Onnellinen kuolemansairas, musta aukko, vertaistukea masentuneelle ja muita Aula & Co:n tietokirjauutuuksia

Aula & Co:n syksyn uutuustietokirjat ovat Ari Turusen suurteos Tuoksujen atlas, Matt Haigin ahdistusvertaiskirja Syitä pysytellä hengissä, kuolemansairaan Björn Natthiko Lindebladin menestysteos Saatan olla väärässä, professori Heino Falcken uraauurtava teos mustista aukoista sekä koiraguru Steve Mannin Onnellisen pennun kasvatus.

Björn Natthiko Lindeblad: Saatan olla väärässä

Tuoksujen atlas on tietokirjailija Ari Turusen suurprojekti. Tuoksut näkyvät usein joko tuoksukieltoina julkisissa tiloissa tai hajuvesimainoksissa, vaikka tuoksut vaikuttavat alitajuntaamme. Tuoksuaineiden historia on maailmanlaajuisesti merkittävämpi mutta myös vähemmän sukupuolisidonnainen kuin osaamme ajatellakaan. Edellisten teostensa tapaan Turunen käsittelee aihettaan intohimolla ja huumorilla.

Turunen itse nauttii taidokkaasti parhaista raaka-aineista valmistetuista parfyymeista sekä maailman eri kolkkiin matkustamisesta. Hän teki Tuoksujen atlaksen taustatutkimuksia osin kenttätyönä ennen pandemian puhkeamista. Tuoksujen atlas lähtee sekä Tieto-Finlandia-raadille että Vuoden kaunein kirja -kilpailuun. Ari Turunen antaa mielellään haastatteluja.
Julkistustilaisuudet:
pe 10.9. kello 16 Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa, haastattelee Ruben Stiller
ti 21.9. kello 17
Rosebudin uuden Sivullinen-kirjakaupan avajaisissa.

---

Björn Natthiko Lindebladin Saatan olla väärässä oli Ruotsin myydyin kirja viime vuonna. Syynä lienee se, että Lindeblad ei anna neuvoja ylhäältä alas, vaan puhuu ihmisenä ihmiselle.

Menestyksekäs ekonomi jätti elämänsä Ruotsissa ja eli Thaimaassa munkkina toistakymmentä vuotta. Lindeblad sairastui lihaksia rappeuttavaan ALS-tautiin muutama vuosi sitten, mutta suhtautuu lähestyvään kuolemaansa tyynesti, ja haluaa nauttia jäljellä olevasta ajastaan täysin siemauksin niin pitkään kuin mahdollista. Lindeblad kykene antamaan enää vain vähän haastatteluja, mutta hallussamme on tuore haastatteluvideo, jonka media saa halutessaan käyttöönsä.
Lindebladin haastattelu on nähtävissä sekä Turun että Helsngin kirjamessuilla.

---

Aula & Co on julkaissut useita kauno-, tieto- ja lastenkirjailija Matt Haigin kirjoja. Kaikkein suosituin Haigin teos on yhä edelleen Syitä pysytellä hengissä, syvän omakohtainen kuvaus masennukseen sairastumisesta ja siitä selviytymisestä. Kirjassaan Haig kertoo siitä, kuinka hän syvän ahdistuksen ja masennuksen vallassa harkitsi jo hyppäävänsä kallionjyrkänteeltä – ja siitä, kuinka hän vähä vähältä keräsi sai kiinni elämästä ja toipui. Haastattelut mahdollisia.

---

Heino Falcke on radioastronomian ja astrohiukkasfysiikan professori. Falcke johti Event Horizon Telescope -työryhmää, joka onnistui ensimmäisenä kuvaamaan mustan aukon. Osa työryhmän tutkimustuloksista on vielä julkaisematta, joten lisää uutisia on odotettavissa. Falcken kirja Valo pimeydessä – mustat aukot, maailmankaikkeus ja me on hämmästyttävän yleistajuinen teos siitä, mikä merkitys mustilla aukoilla on ihmiselle, ja mikä pitää todellisuuttamme koossa. Haastattelut mahdollisia.

---

Steve Mannin Onnellisen pennun kasvatus on vastaus suomalaisten koiranomistajatalouksien tarpeeseen. Viime vuonna rekisteröitiin lähes 49 000 eli melkein 4000 pentua enemmän vuonna 2019, ja trendi on jatkunut myös tänä vuonna. Steve Mann opettaa positiivisen vahvistamisen metodein ja havainnollisesti kaiken, mitä uuden omistajan tulee tietää koirankasvatuksesta. Haastattelut mahdollisia.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Ari Turunen kertoo kirjastaan

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Nora Varjama
Aula & Co:n viestinnästä vastaava kustantaja
nora.varjama@aulakustannus.fi

Björn Natthiko Lindeblad: Saatan olla väärässä
Heino Falcke: Valo pimeydessä
Ari Turunen: Tuoksujen atlas
Matt Haig: Syitä pysytellä hengissä

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Viisivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Aula & Co siirtyi elokuun 2021 lopussa kansainvälisen Storytel Booksin omistukseen, mutta jatkaa toimintaansa täysin itsenäisenä yhtiönä.

Ari Turusen Tuoksujen atlas, Jenna Kostetin romaani 1600-luvun myrkyttäjänaisesta, palkittu dekkaristi Tuire Malmstedt ja muita kirjauutuuksia: kutsu julkistukseen 4.9.1.9.2021 16:30:21 EEST | Tiedote

Aulan syksysn kotimaiset uutuuskirjat: * Palkitun dekkaristin Tuire Malmstedtin sarjan aloitus Lasitarha * Jenna Kostetin 1600-luvun dokumenteista löytynyt Margareta Kittin tarina * Suomalaisen kirjoittajaparin A.M. Frostin jatkosotaan sijoittuva Vakoojan jäljet * Työelämän vaatimuksille pehmeästi nauravan Lasse Nousiaisen Rakkauden lähettiläs * Tietokirjojen kruununa on Ari Turusen järkälemäinen voimanponnistus: kulttuurihistoriaa ja tuoksuja yhdistävä suurteos Tuoksujen atlas * Neromyyttiä purkava Markku Aallon romaani Kaikki päivät maailman loppuun asti * Virtuaalisessa kirjailijatapaamisessa 4.9. mukana myös meksikolainen Fernanda Melchor.

Uutta tietoa nuorena pysymisestä, "uusi Elena Ferrante", vuoden kaunein keittokirja ja muita kirjauutuuksia31.12.2020 18:36:23 EET | Tiedote

Kirjankustantamo Aula & Co jatkaa kasvamistaan itsenäisenä kustantamona. Kevään uutuuskirjoissa on menestyskirja Auschwitzin tatuoijan kirjoittajan Heather Morrisin uutuus, David Sinclairin hurjia mutta tieteeseen perustuvia väitteitä vanhenemisen hidastamisesta, poikkeuksellisen komea keittokirja sekä huippukirjoittajien sensuelli novellikokoelma keväästä, jolloin lähirakkauden puutosta korvattiin mielikuvituksella.