ONKO ITALIA MENETETTY TAPAUS, VESA VIHRIÄLÄ? – EUROTOHTORI ON EVAN JA ETLAN UUSI PODCAST

Vesa Vihriälä seuraa uudessa Eurotohtori-podcastissa Italian kriisiä ja euroalueen tilaa kahden viikon välein EVAn johtaja Matti Apusen tenttaamana. Italian talous laahaa, maa uhmaa EU:n sääntöjä. Onko Italiassa kehittymässä Euroopan talouden täydellinen myrsky?

Vihriälän mukaan Italian hallituksen linja on vähät välittävä; uusi budjetti on alijäämäinen. Maan tuottavuuskasvu on ollut viimeisen 20 vuoden ajan lähes olematonta. Italian työllisyysaste on noin 60, eikä sillä hyvinvointivaltiota rahoiteta. Matti Apunen kysyykin Vihriälältä, onko Italia menetetty tapaus.

Eurotohtori ilmestyy joka toinen torstai osoitteissa www.eva.fi ja www.etla.fi. Eurotohtorin tuottaa Veera Luoma-ahon ja Olli Sulopuiston Jaksomedia, joka tuottaa myös EVAn SPAM Apunen/Maliranta -podcastin.

Valtiotieteiden tohtori Vesa Vihriälä on Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan ja Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn toimitusjohtaja. Vihriälä on aiemmin toiminut muun muassa varapuheenjohtaja Olli Rehnin neuvonantajana Euroopan komissiossa.

Eurotohtori kuultavissa osoitteissa www.eva.fi ja www.etla.fi

Seuraava Eurotohtori-jakso ilmestyy 29.11.

toimitusjohtaja Vesa Vihriälä: vesa.vihriälä@etla.fi tai +358 43 824 1660
johtaja Matti Apunen: matti.apunen@eva.fi tai +358 40 768 8778
viestintäjohtaja (Etla) Tytti Sulander: tytti.sulander@etla.fi tai + 358 40 505 1241
viestintäpäällikkö (EVA) Heini Larros: heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 9728

Vesa Vihriälä. Kuva: Matti Rajala / EVA, Etla

ANTTI RINTEEN VIITTAAMAN EVAN VEROMALLIN TARKOITUS ON PÄÄOMATULOVERON ALENTAMINEN22.5.2019 12:50:46 EESTTiedote

Antti Rinteen viittaama Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn ehdotus lähdeverosta tähtää pääomatuloveron tuntuvaan alentamiseen, ei veronkiristykseen. Hallitustunnustelija Antti Rinne (sd.) on useaan otteeseen perustellut ajatustaan lähdeverosta sillä, että kyseessä olisi EVAn esitys. Tosiasiassa Rinteen viittaamassa mallissa on kyse Aalto-yliopiston yritysjuridiikan apulaisprofessorin Tomi Viitalan laskelmasta, jonka lähtökohta on pääomatuloverokannan alentaminen kolmella prosenttiyksiköllä.

KAIKKIEN PUOLUEIDEN HALLITUS SITOUTTAISI NATIONALISTIT VASTUUSEEN17.5.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kansallismielisten puolueiden nousu suurten puolueiden joukkoon on tehnyt vaikeaksi tasapainoisten hallitusten muodostamisen eri Euroopan maissa, mukaan lukien Suomessa. Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn toimituspäällikkö Sami Metelinen esittää kaikkien puolueiden muodostamaa kunnallishallitusta ratkaisuksi ongelmaan EVA Arviossa Kiusallinen kumppani - Vaihtoehto nationalistipuolueiden sitouttamiseksi vastuuseen on kunnallishallitus.

ENEMMISTÖ SUOMALAISISTA TORJUU VERONKOROTUKSET15.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset eivät ole valmiita korottamaan veroja, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. EVA kysyi suomalaisilta yhdeksän eri verolajin kohdalla, pitäisikö niitä korottaa, alentaa vai pitää ennallaan. Yhdenkään verolajin kohdalla enemmistö ei ollut valmis veronkorotuksiin. Perintö- ja lahjaveroa sekä ruoan arvonlisäveroa enemmistö suomalaisista alentaisi. 77 prosenttia suomalaisista torjuu kokonaisveroasteen korottamisen.