Tikanojas konsthems mångsidiga konstskatter nu i form av en påkostad och dagsaktuell bok

"Ädelrosor och underliga blommor" presenterar den konstsamling som kommerserådet Frithjof Tikanoja (1877–1964) donerade till Vasa stad 1951.

Frithjof Tikanojas intresse för bildkonst uppstod vid tiderna för det första världskriget. I och med äktenskapet med Ruusa Myntti blev han bekant med många konstnärer och kulturpersonligheter. I Tikanojas konstsamling ingår för finländska förhållanden sällsynta exempel på fransk målarkonst från 1800-talet och 1900-talets början. Samlingen är ändå inte ett självporträtt av samlaren, utan snarare en tidsbild. Den visar upp mångfald vad gäller konstnärerna, och det ingår också överraskande verk i den. Samlingen formades av Frithiof Tikanojas egna intressen och det nätverk av släkt och vänner som uppstod kring honom.

Denna bok utgör en fullödig presentation av Tikanojas omfattande samling i hela dess mångsidighet, och den erbjuder granskad kunskap om konstverken i samlingen. Bland annat Gustave Courbet, Edgar Degas, Paul Gauguin och Henri Matisse finns representerade. Huvuddelen av samlingen utgörs av finsk konst. Förutom Akseli Gallen-Kallela, Victor Westerholm och Maria Wiik finns det rikligt med verk av Tikanojas samtida såsom Eemu Myntti och Arvi Mäenpää. I den mångsidiga samlingen ingår dessutom verk av mindre kända konstnärer som stod utanför huvudfåran.

”Samlingen har sin egen prägel formad av olika tidsperioder och olika situationer.”
– Frithjof Tikanoja

Artiklarna i boken är skrivna av experter. De består av analyser av samlingsverk och berättelser om Frithjof Tikanojas intressen. Boken har redigerats av samlingschefen för Vasa stads museer, Auli Jämsänen, och utges i separata band på finska, svenska och engelska.

Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia – Tikanojan taidekokoelma
Ädelrosor och underliga blommor – Tikanojas konstsamling
Prized Roses and Odd Blooms – The Tikanoja Art Collection
Skribenter: Erkki Anttonen, Tuija Hautala-Hirvioja, Helena Hätönen, Auli Jämsänen, Kati Lehtinen, Maaria Salo, Sari Tuomio, Irene Wai Lwin Moe
176 sidor

Ädelrosor och underliga blommor – Tikanojas konstsamling, Parvs 2021
Ladda ned bild
Sophie Jobert: Feststämning, 1857, olja på pannå, 26,5 x 21,3 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Jean-François Millet:
Jean-François Millet: Herdar vid lägerelden / Bergers autour du feu, 1849, olja på trä, 22,8 x 15,8 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Ladda ned bild
Henri Matisse: Stilleben / Sculpture et vase de lierre, 1916–1917, olja på duk, 73 x 92 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Paul Gauguin: Noa Noa, ca 1894, träsnitt, 35,5 x 20,5 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Familjen Tikanojas sal 1927. Tikanojas konsthems arkiv
Ladda ned bild
Eemu Myntti: Kvinna från Kolari, 1925, vattenfärg på papper, 37 x 31 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Francisco Bores: Naken, 1927, olja på duk, 72 x 92 cm. Bild: Mikko Lehtimäki

Följ Kustannusosakeyhtiö Parvs

Senaste pressmeddelandena från Kustannusosakeyhtiö Parvs

Uutuuskirja ja näyttely esittelevät hyljeksityn taidesuuntauksen valokuva-aarteet vuosisadan takaa20.1.2022 13:41:30 EET | Tiedote

Piktorialismi oli valokuvan ensimmäinen taidesuuntaus, jonka valtakausi Euroopassa kesti 1880-luvulta 1920-luvulle. Piktorialistiselle estetiikalle oli ominaista kauneuden, tunnelman ja luonnollista näkökokemusta vastaavan, utuisen ja epäterävän ilmaisun tavoittelu. Kauneutta kohti pyrittiin taitoa vaativien vedostus- ja sävytystekniikoiden avulla. Suomalaisen piktorialismin varhaiset mestarit ja mestariteokset pääsevät nyt ensimmäistä kertaa esiin kirjamuodossa upeiden valokuvien ja tuoreiden tutkimusartikkelien kautta. Millaisia valokuvataiteilijoita olivat Fritz Englund, Oiva Kallio, Daniel Nyblin, Alfred Nybom ja Johannes Schalin? Entä keitä olivat piktorialismin naistekijät?