SUOMALAISET HAHMOTTAVAT TULONJAON ERIARVOISEMMAKSI KUIN SE TODELLISUUDESSA ON

Suomalaiset hahmottavat yhteiskunnan tulonjaon eriarvoisemmaksi kuin se todellisuudessa on. Kansa aliarvioi keskituloisten määrän sekä yliarvioi pieni- ja suurituloisten osuudet, käy ilmi EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta.

Keskiluokkaan uskotaan kuuluvan noin 50 prosenttia suomalaisista, kun siihen tilastojen mukaan kuuluu 68 prosenttia suomalaisista. Pieni- ja suurituloisia taas uskotaan olevan enemmän kuin heitä tilastojen mukaan on; arviointivirhe kummankin tuloryhmän kohdalla on noin 8 prosenttiyksikköä.

Myös oman aseman arviointi tulonjaossa on vaikeaa. Vastaajista 25 prosenttia uskoo kuuluvansa pienituloisten ryhmään, vaikka tuloluokkaan kuuluu todellisuudessa 13 prosenttia suomalaisista.

”On ongelmallista, jos kansalaisten käsitykset tulonjaosta ovat kovin erilaiset kuin tulonjaon todellisuus. Mielikuvat voivat herättää aiheetonta huolta ja tyytymättömyyttä, joka taas voi tarjota elintilaa poliittiselle populismille”, toteaa EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto.

Lähes joka toinen (48 %) suomalainen allekirjoittaa väitteen, jonka mukaan nykyään puhetta yhteiskunnan eriarvioisuudesta lietsotaan, mikä luo politiikkaan tarpeettomia jakolinjoja ja jännitteitä.

Arvo- ja asennetutkimuksen tulokset ovat samansuuntaiset kuin vuonna 2009 tehdyssä kansainvälisessä tutkimuksessa.

EVAn Arvo- ja asennetutkimuksen tulokset perustuvat 2 073 henkilön antamiin vas­tauksiin. Virhemarginaali on koko vä­estön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 2.–15.1.2018. Vastaajat edustavat koko maan aikuisväestöä. Aineisto on kerätty Taloustutkimuksen internetpaneelilla ja painotettu edustamaan väestöä sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mu­kaan.

EVAn Arvo- ja asennetutkimuksia on tehty vuodesta 1984.

Ilkka Haavisto: Luultua parempi -EVA Analyysi luettavissa ja ladattavissa osoitteessa www.eva.fi

PÄÄOMASIJOITTAJA TIMO AHOPELTO: SUOMEN KASVAVA KOODARIVAJE UHKAA TEHDÄ SUOMESTA OHJELMISTOALAN HALPATUOTANTOMAAN6.4.2018 05:00Tiedote

Suomessa olisi ohjelmistoalalla töitä heti 7 000–9 000 ohjelmoijalle, ja määrä kasvaa 2 000:lla joka vuosi, sanoo pääomasijoittaja ja teknologiayrittäjä Timo Ahopelto EVA Analyysissa Nollaksi vai ykköseksi. Vaje voi nousta 25 000–40 000 työntekijään vuoteen 2025 mennessä. Koodarivaje uhkaa kuihduttaa Suomen ohjelmistoalan halpatuotantomaaksi