ManpowerGroup

Y-sukupolvi rynnistää uramaratonille! Treeniä ja tankkausta läpi suorituksen

Jaa

Y-sukupolvi on valmistautunut tekemään uramaratonin, mutta pitämään myös taukoja matkan aikana. Tämä käy ilmi ManpowerGroupin tuoreesta Y-sukupolven työelämää käsittelevästä raportista. Myös milleniaaleiksi kutsuttu Y-sukupolvi pitää tärkeimpänä asiana turvallista ja vakaata työtä ja uusia mahdollisuuksia sekä työskentelytapoja. Tutkimukseen osallistui maailmanlaajuisesti 19 000 Y-sukupolven edustajaa 25 maassa. Raportti antaa käytännön vinkkejä työnantajille, kuinka houkutella, sitouttaa ja kehittää Y-sukupolven työntekijöitä.

Tutkimuksessa esille tulleita huomioita:

  • Y-sukupolvi valmistautuu tekemään “uramaratonin”. Yli puolet arvioi työskentelevänsä yli 65-vuotiaana. 37 % uskoo työskentelevänsä yli 70-vuotiaaksi, ja 12 % sanoo työskentelevänsä viimeiseen asti. Japanissa luku on yli kolmannes.
  • Y-sukupolvi työskentelee pitempään ja ahkerammin kuin aikaisemmat sukupolvet. 84 % ennustaa pitävänsä uransa aikana yli neljän viikon tauon. Vaikka naiset suunnittelevat taukoja ennen kaikkea huolehtiakseen muista – lapsista, vanhemmista sukulaisista – vapaa-aikaan liittyviä taukoja miehet ja naiset ottavat samassa suhteessa.
  • Y-sukupolvi on valmis omaksumaan uusia työskentelytapoja. Kolme neljäsosaa työelämässä olevista Y-sukupolven edustajista on kokopäivätyössä. Silti yli puolet heistä on avoimina uusille työskentelytavoille tulevaisuudessa, kuten freelance-, keikka- tai portfoliotyölle, jolloin toimeentulo ja ura muodostuvat useista työrupeamista. Maailmanlaajuisesti 34 % harkitsee yksinyrittämistä.
  • 93 % Y-sukupolvesta on halukkaita käyttämään omaa aikaansa ja/tai rahaansa kouluttautuakseen. Raportissa korostuu myönteinen korrelaatio ihmisten uralla menestymisen ja oppimisen ja oppimishalukkuuden välillä.

”Y-sukupolvesta puhutaan usein hyvin omanlaisena, erityiskohtelua vaativana ryhmänään, mutta loppujen lopuksi hyvin perinteiset asiat, kuten raha ja turvallinen työpaikka sekä ura korostuvat heidänkin kohdallaan”, analysoi ManpowerGroupin Suomen viestintäjohtaja Mika Wilén tuloksia. ”Jopa 87 % vastaajista pitää vakaata työpaikkaa tärkeimpänä kriteerinä työnhaussa. Työmaailma ja -markkinat muuttuvat paljon nopeammin kuin yksilöiden arvot ja arvostukset, vaikka varmoja työpaikkoja on yhä harvemmassa ja uraportaat ovat muuttuneet eripituisiksi urapoluiksi siellä täällä”, Wilén toteaa. ”Tosin turvallisen työpaikan sisältö on muuttunut, ja milleniaaleille se tarkoittaa mm. mahdollisuutta kehittää osaamista, joka vastaa markkinoiden kysyntää. Elämän nopearytmisyys näkyy myös työsuhteiden ”kuluttamisessa”, ja Y-sukupolvi on sitoutuneempaa ja lojaalimpaa itselleen kuin työnantajille. Tämä on ymmärrettävää, eiväthän he ole juuri kokeneet työnantajienkaan sitoutumista, taantumien ja massairtisanomisten maailmassa”, Wilén jatkaa.

”Voi olla, että turvallisuushakuisuus työpaikkojen osalta kasvaa samassa suhteessa kuin talouselämän ja maailman epävarmuus, ennakoimattomuus ja nopeat muutokset lisääntyvät. Samalla kuitenkin nähdään, että käytännössä toimeentuloa joudutaan kokoamaan useammasta lähteestä, ja työtä tehdään tulevaisuudessa monilla eri tavoilla. Jakamistalous-, vertaistalous ja alustatalous ovat kasvavia ilmiöitä, joilla on suuria vaikutuksia myös työmarkkinoihin ja työsuhteisiin”, Wilén pohtii.

”Huolimatta työsuhteiden muodoista tai kestosta työnantajien on joka tapauksessa löydettävä osaavaa henkilöstöä ja opittava uusia tapoja motivoida sekä sitouttaa ihmisiä, vaikka sitten lyhyeksikin ajaksi. Sukupolvesta riippumatta ihmiset haluavat kehittyä, tehdä itselle sopivia uravalintoja, saada lisää joustoa työhön ja päästä mukaan toimiviin työyhteisöihin, joissa heidän osaamistaan ja panostustaan arvostetaan. Se mikä toimii Y-sukupolvelle, toimii muullekin henkilöstölle. Y-sukupolven työelämäkäyttäytymisestä työnantajilla on vielä paljon opittavaa, ennen kuin seuraava ns. Z-sukupolvi on enemmistönä”, Wilén päättelee.

Lue koko englanninkielinen raportti www.manpowergroup.com/millennials

Tutkimuksesta

Tutkimukseen haastateltiin 19 000 Y-sukupolven edustajaa ja 1500 rekrytoivassa asemassa olevaa henkilöä 25 maassa. Y-sukupolven edustajaksi luokitellaan henkilöt, jotka ovat syntyneet 1980–1995 välisenä aikana.

Tutkimusotos koostui 11 000 työssäkäyvästä Y-sukupolven edustajasta 18 eri Aasian, Amerikan ja Euroopan maasta. Lisäksi tutkittiin yli 8 000 ManpowerGroupin asiakasyrityksissä työskentelevää vuokratyöntekijää 25 maasta. Tutkimukseen osallistuneet maat ovat Argentiina, Australia, Belgia, Brasilia, Bulgaria, Espanja, Intia, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Japani, Kanada, Kiina, Kreikka, Malesia, Meksiko, Hollanti, Norja, Paraguay, Ranska, Saksa, Singapore, Serbia, Sveitsi ja Yhdysvallat.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja
Mika Wilén, markkinointi- ja viestintäjohtaja
ManpowerGroup Oy
mika.wilen@manpowergroup.fi
Puh. 041 455 2970

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Porkkalankatu 20
00180 HELSINKI

020 1700 100https://www.manpowergroup.fi

ManpowerGroup

ManpowerGroup™ on maailman johtava henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen kehittäjä ja tuottaja. Luomme innovatiivisia ratkaisuja yhdistämällä inhimillisen potentiaalin ja yritysten tavoitteet. Tarjoomamme koostuu seuraavista brändeistä ja erikoistuneista palveluista: ManpowerGroup™ Solutions, Manpower®, Experis™ ja Right Management®. Yhdistämällä paikallisen osaamisen ja globaalit ratkaisut autamme asiakkaitamme menestymään 80 maassa ympäri maailmaa. ManpowerGroup on nimitetty 2016 World’s Most Ethical Company® -listalle, maailman eettisimpien yritysten joukkoon. ManpowerGroup on toimialansa ainoa yritys, joka on saanut tunnustuksen kuutena peräkkäisenä vuotena.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ManpowerGroup

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet pessimistisiä koronakriisin keskellä9.6.2020 05:30:00 EESTTiedote

HELSINKI 9.6.2020. ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2020 kolmannelle vuosineljännekselle on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet heikkenevät merkittävästi heinä-syyskuulle. Henkilöstömäärän muutoksen saldoluku on -6, mikä on heikoin tulos sen jälkeen, kun tutkimusta alettiin Suomessa tehdä vuonna 2012. Rekrytointiaikeet heikkenevät 12 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä ja 14 prosenttiyksikköä vuodentakaisesta. Puolet työnantajista sanoo Covid-19:n vaikuttaneen kielteisesti liiketoimintaan; puolet myös arvioi, että rekrytointi palaisi ennalleen aikaisintaan 10 kuukauden kuluttua.

ManpowerGroupin työmarkkinabarometri: suomalaisten työnantajien työllistämisaikeet pitävät pintansa10.3.2020 05:00:00 EETTutkimus

HELSINKI 10.3.2020. ManpowerGroupin työmarkkinabarometri vuoden 2020 toiselle vuosineljännekselle on julkaistu tänään. Barometrin tulosten perusteella työllistämisaikeet säilyvät kohtalaisen toiveikkaina myös huhti-kesäkuussa. Henkilöstömäärän muutoksen saldoluku on positiivinen kaikilla tutkituilla toimialoilla. Vahvimmat työllistämisaikeet raportoidaan tällä kertaa rahoitus- ja vakuutusalalta (+18) sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnasta (+16). Alueista parhaassa vedossa on Etelä-Suomi, jossa indikaattori on +9.

Työmarkkinabarometri: työnantajien rekrytointiaikeet pysyvät ennallaan6.8.2019 00:00:00 EESTTiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin mukaan suomalaiset työnantajat arvioivat palkkaavansa työvoimaa tasaiseen tahtiin seuraavan vuosineljänneksen aikana. Toimialoista teollisuus, rahoitus-, vakuutus- ja kiinteistöala sekä liike-elämän palvelut ennustavat suurinta työvoiman kasvua. Suomi on kuitenkin jakautunut voimakkaasti kahtia, ja lännessä tilanne näyttäytyy työnhakijoille erittäin hyvänä. Itä-Suomessa työllisyysodotukset ovat puolestaan miinuksella ensimmäistä kertaa yli kahteen vuoteen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme