Marimekon Alahuhta-Kasko on paras toimitusjohtaja – Ponsse, KONE, Gofore ja Vaisala maineikkaimmat yritykset yksityissijoittajien keskuudessa
Teknologiayhtiöt Ponsse, KONE, Gofore ja Vaisala ovat pörssiyhtiöiden maineikkaimpina yksityissijoittajien keskuudessa, selviää T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksesta. Parhaaksi toimitusjohtajaksi sijoittajat nostivat Marimekon Tiina Alahuhta-Kaskon.

EMBARGO, julkaisuvapaa perjantaina 23.8.2024 klo 00:01
T-Media tutki yhteistyössä Suomen Osakesäästäjien ja Pörssisäätiön kanssa yksityissijoittajien näkemyksiä Suomen 80 suurimman pörssiyhtiön maineesta. Hyvämaineisimmiksi yhtiöiksi arvioitiin järjestyksessä Ponsse, KONE, Gofore ja Vaisala. Pörssiyhtiöiden kärkikaksikko vaihtoi paikkaa päittäin: Kone piti viime vuonna ensimmäistä sijaa ja Ponsse toista. Ponsse on tänä vuonna ainut erinomaisen maineen tasolle yltänyt pörssiyritys.
Pörssiyhtiöiden mainetta tutkittiin touko–kesäkuussa 2024, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 7 958 yksityissijoittajaa.

“Maine rakentuu hitaasti ja siksi ei ole yllätys, että kärkiyhtiöt ovat pitäneet sijoituksensa pienin muutoksin. Yksityissijoittajat luottavat kasvollisiin omistajiin. Parhaiten menestyneet yhtiöt ovat jälleen perhe- tai yrittäjätaustaisia”, Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri sanoo.
Pörssiyhtiöiden maineen lasku näkyy yksityissijoittajien investointihalukkuudessa
Tutkimus paljastaa pörssiyhtiöiden maineen olevan keskimäärin hyvällä tasolla, maine on kuitenkin laskenut jo kolme viimeistä vuotta peräkkäin. Pörssiyhtiöiden mainepisteiden keskiarvo on tänä vuonna 3,52, kun vuoden 2021 tutkimuksessa keskimääräinen mainearvosana oli 3,60.
Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle yhtiölle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.
“Pörssiyhtiöt ovat navigoineet haasteellisessa talousympäristössä. Helsingin pörssin indeksi on jäänyt globaalia tasoa alemmas ja sijoittajille on tullut pettymyksiä. Indeksin heikko kehitys yhdistettynä yritysten maineen laskuun näkyy sijoittajien käytöksessä. Luottamus pörssiyhtiöihin on ollut laskussa ja myös investointihalukkuus on laskenut merkittävästi. Vuoden 2021 tutkimuksessa investointihalukkuus sai vielä hyvän arvosana 3,51 – nyt ollaan enää kohtalaisessa luvussa 3,32”, T-Median asiantuntija Lauri Leppo sanoo.
Yksityissijoittajat pitävät pörssiyritysten maineen parhaimpina osa-alueina tuotteita ja palveluita. Yleisellä tasolla eniten ovat heikentyneet yksityissijoittajien käsitykset pörssiyhtiöiden johdon kyvykkyydestä ja taloudellisesta tilanteesta.
“Yleinen uskomus voi olla helposti se, että yksityissijoittajien käytös pörssiyritystä kohtaan seuraisi pääosin taloudellista suoriutumista. Meta-analyysimme osoittaa kuitenkin, että mielikuvat tuotteiden ja palveluiden hinta-laatusuhteesta ja johtamisesta ohjaavat yksityissijoittajien käyttäytymistä talouden mielikuvan ohella”, T-Median data-analyytikko Antti Pennala sanoo.
“Pörssiyhtiöiden toiminnalle on korkea eettis-moraalinen vaade yksityissijoittajien keskuudessa. Siksi maine reagoi voimakkaasti, mikäli esimerkiksi pörssiyhtiöt eivät noudata hyvää hallintotapaa tai osakeanteja suunnataan niin, että yksityissijoittajat eivät pääse niihin osallistumaan”, Pennala jatkaa.
Vuoden suurimman mainenousun yksityissijoittajien keskuudessa teki energiakonserni Fortum ja toiseksi suurimman nousun sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottaja Pihlajalinna. Suurinta mainelaskua taas tekivät mainekriisissä ryvettyneet Oma Säästöpankki sekä Musti Group.
Parhaaksi toimitusjohtajaksi nousi Marimekon Tiina Alahuhta-Kasko
Tutkimuksessa selvitettiin maineen lisäksi myös pörssiyhtiöiden paras toimitusjohtaja. Vuodesta 2015 Marimekkoa luotsannut Tiina Alahuhta-Kasko nousi yksityissijoittajien silmissä parhaaksi toimitusjohtajiksi vuonna 2024.
”Olen todella iloinen ja otettu yksityissijoittajien luottamuksesta. Tästä kiitos kuuluu kaikille marimekkolaisille yhdessä tekemästämme pitkäjänteisestä työstä liiketoimintamme kehittämiseksi ja kasvattamiseksi”, Tiina Alahuhta-Kasko sanoo.
Yksityissijoittajat arvioivat johtamisen Marimekon selkeästi vahvimmaksi maineen osa-alueeksi. Hyvän johtamisen lisäksi myös Marimekon kaikki muut maineen osa-alueet saivat sijoittajilta hyvän arvosanan.
”Kansanosakkeet nousevat vahvasti esiin toimitusjohtajalistauksen taustalla. Yksityissijoittajat seuraavat omasta salkusta löytyviä yhtiöitä ja luottavat omistamiensa yhtiöiden johtoon. Suurten kansanosakkeiden ohi kärkeen kiilaa tänä vuonna kuitenkin Marimekon pitkäaikainen toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko, joka on tuttu näky myös sijoittajatilaisuuksissa”, Pörssisäätiön Lounasmeri sanoo.
Toimitusjohtajat TOP 10
-
Tiina Alahuhta-Kasko
-
Pekka Lundmark
-
Frank Vang-Jensen
-
Håkan Agnevall
-
Topi Manner
-
Torbjörn Magnusson
-
Pasi Laine
-
Tomi Ristimäki
-
Juha Varelius
-
Philippe Delorme
"Suomalaisen naisjohtajuuden ja koko elinkeinoelämän näkökulmasta on erinomaista, että yksityissijoittajat nostavat ja kokevat Alahuhta-Kaskon parhaaksi toimitusjohtajaksi. Viime aikoina on ollut nähtävissä, että Suomessa naistoimitusjohtajien osuus pörssiyhtiöissä on laskenut huolestuttavasti. Se ei näytä hyvältä kansainvälisessä vertailussa. Me tarvitsemme monipuolista osaamista, erilaisia uratarinoita sekä moninaisuutta. Tässäkin Alahuhta-Kasko on mitä mainioin esimerkki noususta menestyväksi toimitusjohtajaksi”, T-Median vanhempi asiantuntija Nina Laakso iloitsee.
Näin tutkimme
-
Pörssiyhtiöiden Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa selvitettiin 80 yhtiön maine suomalaisten yksityissijoittajien keskuudessa. Yhtiöiden maine mitattiin Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa mainetta arvioidaan kahdeksan osatekijän avulla: hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus.
-
Tutkimuksen kohderyhmänä oli yli 15-vuotiaat suomalaiset yksityissijoittajat valtakunnallisesti. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 21.5.-12.6.2024 yhteistyössä Pörssisäätiön ja Suomen Osakesäästäjät ry:n kanssa.
-
Tutkimukseen vastasi kaiken kaikkiaan 7 958 yksityissijoittajaa antaen yhteensä 17 811 yritysarviota.
-
Koko aineiston tilastollinen virhemarginaali on korkeintaan noin 1,10 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Kuva: Marimekko
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti PennalaData-analyytikkoT-Media Oy
Puh:+358 400 375 718antti.pennala@t-media.fiLauri LeppoAsiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 50 433 6609lauri.leppo@t-media.fiSari LounasmeriToimitusjohtajaPörssisäätiö
Puh:+358503725925sari.lounasmeri@porssisaatio.fiKuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme