Työmarkkinabarometri ja osaajapulatutkimus: Työnantajilla positiiviset työllistämisaikeet samaan aikaan helpottavan osaajapulan kanssa

Pylväsdiagrammi globaalin osaajapulan kehityksestä vuosina 2014-2024.
Globaalin osaajapulan kehitys vuosina 2014-2024.
  • Parhaimmat työllistämisnäkymät* tammi-maaliskuussa 2024 ovat kuljetus- ja logistiikka-alalla, tietotekniikassa sekä pankki-, rahoitus-, vakuutus- ja kiinteistöalalla. Maantieteellisesti kaikkialla Suomessa työllisyysnäkymät ovat lähes yhtä vahvat.

• Kuljetus ja logistiikka +69 (+18)
      • Tietotekniikka +47 (+48)
      • Pankki-, rahoitus-, vakuutus- ja kiinteistöala +46 (+42)
      • Energia-ala +39 (+40)
      • Viestintäpalvelut +27 (+29)
      • Muu +24 (+32)
      • Kuluttajatuotteet ja -palvelut +22 (+24)
      • Teollisuus +19 (+22)
      • Terveydenhuolto ja biotieteet 0 (+37)

*Suluissa edellisen kvartaalin kausitasoitettu lukema.

• Eniten osaajapula on helpottunut Pohjois-Suomessa 49 % (75 %), sitten Etelä-Suomessa 58 % (83 %), kolmanneksi eniten Länsi-Suomessa 60 % (79 %) ja vähiten Itä-Suomessa 70 % (85 %). Suluissa edellisen mittauksen lukemat.
  • Eniten osaajapula on helpottunut kuljetus- ja logistiikka-alalla 53 % (92 %), viestintäpalveluissa 37 % (91 %) ja energia-alalla 57 % (79 %). Suluissa edellisen mittauksen lukemat.
  • Vähiten osaajapula on helpottunut pankki-, rahoitus-, vakuutus- ja kiinteistöalalla 60 % (66 %), kuluttajatuotteissa ja -palveluissa 64 % (77 %) sekä tietotekniikka-alalla 56 % (69 %). Suluissa edellisen mittauksen lukemat.
  • TOP 5 tehtäväalueet, joiden osaajista on pulaa: IT ja data, asiakaspalvelu, tekniikan ala, myynti ja markkinointi sekä valmistus.

”Suomen talouden on raportoitu olevan lievässä taantumassa. Kokonaisuutena työmarkkinat osoittavat merkkejä jäähdyttelystä työpaikkojen määrän vähetessä ja työnhakijoiden määrän kasvaessa. Epävarmassa taloudellisessa tilanteessa muutokset ovat nopeita ja tulevaa on haasteellista ennustaa, mikä selittänee osaltaan työnantajien tutkimuksen tekemisen aikana antamaa positiivista näkemystä. Uusimmassa osaajapulatutkimuksessamme näkyvä työmarkkinan viilentyminen on luonut tilanteen, jossa työnantajille on tietyillä toimialoilla tarjolla osaajia helpommin kuin aikaisempina vuosina”, kommentoi ManpowerGroupin Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Minna-Stina Korpela Suomen työnantajien rekrytointihalukkuuden taustalla vaikuttavia tekijöitä.

Haastattelut tehtiin ajalla 2.-30.10.2023.

Katso täydelliset tulokset Q1 2024 ManpowerGroup Employment Outlook Survey -tutkimuksesta, mukaan lukien alue- ja maatiedot, osoitteessa https://go.manpowergroup.com/meos.

Työmarkkinabarometri (Employment Outlook Survey) ManpowerGroupin työmarkkinabarometri on kattavin 40 077 työnantajaa 41 maassa), tulevaisuuteen katsova työllisyystutkimus, jota käytetään maailmanlaajuisesti. Työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori lasketaan ottamalla niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden lisääntymistä, ja vähentämällä tästä niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden vähenemistä. Suomessa tutkimukseen osallistui 525 työnantajaa.

Tulevaisuuteen suuntautuvat lausumat Tämä tiedote sisältää tulevaisuuteen suuntautuvia lausumia, mukaan lukien lausumat työvoiman kysynnästä tietyillä alueilla ja teollisuudenaloilla sekä taloudellisesta epävarmuudesta. Todelliset tapahtumat tai tulokset saattavat poiketa olennaisesti tulevaisuuteen suuntautuvista lausumista riskeistä, epävarmuustekijöistä ja oletuksista johtuen. Näitä tekijöitä käsitellään tarkemmin Yhtiön Yhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomissiolle toimittamissa raporteissa, mukaan lukien Yhtiön 31.12.2022 päättyneen tilikauden vuosikertomuksen Risk Factors -osiossa, ja nämä tiedot on liitetty tähän viittauksen kautta. ManpowerGroup pidättäytyy päivittämästä mitään tämän tiedotteen tulevaisuuteen suuntautuvaa lausumaa, paitsi lain vaatimusten mukaisesti.

Henna Karjalainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja
henna.karjalainen@manpowergroup.fi

Pylväsdiagrammi Suomen työnantajien rekrytointiakeista eri toimialoilla tammi-maaliskuussa 2024.
Suomen työnantajien rekrytointiaikeet eri toimialoilla tammi-maaliskuussa 2024.
Pylväsdiagrammi globaalin osaajapulan kehityksestä vuosina 2014-2024.
Globaalin osaajapulan kehitys vuosina 2014-2024.

ManpowerGroup® on johtava globaali henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja, joka auttaa organisaatioita uudistumaan nopeasti muuttuvassa työn maailmassa. Tarjoamme innovatiivisia ratkaisuja sadoille tuhansille organisaatioille vuosittain työllistämällä samalla miljoonia osaavia ammattilaisia merkityksellisiin tehtäviin useilla aloilla ja osaamisalueilla. Asiantuntijabrändimme Manpower®, Experis® ja Talent Solutions palvelevat hakijoita ja asiakkaita yli 75 maassa. Olemme jatkaneet työtämme yli 70 vuoden ajan. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Työmme monimuotoisen työelämän puolesta saa jatkuvasti tunnustusta. Vuonna 2023 yhtiö valittiin 14. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi