolla.  Omaa rauhaa kaipaaville Olkkola suosittelee myös hiihtolomalla rantamökkejä.

- Oma rauha ja mökki järven rannalla toimii talvellakin. Mökkien omistajat huolehtivat hiihtolatujen kunnosta ja pilkkiäkin saa ilman kalastuslupaa, lupaa Olkkola. Vuokrahinnatkin ovat suosittuja keskuksia halvempia.

- Kiinalaisten rynnistys ei vielä vuokramökeillä näy, mutta venäläisten asiakkaiden määrä on kääntynyt pitkästä aikaa nousuun. Talven kasvavat myyntiluvut ovat kuitenkin lähtöisin kotimaasta.  Luottamus maamme talouden kasvuun näkyy nyt kotimaan matkailussa, toteaa Olkkola.

Juha-Pekka Olkkola, toimitusjohtaja
juha-pekka.olkkola@lomarengas.fi

Juha Purhonen, myyntijohtaja
juha.purhonen@lomarengas.fi

Pekka Huttunen, markkinointipäällikkö
046 851 1912
pekka.huttunen@lomarengas.fi

Lomarengas on suomalaisten hiihtokeskusten suurin majoittaja.
Kaikki kohteet on laatutarkastettu ja luokiteltu.

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas Oy on kotimainen loma-asuntojen välittäjä. Edustettuna on 3900 vuokramökkiä, huvilaa ja huoneistoa. Kaikki kohteet on laatutarkastettu ja luokiteltu.

Suurimmat osakkeenomistajaryhmät ovat mökinomistajat ja matkailuyrittäjät. Lomarengas-konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy sekä Ylläksen Matkailu Oy ja Villi Pohjola Oy. Konsernin liikevaihto on vuonna 2017 noin 22 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 32.