Tikanojas konsthems mångsidiga konstskatter nu i form av en påkostad och dagsaktuell bok

"Ädelrosor och underliga blommor" presenterar den konstsamling som kommerserådet Frithjof Tikanoja (1877–1964) donerade till Vasa stad 1951.

Frithjof Tikanojas intresse för bildkonst uppstod vid tiderna för det första världskriget. I och med äktenskapet med Ruusa Myntti blev han bekant med många konstnärer och kulturpersonligheter. I Tikanojas konstsamling ingår för finländska förhållanden sällsynta exempel på fransk målarkonst från 1800-talet och 1900-talets början. Samlingen är ändå inte ett självporträtt av samlaren, utan snarare en tidsbild. Den visar upp mångfald vad gäller konstnärerna, och det ingår också överraskande verk i den. Samlingen formades av Frithiof Tikanojas egna intressen och det nätverk av släkt och vänner som uppstod kring honom.

Denna bok utgör en fullödig presentation av Tikanojas omfattande samling i hela dess mångsidighet, och den erbjuder granskad kunskap om konstverken i samlingen. Bland annat Gustave Courbet, Edgar Degas, Paul Gauguin och Henri Matisse finns representerade. Huvuddelen av samlingen utgörs av finsk konst. Förutom Akseli Gallen-Kallela, Victor Westerholm och Maria Wiik finns det rikligt med verk av Tikanojas samtida såsom Eemu Myntti och Arvi Mäenpää. I den mångsidiga samlingen ingår dessutom verk av mindre kända konstnärer som stod utanför huvudfåran.

”Samlingen har sin egen prägel formad av olika tidsperioder och olika situationer.”
– Frithjof Tikanoja

Artiklarna i boken är skrivna av experter. De består av analyser av samlingsverk och berättelser om Frithjof Tikanojas intressen. Boken har redigerats av samlingschefen för Vasa stads museer, Auli Jämsänen, och utges i separata band på finska, svenska och engelska.

Taiteen jaloruusuja ja outoja kukkia – Tikanojan taidekokoelma
Ädelrosor och underliga blommor – Tikanojas konstsamling
Prized Roses and Odd Blooms – The Tikanoja Art Collection
Skribenter: Erkki Anttonen, Tuija Hautala-Hirvioja, Helena Hätönen, Auli Jämsänen, Kati Lehtinen, Maaria Salo, Sari Tuomio, Irene Wai Lwin Moe
176 sidor

Ädelrosor och underliga blommor – Tikanojas konstsamling, Parvs 2021
Ladda ned bild
Sophie Jobert: Feststämning, 1857, olja på pannå, 26,5 x 21,3 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Jean-François Millet:
Jean-François Millet: Herdar vid lägerelden / Bergers autour du feu, 1849, olja på trä, 22,8 x 15,8 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Ladda ned bild
Henri Matisse: Stilleben / Sculpture et vase de lierre, 1916–1917, olja på duk, 73 x 92 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Paul Gauguin: Noa Noa, ca 1894, träsnitt, 35,5 x 20,5 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Familjen Tikanojas sal 1927. Tikanojas konsthems arkiv
Ladda ned bild
Eemu Myntti: Kvinna från Kolari, 1925, vattenfärg på papper, 37 x 31 cm. Bild: Mikko Lehtimäki
Francisco Bores: Naken, 1927, olja på duk, 72 x 92 cm. Bild: Mikko Lehtimäki

Följ Kustannusosakeyhtiö Parvs

Senaste pressmeddelandena från Kustannusosakeyhtiö Parvs

Esinetaiteen elävän legendan, Marja Kolun tuotannosta kattava uutuuskirja11.8.2022 11:04:45 EEST | Tiedote

Taiteilija ja "esinepoeetta” Marja Kolu on 1980-luvulta alkaen kuulunut maamme huomattavimpiin esine- ja installaatiotaiteen pioneereihin, jonka taiteellinen polku on kulkenut dadaistien, surrealistien ja fluxuksen jalanjäljillä. Elämän absurdius ja musta huumori antavat lisämausteensa Kolun kantaaottaviin teoksiin. Uutuuskirja ”Marja Kolu – Materiaalin uudelleenajattelija | Nya tankar om material | Reincarnator of Materials” (Parvs 2022) on ensimmäinen kattava esitys Kolun 40-vuotisesta taiteilijanurasta, ja samalla se tarjoaa kiehtovaa ajankuvausta suomalaisen readymade-taiteen ennakkoluulottomille 1980- ja 1990-luvuille.

Jaakko Heikkilän uutuuskirja on intiimi kurkistus varakkaiden suomalaisten maailmaan4.8.2022 10:35:29 EEST | Tiedote

Palkittu valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä on kuvannut uuteen kirjaansa varakkaita suomalaisia heille omimmissa ja läheisimmissä ympäristöissä. Tuloksena on sarja hätkähdyttävän intiimejä muotokuvia, jotka henkivät Heikkilälle ominaista inhimillistä lämpöä ja koskettavaa runollisuutta. Samalla teos avaa poikkeuksellisen näkymän tavallisesti kätkettyyn varakkaiden ihmisten maailmaan.

Niclas Wariuksen valokuvateos Vanitas on vuoden 2021 paras taidekirja13.6.2022 12:57:01 EEST | Tiedote

Iittalan XXV Valtakunnalliset Taidekirjapäivät palkitsivat valokuvataiteilija Niclas Wariuksen Vanitas-kirjan vuoden 2021 parhaana taidekirjana. Kirjalle myönnettiin Eliel Aspelin -palkinto, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Voittaja julkistettiin lauantaina 11.6.2022 Hämeenlinnan pääkirjastossa, ja kilpailun järjestäjänä toimi Hämeenlinnan kaupunginkirjasto. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2021 julkaistua teosta.

Ensimmäinen kattava teos irlantilaistaiteilija Trish Morrisseyn tuotannosta8.6.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Autofiktiot-kirja on ensimmäinen mittava katsaus irlantilaisen valokuvataiteilijan Trish Morrisseyn (s. 1967) tuotantoon 2000-luvun alusta nykypäivään. Morrissey esiintyy yleensä itse kaikissa teoksissaan, sekä valokuvissa että elokuvissa, ja saattaa esittää useampaa kuin yhtä roolia. Varhaisemmissa, uraauurtavissa valokuvissaan hän kartoittaa perhealbumin visuaalisia koodeja, uudemmissa hän paneutuu historiassa vähälle huomiolle jääneiden naisten elämään.