Vuoden työympäristöteko 2020: Solitan ja Fyran yhteistyössä toteuttama työympäristökonsepti joustaa työelämän tarpeisiin

Vuoden työympäristöteko 2020 –kilpailun voitto meni Solitan ja Fyran työympäristökonseptille, jonka käyttäjälähtöisyys ja joustavuus herätti tuomariston huomion. Toiselle ja kolmannelle sijalle ylsivät Säterinportin toimistokampus ja Keskon K-kampus. Kilpailu palkitsee yrityksiä työympäristöjen innovatiivisesta kehittämisestä.

Solita & Fyra Kuva: Riiikka Kantinkoski

Vuoden työympäristöteko 2020 –kilpailun voittajaksi on valittu Solitan ja Fyran toteuttama toimitilakonsepti. Uusi toimitilakonsepti joustaa teknologiayritys Solitan tarpeiden mukaan ja on mahdollista monistaa heidän toimitiloihinsa niin Suomessa kuin ulkomailla.

Visiona oli luoda Solitalle vaivattomat tilat vaativaankin tekemiseen, jotka samalla mahdollistaisivat kasvun ilman neliöiden lisääntymistä. Solitan uusi työympäristökonsepti parantaa työntekijäkokemusta, erottautuu kilpailijoista ja mahdollistaa työskentelyn samassa projektissa etänä. Mukana suunnittelussa olivat Solitan työntekijät ja sitä pilotoitiin ennen ratkaisujen jalkauttamista.

”Solitan ja Fyran yhteistyössä luoma konsepti on kaikkea sitä, mitä vuoden työympäristöteolta odotetaan; käyttäjälähtöinen, innovatiivinen ja vastuullinen. Erityistä kiitosta tuomaristolta sateli tilakonseptin muuntojoustavuudesta ja siitä, että se huomioi sekä yksilöiden että tiimien vaihtuvat tarpeet”, kertoo tuomariston puheenjohtaja Antti Pitkänen.

Työympäristötekopalkinnot myös Säterinportille ja Keskon K-kampukselle

Työympäristöteko 2020 –kilpailussa toiselle sijalle kipusi Trevianin hallinnoima Säterinportin toimistokampus Leppävaarassa. Kampus suunniteltiin alusta asti tukemaan työhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Säterinportti on ensimmäinen kiinteistö Suomessa, joka on saavuttanut kansainvälisen WELL-hyvinvointisertifikaatin.

Vuoden työympäristöteko -kilpailussa kolmannen palkinnon nappasi Kesko, jonka kesäkuussa 2019 valmistuneelle K-kampukselle muutti 1800 keskolaista kahdeksasta eri toimipisteestä ja kolmesta eri toimialasta. Mittavan kulttuurinmuutoshankkeen menestyksen avaimia olivat selkeä konsepti, loistava sisäinen ja ulkoinen viestintä sekä henkilöstön osallistaminen ja heidän tarpeidensa huomiointi kampuksen suunnittelussa.

Kunnianmaininnalla paikallisuuden ja kilpailukyvyn edistämisestä tuomaristo palkitsi Viitasaarella sijaitsevan Osaamiskeskus Lennättimen, joka on alueen toimijoiden maksuton yhteiskäyttötila. Aiemmin tyhjillään olleen maalaiskaupungin liiketilasta on tullut muun muassa yritysten, oppilaitosten ja julkisen sektorin yhteisöllinen etätyötila.

Toimiva työympäristö luo hyvinvointia

Vuoden työympäristöteko -kilpailulla halutaan nostaa esiin työympäristöjohtamista ja sen vaikuttavuutta työhyvinvointiin.

“Työtä tehdään erilaisissa työympäristöissä, terveyskeskuksissa, koululuokissa ja kaupoissa. Kokonaisvaltainen työympäristöjen kehittäminen käsittää niin organisaatiokulttuurin ja johtamisen, työvälineet ja työtavat sekä tilat ja palvelut. Näiden jatkuvalla kehittämisellä yritys tukee työhyvinvointia ja mahdollistaa työntekijöille puitteet, joissa jokainen pääsee loistamaan. Ymmärrys työympäristön vaikutuksista niin organisaation suorituskykyyn kuin työntekijöiden hyvinvointiin kasvaa työnantajien keskuudessa vuosi vuodelta”, kertoo RAKLI ry:n johtaja Mikko Östring.

Vuoden työympäristöteko -kilpailun toteuttavat RAKLI ja FIFMA tavoitteena parantaa työympäristöjohtamisen tunnettavuutta ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Kilpailulla halutaan tuoda tunnetuksi parhaita työympäristöjen kehittämisen caseja. Kilpailuun osallistui tänä vuonna 14 innostavaa tekoa, joihin voi käydä tutustumassa täällä.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Marita Salo Henry ry:stä, Miikka Putto Newseciltä, Johanna Närvä-Hakala Spondasta, Antti Pitkänen Agile Workista, Tero Helenius Rakka Worksilta, Vitalija Danivska Aalto-yliopistosta sekä Eelis Rytkönen ‎NCC:ltä.

Lisätietoa:

Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI, puh. 050 301 8933, mikko.ostring@rakli.fi

Antti Pitkänen, Insights and Strategy Director, Agile Work, puh. 050 573 4645, antti.pitkanen@agilework.fi

Teemu Sevon, director, Dev Competences, Solita, puh. 045 891 1077, teemu.sevon@solita.fi

Niina Ojutkangas, Työympäristö asiantuntija /Sisustusarkkitehti, Fyra, puh. 0452241014, niina.ojutkangas@fyra.fi

Daniel Tuori, Marketing and Communication Director, Trevian Oy, puh. 050 310 0731, daniel.tuori@trevian.fi

Hanna Laavainen, Head of Workplace Services, Kesko Oyj, puh. 050 389 3700, hanna.laavainen@kesko.fi

Säterinportti
Kesko K-Kampus
Osaamiskeskus Lennätin

RAKLIn selvitys: Kiinteistön omistamisen verorasitus kasvanut merkittävästi 2000-luvulla13.1.2021 08:00:00 EETTiedote

RAKLIn teettämän kiinteistön omistamisen veroselvityksen mukaan kiinteistön omistamisen verorasitus on kasvanut huomattavasti 2000-luvulla. Esimerkiksi asuinkerrostaloissa ylläpitoon sisältyvät verot ovat kaksinkertaistuneet 2000-luvulla. Kiinteistövero, joka on kiinteistön omistamisen suurin kuluerä, on noussut asuinkerrostaloissa Helsingissä ja Tampereella yli 2,5-kertaiseksi 2000-luvun aikana.

RAKLI: Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus ei ole yltämässä kunnianhimoisiin tavoitteisiinsa11.1.2021 10:00:00 EETTiedote

RAKLIn yhdyskunta ja infra -johtoryhmä on huolissaan siitä, että käynnissä oleva maankäyttö- ja rakennuslain uudistus on ajautunut kauaksi alkuperäisistä tavoitteistaan. Uudistuksen käynnistyttyä kaksi vuotta sitten tavoitteena oli ajantasaistaa ja yksinkertaistaa alueidenkäytön suunnittelujärjestelmää sekä vähentää kaavatasoja. Nyt uudistus on etenemässä täysin päinvastaiseen suuntaan. RAKLIn johtoryhmä kysyykin, onko kunnianhimo kadonnut ja lakivalmistelu siirtynyt vain paikkailemaan sekä täydentämään vanhaa?

RAKLIn kysely työympäristöjen tulevaisuudesta: Käyttäjäkokemus, yhteisöllisyys ja tilaratkaisujen joustavuus korostuvat28.12.2020 06:00:00 EETTiedote

RAKLIn toteuttaman kyselyn mukaan toimistotilojen käyttäjät ja tilojen vuokranantajat odottavat koronatilanteen rauhoittumista ja paluuta uuteen toimistoelämään. Yritykset uskovat, että jatkossa etätyön määrä kasvaa ja toimiston tilat muuttuvat yhteisöllisimmiksi. Epävarmuus tulevaisuudesta kasvattaa joustavien vuokrasopimusten suosiota.

RAKLIn pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote 2/2020: Rakentaminen pääkaupunkiseudulla jatkuu vilkkaana – kiihtyvä koronapandemia tuo riskejä ensi vuoteen2.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Rakentamisen määrä Suomessa kasvaa vuonna 2020. Kehitys on poikkeava muista suurista elinkeinosektoreista ja harvinaista myös kansainvälisesti. Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinat ovat pysyneet vilkkaana kuluvana vuonna. Tällä on ollut keskeinen merkitys Suomen rakentamisen hyvälle kehitykselle. Ensi vuonna pääkaupunkiseudun rakentamisen ennakoidaan pysyvän ennallaan, vaikka koko Suomessa rakentaminen vähenee selvästi. Kiinteistökauppamarkkinoilla on näkyvissä pientä piristymistä. Sijoittajia kiinnostavat erityisesti asunnot, yhteiskuntakiinteistöt, logistiikka ja prime-toimistot.

RAKLI: Vuokrasääntelyllä ei ratkaista asuntomarkkinoiden ongelmia25.11.2020 14:28:06 EETTiedote

Asumiskeskustelu on usein vastakkainasettelua ja syyllisten etsintää. Tänä syksynä syyttävä sormi on osoittanut sijoittajiin ja rakennuttajiin. Heidän väitetään tekevän pieniä ja toimimattomia asuntoja, joissa asutaan vain pakosta. Avuksi huudetaan sääntelyä, rakentamisen laatujärjestelmiä sekä ARA-tuotannon lisäämistä kohtuuhintaisuuden takuuksi. Nyt keskusteluun on nostettu jonkin asteisen vuokrasääntelyn palauttaminen, mikä olisi asuntomarkkinoiden toimivuuden kannalta tuhoisaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan RAKLIn johtaja Aija Tasa tyrmää ehdotuksen vuokrasääntelystä.