Forest Academy

Pääministeri Juha Sipilä ehdottaa EU-Afrikka -metsärahastoa – Merkittävä uusi aloite ilmastonmuutoksen torjumiseksi Afrikassa ja globaalisti nyt harkittavana, maa- ja metsätalousministeri Leppä esitteli

Suomi on ehdottanut merkittävää uutta aloitetta ilmastonmuutoksen torjumiseksi metsittämisen avulla, EU-Afrikka -kumppanuuden kautta. Pääministeri Juha Sipilä on jo keskustellut Suomen aloitteesta Euroopan komission puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin kanssa. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä on informoinut EU:n maatalouskomissaaria Phil Hogania sekä muita EU-maita aloitteesta. Aloitteen esitteli tänään ministeri Leppä ensimmäisessä EU-päätöksentekijöille pidettävässä Metsäakatemiassa, jonka järjestävät Suomi ja Ruotsi yhdessä.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä esitteli keskiviikkoiltana pääministeri Juha Sipilän ehdotuksen EU-Afrikka -metsärahastosta, ensimmäisen EU-päättäjille suunnatun Metsäakatemian avajaistilaisuudessa Asikkalassa. Kuva: Jussi Seppälä, Hopiasepät Oy

Lehdistötiedote, 21.11.2018, Metsäakatemia EU-päättäjille, Asikkala

”Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportti muistutti meitä jälleen ilmaston lämpenemisen uhasta elämälle maapallolla. Tehokkain keino hiilidioksidin poistamiseksi ilmakehästä ovat metsät. Ilmastopaneeli peräänkuulutti metsäkadon torjuntaa ja maailman metsäpinta-alan kasvattamista merkittävästi. Siksi Suomi esittää EU:n komissiolle metsärahastoa osaksi EU-Afrikka –investointiohjelmaa”, toteaa Suomen maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker on ehdottanut uutta Afrikan ja EU:n allianssia kestävien investointien ja työpaikkojen luomiseksi. Puheenjohtajan ehdotus on ajankohtainen ja tärkeä ja muodostaisi vankan perustan pääministeri Juha Sipilän nyt ehdottamalle rahastolle. Rahaston on tarkoitus maksimoida vaikutukset ilmastoon ja maaseudun työllisyyteen, täydessä yhteistyössä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa. Tarve ja potentiaali ovat valtavat.

”Vuosittainen metsäkato Afrikassa on jopa 2 miljoonaa hehtaaria. Merkittävä syy on polttopuun keruu ja peltomaan raivaus. Metsien kestävä käyttö voisi kuitenkin luoda työtä ja toimeentuloa Afrikan maaseudulle. Tarvitsemme miljardien investointeja metsitykseen, metsätalouteen sekä metsien hoitoon ja suojeluun”, kertoo ministeri Leppä.

Tavoitteisiin pääseminen edellyttää merkittävää rahoitusta. Kipeästi kaivattuihin tuloksiin voidaan päästä 60 miljardin euron takausohjelmalla, joka vauhdittaa yksityisiä investointeja Afrikkaan Afrikan ja EU:n allianssin puitteissa.

Suomi haluaa näyttää esimerkkiä

”Ei toki tarvitse mennä Afrikkaan asti, että voi metsittää. Voimme toimia myös Euroopassa. Tänne tullessa huomasitte, että minne vain katsoo, näkyy metsää. Yli 70 prosenttia Suomen pinta-alasta on metsän peitossa. Vaikka metsäkato ei Suomessa ole ongelma, me haluamme näyttää esimerkkiä omilla toimillamme. Meillä on parhaillaan käynnissä hanke, jolla kartoitetaan käytettävissä oleva maa-ala metsitystä varten. Tavoitteena on tunnistaa kohteet, jotka olisivat vaikuttavimmat hiilinielun vahvistamisen kannalta”, alleviivaa ministeri Leppä.

Suomi aikoo tulevalla Euroopan unionin puheenjohtajuuskaudella vuonna 2019 osaltaan edistää kestävää metsänhoitoa ja metsitystä. Suomi ja Ruotsi ovat Euroopan johtavia metsävaltioita. Maat korostavat, että ilmastonmuutoksen torjunta ja kestävä metsänhoito kulkevat käsi kädessä.

”Keskeisenä tavoitteenamme on kasvattaa metsäpinta-alaa maailmanlaajuisesti ja vauhdittaa nykyisten metsien kasvua niin, että ne sitovat entistä enemmän hiilidioksidia. Tämä merkitsee myös biotekniikan eri mahdollisuuksien edistämistä – muovien ja fossiilisten polttoaineiden korvaaminen on tästä hyvä esimerkki. Hyvin hoidetut metsät kasvavat huomattavasti paremmin kuin metsät, jotka on jätetty oman onnensa nojaan”, toteavat Ruotsin metsä- ja maaseutuasioista vastaava ministeri Sven-Erik Bucht ja ministeri Jari Leppä.

Suomella ja Ruotsilla on vankkaa metsäalan osaamista, jonka ne ovat valmiit valjastamaan koko muun EU:n käyttöön paljon laajemmassa määrin kuin tähän saakka. Suomen ja Ruotsin pääministereiden Juha Sipilän ja Stefan Löfvenin alullepanema EU:n päätöksentekijöille suunnattu Metsäakatemia on osaltaan täyttämässä tätä velvoitetta. Metsäakatemia on parhaillaan käynnissä Asikkalassa Suomessa.

EU-Metsäakatemian järjestävät Suomen Metsäyhdistys ja Ruotsin Metsävirasto (Skogsstyrelsen). Suomalaisille päättäjille järjestettyyn vastaavaan Metsäakatemiaan on osallistunut jo 1 500 suomalaista vaikuttajaa, jotka ovat sen avulla saaneet arvokasta tietoa metsiin ja metsänhoitoon liittyvistä mahdollisuuksista ja nykytilanteesta. Seuraava EU-Metsäakatemia päätöksentekijöille järjestetään Ruotsin metsäviraston johdolla.

Lisätiedot:

Elina Antila, johtaja, Päättäjien Metsäakatemia, Suomen Metsäyhdistys, 050 351 2411, elina.antila@smy.fi

Teppo Säkkinen, maa- ja metsätalousministerin erityisavustaja, 050 516 2868, teppo.sakkinen@mmm.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Päättäjien Metsäakatemia on yhteiskunnan päättäjille ja muille vaikuttajille suunnattu kurssi- ja keskustelufoorumi. Sen tavoitteena on lisätä vaikuttajien kiinnostusta metsäasioihin, vahvistaa heidän metsällistä tietämystään sekä luoda vuorovaikutusta metsäalan ja muiden alojen vaikuttajien kesken. Metsäakatemian toiminnasta vastaa Suomen Metsäyhdistys ry. www.smy.fi/pma

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Forest Academy

“Thanks for bringing us to the future! The EU Bioeconomy Strategy should be following what Finland and Sweden already do” - The Forest Academy makes an impact to EU Decision Making23.11.2018 15:10:09 EET | Press release

EU Decision Makers received loads of new best practices, technologies, groundbreaking ideas and innovations during the three days of the first Forest Academy organized for them by Finland and Sweden. The importance of the forest sector in the fight against climate change was effectively revealed by the eye-opening presentations from Ministers of the two countries as well as top CEOs and experts. The various opportunities and the huge potential of forests were welcomed by a highly receptive audience.

Finlands statsminister Juha Sipilä föreslår en EU-klimatfond för beskogning – Ett viktigt nytt initiativ, som kommer att utredas, för att bekämpa klimatförändringen i partnerskap med Afrika, presenterat av minister Jari Leppä21.11.2018 19:19:00 EET | Tiedote

Finland föreslår ett viktigt nytt initiativ för att bekämpa klimatförändringen genom beskogning genom samarbete mellan EU och Afrika. Statsminister Juha Sipilä har redan diskuterat Finlands initiativ med Europeiska kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker. Jord- och skogsbruksminister Jari Leppä har informerat EU:s jordbrukskommissionär Phil Hogan och medlemsstaterna om saken. Initiativet lanserades idag av minister Leppä på den första EU-Skogsakademin för beslutsfattare som ordnades av Finland och Sverige.

Finland’s Prime Minister Juha Sipilä Proposes an EU-Africa Forest Fund - Major New Initiative to battle Climate Change in Africa and globally now under consideration, presented by Minister Leppä21.11.2018 19:13:10 EET | Press release

Finland proposed a major new initiative to fight climate change with forestation through EU-Africa Partnership. Finland’s Prime Minister, Mr. Juha Sipilä has already discussed the Finnish initiative with the President of the European Commission, Mr. Jean-Claude Juncker. Mr. Jari Leppä, Minister of Agriculture and Forestry has informed the EU Commissioner for Agriculture and Rural Development Phil Hogan and the Member States. The initiative was presented today by Minister Leppä at the first Forest Academy for EU Decision Makers, organized by Finland and Sweden.

KIIREELLINEN MEDIAKUTSU: Suomelta merkittävä ilmastoaloite EU:lle – Ministeri Leppä esittelee illalla pääministeri Sipilän uraauurtavan avauksen21.11.2018 12:00:48 EET | Kutsu

Pääministeri Sipilän merkittävä uusi ilmastoaloite Euroopan unionille nousee päärooliin, kun Suomen ja Ruotsin yhdessä järjestämä ensimmäinen Metsäakatemia EU-päättäjille (Forest Academy for EU Decision Makers) tänään alkaa. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä esittelee Sipilän ehdotuksen kansainväliselle yleisölle heti akatemian aluksi, keskiviikkoiltana Asikkalassa klo 18.15 pidettävässä lehdistötilaisuudessa. Sekä Sipilä että Leppä ovat jo keskustelleet uraauurtavasta ilmastoavauksesta EU-johdon kanssa.

KALLELSE TILL MEDIA: Skogarnas roll i klimatförändringen: EU-Skogsakademin lägger fram ett nytt initiativ för att bekämpa klimatförändringen – minister Jari Leppä presenterar initiativet den 21 november19.11.2018 16:00:00 EET | Kutsu

Skogsakademin för EU-beslutsfattare (Forest Academy for EU Decision Makers) ordnas för första gången den 21−23 november 2018. Evenemanget ordnas som ett gemensamt initiativ av Finland och Sverige. Jord- och skogsbruksminister Jari Leppä och hans svenske kollega Sven-Erik Bucht inleder Skogsakademin med att berätta om skogsbioekonomi och skogens betydelse i bekämpningen av klimatförändringen. Presskonferensen hålls på onsdag kväll den 21 november 2018 i Asikkala.