Viestintätoimisto Medita Oy

Sinäkin saatat olla yhteisömanageri – Yhteisön palveleminen somessa kuuluu moneen ammattiin

Jaa

Yhteisömanagerointi kuuluu osana moneen ammattiin: Päätoimittaja, nuorisotyöntekijä, yrittäjä, henkilöstöpäällikkö, tubettaja, rehtori, markkinointijohtaja, pappi, somevastaava, yhteisömanagereille vuotuista CMADFI-seminaaria järjestävä Johanna Janhonen luettelee. – Kaikki yhteisömanagerit eivät vieläkään tunnista omasta työstään tätä roolia, vaikka olemme yrittäneet tuoda tehtävää esiin jo 11 vuoden ajan tämän teemapäivän kautta.

Osa CMADFI-tapahtuman osanottajista ja esiintyjistä vuonna 2019 Tiedekulmassa Helsingissä. Moni oli pukeutunut keltaiseen, mikä ikuistettiin yhteiskuvaan. Kuva: Laura Johansson
Osa CMADFI-tapahtuman osanottajista ja esiintyjistä vuonna 2019 Tiedekulmassa Helsingissä. Moni oli pukeutunut keltaiseen, mikä ikuistettiin yhteiskuvaan. Kuva: Laura Johansson

Yhdysvalloista alkunsa saanutta Community Manager Appreciation Day’ta vietetään Suomessa toisin kuin muualla maailmassa: yhteisöllisesti tuotetun seminaarin kautta. CMADFI-seminaari kokoaa yhteen nettiyhteisöjen parissa toimivia ihmisiä esimerkiksi yrityksistä, järjestöistä, kunnista, valtiolta ja seurakunnista. Tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet. Osallistua voi sekä paikan päällä että verkossa.

Tiedon ja kokemusten jakamista kasvotusten ja verkossa

Suomen 12. CMADFI-tapahtuma järjestetään maanantaina 23.1.2023 Jyväskylän Crazy Townilla sekä etänä Zoomissa. Tapahtuman sisältö verkossa ja paikalla poikkeavat osin toisistaan. Kaksi edellistä kokoontumista on järjestetty pelkästään etänä, joten vain verkosta tuttujen kollegojen kohtaamisista odotetaan pitkän tauon jälkeen riemukasta.

Kansainvälisen teemapäivän elinvoimainen suomalaisversio syntyy edelleen vapaaehtoisvoimin ja osin sponsoreiden tuella.

– Suomessa yhteisömanagerit järjestävät itselleen koko päivän seminaarin, jossa kuullaan yhteisö- ja somemanagereita kiinnostavia puheenaiheita mielenkiintoisilta puhujilta, tiivistää ilmiön primus motor, sosiaalisen median asiantuntija, kouluttaja, konsultti, kaupallinen wikipedisti, kolumnisti, tapahtumantuottaja ja yhteisömanageri, FM Johanna Janhonen.

Osaamisen vahvistamisen lisäksi tärkeää päivässä on someammattilaisten verkostoituminen ja vertaistuen saaminen usein aika yksinäiseen työhön. Yhteisömanagerit toimivat organisaatiossaan tulkkeina ja moderaattoreina yhteisön ja oman organisaationsa välissä.

– Siksi tapahtumassa on tilaa myös vertaisoppimiseen, Janhonen sanoo.

Satunnaista vai strategista postailua

Vuosittain tammikuun neljäntenä maanantaina järjestettävä tapahtuma suunnitellaan syksyn mittaan Janhosen johdolla somessa. Osallistujia kiinnostavat teemat pannaan järjestykseen avoimella verkkoäänestyksellä.

Tälläkin kertaa esillä ovat jatkuvasti muuntuvan sosiaalisen median trendit meiltä ja maailmalta. Aamupäivän ohjelmassa perehdytään somesisältöjen saavutettavuuden vaatimuksiin sekä sometekstien tehokkuuteen ja ymmärrettävyyteen. Iltapäivän työpajoissa pohditaan mm. satunnaisen ja strategisen somepäivittämisen eroja ja ideoita somen sisältösuunnitelmiin. Vuodesta toiseen alan ihmisiä kiinnostavat myös somen tavoitteiden ja vaikuttavuuden mittaaminen. Ohjelmassa on jätetty aikaa myös sometustauoille ja verkostoitumiselle.

Tapahtumaan voi ilmoittautua CMADFIn verkkosivuilla sunnuntaihin 15.1.2023 asti. Etätapahtuma on maksuton, paikan päällä osallistuvat maksavat ilmoittautuessaan pienen tarjoilumaksun. 

Tapahtumaa tukevat yhteisöllisiä tiloja asiantuntijoille tarjoava Crazy Town, oppimisen teknologian asiantuntija Ilona IT, vastuullisuusviestintään ja sisältömarkkinointiin keskittynyt viestintätoimisto Medita, media- ja someseurannan edelläkävijä Meltwater​​​​​​​ sekä digitaalisen saavutettavuuden ongelmanratkaisija Selko Digital. 

– – –

CMAD [lausutaan: cee-mad tai smad] on lyhenne sanoista Community Manager Appreciation Day. Teemapäivä on lähtöisin Amerikasta, idean isä oli bloggaaja ja konsultti Jeremiah Owyang. Suomeen CMADFI saapui vuonna 2012, minkä jälkeen sitä on vietetty vuosittain joka vuoden 4. maanantai. Tapahtumapaikkoina on ollut muun muassa Lahden Ammattikorkeakoulu sekä Jyväskylän, Tampereen, Lappeenrannan ja Helsingin yliopistot ja Viking Grace-laiva. Joukkoistettuna suunnitellun, osallistujille tarjoiluja lukuunottamatta maksuttoman koulutus- ja verkostoitumistapahtuman toteutumisesta on alusta asti vastannut some-asiantuntija ja kaupallinen wikipedisti, yrittäjä Johanna Janhonen. 
 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Johanna Janhonen,
puh. 040 506 1960
johanna@piilotettuaarre.fi

Kuvat

Osa CMADFI-tapahtuman osanottajista ja esiintyjistä vuonna 2019 Tiedekulmassa Helsingissä. Moni oli pukeutunut keltaiseen, mikä ikuistettiin yhteiskuvaan. Kuva: Laura Johansson
Osa CMADFI-tapahtuman osanottajista ja esiintyjistä vuonna 2019 Tiedekulmassa Helsingissä. Moni oli pukeutunut keltaiseen, mikä ikuistettiin yhteiskuvaan. Kuva: Laura Johansson
Lataa
CMADFI-tapahtuman perinteisiin kuuluvat puhujille seisoviltaan annetut aplodit. Kuva: Laura Johansson, Lvngroom
CMADFI-tapahtuman perinteisiin kuuluvat puhujille seisoviltaan annetut aplodit. Kuva: Laura Johansson, Lvngroom
Lataa
Sosiaalisen median asiantuntija ja yhteisömanageri, FM Johanna Janhonen on järjestänyt CMADFI-teemapäivää vuodesta 2012. Kuva: Petteri Kivimäki
Sosiaalisen median asiantuntija ja yhteisömanageri, FM Johanna Janhonen on järjestänyt CMADFI-teemapäivää vuodesta 2012. Kuva: Petteri Kivimäki
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Medita Oy
Viestintätoimisto Medita Oy
c/o Sofia Helsinki, Sofiankatu 4 C
00170 Helsinki

https://medita.fi

Viestintätoimisto Medita Oy on itsenäinen vastuullisuusviestintään erikoistunut viestintätoimisto. Toimipisteemme ovat Helsingissä ja Jyväskylässä. Olemme keskittyneet teknologia- ja teollisuusyritysten sekä asiantuntijaorganisaatioiden viestintään ja sisältömarkkinointiin. Myyntikate vuonna 2021 oli noin 600 000 euroa ja liikevaihto miljoona euroa.

Medita on Marketing Finlandin jäsen. Vuodesta 2010 olemme toimineet itsenäisten viestintätoimistojen verkostossa, Worldcom Public Relations Groupissa, johon kuuluu yli 130 yrittäjävetoista PR- ja viestintätoimistoa yli 40 maassa eri puolilla maailmaa. 

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Medita Oy

Minne some on menossa – 10. CMADFI tuo uusinta tietoa alan ammattilaisille19.1.2021 07:32:10 EET | Tiedote

Somealustojen vallankäyttö on puhuttanut pitkään, mutta erityisen huomion kohteeksi aihe on noussut viime viikkoina Facebookin ja Twitterin suljettua Yhdysvaltain presidentin käyttäjätilit väkivaltaisen mellakan jälkeen. Mihin suuntaan sosiaalinen media on menossa ja miten siihen tulisi suhtautua, jos se on iso osa omaa arkea tai jopa työpaikka? Somen ajankohtaisia ilmiöitä tarkastellaan alan ammattilaisten maksuttomassa CMADFI 2021 koulutus- ja verkostoitumispäivässä verkossa 25. tammikuuta.

Tekoäly, yhteisöllisyys ja analytiikka kiinnostavat someammattilaisia – CMADFI 2019 risteilee Turusta Tukholmaan17.1.2019 08:46:48 EET | Tiedote

Tammikuun neljäntenä maanantaina muistetaan taas viestinnän ammattilaisia, jotka huolehtivat palveluista ja rakentavasta vuorovaikutuksesta sosiaalisen median yhteisöissä. Yhdysvalloista lähtenyt Community Manager Appreciation Day elää ja voi hyvin Suomessa. Vertaisoppimistapahtuma järjestetään tänä vuonna 27.–28.1. laivaristeilyllä Viking Gracella Turusta Tukholmaan ja takaisin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme